Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Χαριστική βολή από φόρο πολυτελείας

Πυρ ομαδόν κατά του φόρου πολυτελείας ύψους 10%, που επιβάλλεται με αναδρομική ισχύ από τις 4/3/2010 σε κοσμήματα και δερμάτινα είδη, εξαπολύουν οι σύνδεσμοι τόσο των εν λόγω παραγωγικών τάξεων όσο και των εμπορικών ενώσεων.

Χαριστική βολή από φόρο πολυτελείας
Πυρ ομαδόν κατά του φόρου πολυτελείας ύψους 10%, που επιβάλλεται με αναδρομική ισχύ από τις 4 Μαρτίου 2010 σε κοσμήματα και δερμάτινα είδη, εξαπολύουν οι σύνδεσμοι τόσο των εν λόγω παραγωγικών τάξεων όσο και των εμπορικών ενώσεων, οι οποίοι υποδεικνύουν κινδύνους δημιουργίας στρεβλώσεων, αθέμιτου ανταγωνισμού, απαξίωσης της εγχώριας παραγωγής αλλά και επιβάρυνσης του καταναλωτή.

Ειδικότερα, ο Σύνδεσμος Βιοτεχνών Αργυροχρυσοχόων αναφέρεται σε ευθύ πλήγμα κατά της εγχώριας παραγωγής κοσμημάτων, επισημαίνοντας ότι ο φόρος πολυτελείας θα εκτοξεύσει τις τιμές των προϊόντων στην εγχώρια αγορά, θα δημιουργήσει στρεβλώσεις στην εμπορία του κλάδου, ενώ θα έχει και δραματική επίπτωση στις άμεσες εξαγωγές αλλά και στις έμμεσες (δηλαδή στις πωλήσεις προς τουρίστες).

Σύμφωνα με τον πρόεδρο του ΣΒΑ, κ. Σπύρο Γεροχρήστο, ο φόρος πολυτελείας καθιστά ακόμη και κοσμήματα μικρής αξίας (π.χ. βέρες, σταυρούς, κορνίζες κ.λπ.) είδη πολυτελείας, παγώνοντας την αγορά.

Υπογραμμίζει δε ότι το 10% που επιβαρύνει τον παραγωγό (κατά κανόνα μικρές βιοτεχνικές επιχειρήσεις) και τον εισαγωγέα (ο οποίος θα πληρώνει το 10% αυτόματα με τον εκτελωνισμό), περνώντας διαδοχικά στο χονδρεμπόριο και στη λιανική θα μεταφραστεί σε αύξηση της τάξης του 30% για τον τελικό καταναλωτή, εφόσον θα αυξηθεί και η κοστολογική βάση των εμπόρων. Και όλα αυτά σε μια εποχή κάθετης πτώσης της ζήτησης

Ο ίδιος τονίζει ότι, πέρα από την αυτονόητη επίπτωση στις τιμές εγχωρίως, ο φόρος θα πλήξει ευθέως και τις εξαγωγές ελληνικών κοσμημάτων, ο κύριος όγκος των οποίων κατευθύνεται στις ΗΠΑ και στην Ευρώπη, ενώ θα μειώσει δραματικά και τις πωλήσεις προς τουρίστες.

Αναφέρει δε ότι ήδη στη γειτονική Τουρκία (η οποία διεκδικεί πελάτες από τη διέλευση κρουαζιερόπλοιων) έχουν αναρτηθεί ταμπέλες όπου διαφημίζεται η έλλειψη φόρου αλλά και ο χαμηλός συντελεστής ΦΠΑ ύψους 7% για τη συγκεκριμένη κατηγορία!

Ο κ. Σπ. Γεροχρήστος επισημαίνει επίσης ότι η νέα ρύθμιση έχει ήδη επιφέρει στρέβλωση στην αγορά, ανάμεσα σε εκείνους που διαθέτουν στοκ προϊόντων και εκείνους που θα αναγκαστούν να προμηθευτούν κοσμήματα και συναφή είδη με το νέο φορολογικό καθεστώς. Σημειώνεται ότι τα κοσμήματα είναι βραδέως κινούμενα προϊόντα και τα κοσμηματοπωλεία διαθέτουν αποθέματα, τα οποία θα φροντίσουν να αξιοποιήσουν περικόπτοντας όσο το δυνατόν νέες προμήθειες.

Ο κ. Γεροχρήστος εκτιμά βάσιμα ότι σημαντικό κομμάτι της κατανάλωσης θα στραφεί σε προϊόντα λαθρεμπορίου ή σε αγορές από το εξωτερικό ή το Ίντερνετ, καταργώντας εμμέσως την ελπίδα του Δημοσίου για αυξημένα έσοδα από τον φόρο πολυτελείας.

Σημειώνεται δε ότι ο φόρος πολυτελείας δεν αφορά στα ρολόγια (είδος απολύτως εισαγόμενο), αν και αποτελούν σημαντικό μέρος της αγοράς κοσμημάτων, γεγονός που χαρακτηρίζεται από άστοχο έως ύποπτο από παράγοντες της αγοράς.

Ο ΣΒΑ έχει προτείνει προς το υπουργείο τη συμβιβαστική λύση επιβολής φόρου 5% επί της λιανικής συναλλαγής, το οποίο θεωρείται ανεκτό από τους καταναλωτές αλλά και απορροφήσιμο από τους εμπόρους, οι οποίοι ούτως ή άλλως προβαίνουν σε μείωση τιμών (έως και 20%) για να τονώσουν τη ζήτηση.

Σύγχυση για τα δερμάτινα
 
Αν η αγορά κοσμημάτων κινδυνεύει να γυρίσει πίσω στη δεκαετία του 1970, όταν οι Ελληνες αγόραζαν ακόμη και στοιχειώδη κοσμήματα μέσω συγγενών μεταναστών ή κατέφευγαν σε λαθραία, χάος έχει δημιουργηθεί στην αγορά δερμάτινων ειδών από την ασάφεια που περιβάλλει τη διάταξη, καθώς ακόμη και οι παντόφλες(!) κινδυνεύουν να επιβαρυνθούν με φόρο πολυτελείας.

Χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις που παράγουν ή εμπορεύονται δερμάτινα είδη σημειώνουν ότι δεν έχει ξεκαθαριστεί ποια είδη είναι υπόχρεα στο σχετικό άρθρο 17 του Νόμου. Δηλαδή, εκτός από γούνες ή τεχνουργήματα που προέρχονται από δέρμα άγριων ζώων και ερπετών, υπάρχει ο κίνδυνος να χρεωθεί φόρος και σε είδη από άλλα δέρματα που χρησιμοποιούνται για την κατασκευή ειδών τα οποία δεν μπορούν να θεωρηθούν είδη πολυτελείας, όπως παπούτσια, ρούχα, τσάντες και πορτοφόλια.

Σύμφωνα με φορείς της αγοράς όπως η ΕΣΕΕ, ο ΣΕΛΠΕ, ο Ελληνικός Σύνδεσμος Βιοτεχνών, Βιομηχάνων Υποδημάτων και Εξαγωγέων (ΕΛΣΕΒΒΥΕ) αλλά και η Ομοσπονδία Εκτελωνιστών Ελλάδος, αυτήν τη στιγμή υπάρχει αδυναμία ταυτοποίησης των προϊόντων που είναι υπόχρεα στον φόρο, λόγω της μη ύπαρξης αντίστοιχων κωδικών δασμολογικών κλάσεων.

Όπως επισημαίνεται από την ΕΣΕΕ, σε ενδοκοινοτικές αγορές δεν μπορεί να επιβληθεί η περιγραφή του είδους σε ξένους οίκους καθώς ακολουθείται η συνδυασμένη ονοματολογία των δασμολογικών κλάσεων, η οποία χρησιμοποιείται και στην intrastat.

Οι φορείς επίσης επισημαίνουν ότι δημιουργείται αθέμιτος ανταγωνισμός για ομοειδείς επιχειρήσεις λιανικής πώλησης, καθώς οι υφιστάμενες διατάξεις υποχρεώνουν να επιβάλλεται φόρος στα εγχωρίως παραγόμενα προϊόντα επί της τιμής πώλησης.

Σε περίπτωση που μία εταιρία παράγει και πωλεί λιανικώς τα ίδια προϊόντα, αυτά θα επιβαρύνονται με μεγαλύτερο φόρο πολυτελείας, σε αντίθεση με το αν εισάγονταν ή αγοράζονταν χονδρικώς. Για τον λόγο αυτόν, στη συγκεκριμένη περίπτωση, ο φόρος θα πρέπει να επιβάλλεται στο κόστος παραγωγής.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v