Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΥΠΟΙΟ: Όλα τα σενάρια για τις εξελίξεις σε ΤΤ-ΟΤΕ

Φρένο στις όποιες σκέψεις διάθεσης νέου πακέτου μετοχών του Τ.Τ. βάζει η πρόσφατη απόκτηση πακέτου 5,7% από την EFG, με το ΥΠΟΙΚ να διαμηνύει πως ή θα βρεθεί ξένος εταίρος ή το Τ.Τ. μένει έτσι. Τι μέλλει γενέσθαι με ΟΤΕ.

  • της Έλενας Λάσκαρη
ΥΠΟΙΟ: Όλα τα σενάρια για τις εξελίξεις σε ΤΤ-ΟΤΕ
«Φρένο» στις όποιες σκέψεις διάθεσης νέου πακέτου μετοχών του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου βάζει η πρόσφατη απόκτηση πακέτου 5,7% από την EFG Eurobank, με την ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας να διαμηνύει πως οι επιλογές είναι δύο: Είτε στρατηγικός εταίρος από το εξωτερικό ή το Τ.Τ. μένει ως έχει.

«Η επόμενη κίνησή μας για το Τ.Τ. δεν θα είναι μετοχοποίηση. Ή θα βρεθεί στρατηγικός εταίρος από το εξωτερικό ή το Τ.Τ. θα μείνει έτσι», τονίζει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας.

Άλλωστε, ο υπουργός Οικονομίας έχει καταστήσει σαφές ότι δεν ενδιαφέρεται για στρατηγικό εταίρο ελληνικής... υπηκοότητας, ενώ σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες σε περίπτωση εξεύρεσης ξένου συμμάχου θα συζητούσε και την εκχώρηση δικαιωμάτων management.

Ενδιαφέρον έχει και η προσέγγιση της ηγεσίας του υπουργείου έναντι της κίνησης της EFG. H κίνηση απόκτησης του 5,7% ερμηνεύεται «αμυντικά», με την EFG να θέλει να προλάβει πιθανό χτίσιμο θέσεων στο Τ.Τ. από εγχώριους ανταγωνιστές της, συμπεριλαμβανομένης και της MIG.

Ακόμα πιο ενδιαφέρουσα είναι η προσέγγιση περί δυνατότητας «συγκυριακών συμμαχιών» ανάμεσα στο ελληνικό δημόσιο και στην EFG, καθώς από κοινού συγκεντρώνουν ποσοστό κοντά στο 50% (44% κατέχει το Δημόσιο και 5,7% η EFG) με την υπόμνηση ότι εξακολουθούν να υπάρχουν θεσμικά χαρτοφυλάκια τα οποία σε περίπτωση ανάγκης θα μπορούσαν να συνδράμουν στη διεύρυνση του ποσοστού άνω του 50%.

Με τον τρόπο αυτόν εκτιμάται ότι αποκρούεται οποιαδήποτε πιθανή επιθετική κίνηση τυχόν εκδηλωθεί στο μέλλον.

ΟΤΕ: Δικαίωμα βέτο στον υπουργό Οικονομίας

Την ίδια ώρα, βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η διαπραγμάτευση των συμβούλων αποκρατικοποίησης του ΟΤΕ με την Deutsche Telekom για την υπογραφή συμφωνίας μετόχων, η οποία θα ενσωματώνει στο σύνολό της την πρόσφατη τροπολογία-φρένο στην επέκταση της MIG τότε στο μετοχικό κεφάλαιο του Οργανισμού, δίνοντας επί της ουσίας στον εκάστοτε υπουργό Οικονομίας δικαίωμα βέτο σε καθοριστικές για το μέλλον του ΟΤΕ αποφάσεις.

«Δεν αίρεται ο όρος περί του 20%, απλώς ο νόμος εφαρμόζεται τώρα στην πλήρη του έκταση», σημειώνει κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας απαντώντας στην ερώτηση αν με την είσοδο της D.T. στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΤΕ θα απαιτηθεί απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων που θα δίνει το «ελευθέρας» για διεύρυνση της συμμετοχής των Γερμανών σε ποσοστό υψηλότερο του 20%.

Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τον νόμο «επί ανωνύμων εταιριών εθνικής στρατηγικής σημασίας, που έχουν ή είχαν μονοπωλιακό χαρακτήρα, και ιδίως όταν πρόκειται για εταιρίες που έχουν στην κυριότητά τους ή εκμεταλλεύονται ή διαχειρίζονται εθνικά δίκτυα υποδομών, η απόκτηση από άλλο μέτοχο, εκτός του ελληνικού δημοσίου, ή από συνδεδεμένες με αυτόν επιχειρήσεις κατά την έννοια του άρθρου 42 ε του κωδ. ν. 2190/1920, ή από μετόχους που δρουν από κοινού με εναρμονισμένο τρόπο, δικαιωμάτων ψήφου από 20% του συνολικού μετοχικού κεφαλαίου και άνω, προϋποθέτει την προγενέστερη έγκριση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων του ν. 3049/2002, κατά τη διαδικασία του νόμου αυτού». Θα υπάρξει λοιπόν μετά τη συμφωνία μετόχων και έγκριση από τη Διυπουργική Επιτροπή.

Ιδιαίτερη αξία έχει επίσης η βούληση του οικονομικού επιτελείου να διατηρήσει σε ισχύ και όλες τις άλλες παραμέτρους της σχετικής τροπολογίας. Έτσι, επιδιώκεται στη συμφωνία μετόχων να ενσωματωθούν οι διατάξεις του νόμου που προβλέπουν -εν προκειμένω για τον ΟΤΕ- ότι υπόκεινται στην έγκριση του υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών αποφάσεις της εταιρίας, προς διασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος, που αφορούν:

Α) Στη διάλυση της εταιρίας, στη θέση της σε εκκαθάριση και στον ορισμό εκκαθαριστών.

Β) Σε οποιονδήποτε εταιρικό μετασχηματισμό των ανωτέρω επιχειρήσεων, όπως ενδεικτικά στη μετατροπή, τη συγχώνευση με άλλη εταιρία, τη συγχώνευση με σύσταση νέας ανώνυμης εταιρίας, τη διάσπαση, με οποιαδήποτε μορφή και αν πραγματοποιείται αυτή, ή την απόσχιση κλάδου ή κλάδων, η οποία μπορεί να θέσει σε κίνδυνο την παροχή υπηρεσιών σε τομείς στρατηγικής σημασίας.

Γ) Σε οποιαδήποτε μεταφορά, μεταβολή ή μετατροπή, οποιαδήποτε εκχώρηση, παροχή ως εγγύηση, καθώς και σε οποιαδήποτε μεταβολή ή αλλαγή του προορισμού των στρατηγικής σημασίας στοιχείων του ενεργητικού των ανωτέρω εταιριών και των βασικών δικτύων και υποδομών για την οικονομική και κοινωνική ζωή της χώρας καθώς και για την ασφάλειά της.

Η έγκριση παρέχεται με υπουργική απόφαση που εκδίδεται εντός χρονικού διαστήματος 30 ημερών από της υποβολής της αποφάσεως της εταιρίας στον υπουργό. Σε περίπτωση παρόδου άπρακτης της προθεσμίας αυτής, θεωρείται ότι η απαιτούμενη έγκριση έχει παρασχεθεί.

Ισορροπίες αλά... αεροδρόμιο

Το μοντέλο που προκρίνεται τις τελευταίες ημέρες και αναφέρεται ως παράδειγμα για τις ισορροπίες management από το υπουργείο Οικονομίας δεν είναι άλλο από το μοντέλο του Διεθνούς Αερολιμένα "Ελ. Βενιζέλος".

Εκεί, η γερμανική Hochtief, αν και κατέχει ποσοστό 40,01% έναντι 55% που κατέχει το ελληνικό δημόσιο, ασκεί επί της ουσίας το management μέσω του διευθύνοντος συμβούλου, ενώ στο 9μελές Δ.Σ. η κάθε πλευρά επιλέγει από 4 μέλη και ένα ανεξάρτητο μέλος κοινής αποδοχής.

Εφαρμόζοντας το «μοντέλο αεροδρομίου», η κυβέρνηση φιλοδοξεί να απαντήσει και στις ενστάσεις της αξιωματικής αντιπολίτευσης, αφού τη σύμβαση του "Ελ. Βενιζέλος" είχε υπογράψει το ΠΑΣΟΚ με τον κ. Κ. Λαλιώτη...

Για τον ΟΤΕ, βεβαίως, πηγή του υπουργείου Οικονομίας σημειώνει ότι το day to day management θα το ασκεί ο διευθύνων σύμβουλος, που όπως όλα δείχνουν θα επιλεγεί από την πλευρά της D.T., ενώ συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες η παραμονή του κ. Π. Βουρλούμη στη θέση του προέδρου του ΟΤΕ τουλάχιστον για ένα μεταβατικό χρονικό διάστημα.

Επί των μετοχικών ισορροπιών, τώρα, δεδομένο είναι ότι επιδιώκεται ο απόλυτος έλεγχος του ΟΤΕ με ποσοστό τουλάχιστον 50% συν μία μετοχή, ως άθροισμα των συμμετοχών Δημοσίου και Deutsche Telekom, όπως είχε γράψει ήδη από τις 21 Μαρτίου το Euro2day.

Η... εσωτερική σχέση θα μπορούσε να αφορά σε υποχώρηση της συμμετοχής του Δημοσίου από 28% σήμερα στο 25% συν μία μετοχή με την πώληση 3% στην D.T., η συμμετοχή της οποίας θα έφτανε πλέον στο 23% και θα μπορούσε να μαζέψει από την αγορά ένα επιπλέον 2% για να φτάσει και αυτή στο 25% συν μία μετοχή.

Δεν θεωρείται απόλυτο ότι πρέπει και οι δύο πλευρές να έχουν από 25% συν μία μετοχή, αλλά είναι δεδομένη η επιδιώξη για άθροισμα 50% συν μία μετοχή προκειμένου να διασφαλίζεται από κοινού ο απόλυτος έλεγχος, με την παράλληλη επιδίωξη οι δύο μετοχικές συμμετοχές να μην απέχουν πολύ μεταξύ τους.

Όσον αφορά στο χρονοδιάγραμμα, εντός του μήνα θα πρέπει να αναμένεται η συνεδρίαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων προκειμένου να εγκρίνει τη συμφωνία μετόχων ή και νωρίτερα αν χρειαστούν περαιτέρω οδηγίες στους συμβούλους UBS, Credit Suisse και Eurobank.

Στη συνέχεια η συμφωνία μετόχων θα τεθεί προς έγκριση σε συνεδρίαση της κυβερνητικής επιτροπής και τέλος θα κυρωθεί και από τη Βουλή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v