Οι διαστάσεις που έχει πάρει το παράνομο δίκτυο τυχερών παιγνίων, αλλά και η ενασχόληση με αυτό παιδιών από την ηλικία των 17 ετών οδήγησαν της Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ) σε ένα σχέδιο «εξπρές» για την καταπολέμηση της μάστιγας που κοστίζει αρκετά σε νόμιμους παρόχους και κράτος, ενώ παράλληλα αποτελεί και απειλή για τους παίκτες.
Ο Προέδρος της Επιτροπής Δημήτρης Ντζανάτος εισηγήθηκε στο διοικητικό συμβούλιο της ΕΕΕΠ τη συγκρότηση ομάδας εργασίας που θα υποβάλλει ολοκληρωμένη πρόταση στην Ανεξάρτητη Αρχή «για την συγκρότηση σταθερής βιώσιμης ευέλικτης και αποτελεσματικής δομής για την αντιμετώπιση των παράνομων δικτύων».
Στην εισήγηση του προέδρου αναφέρεται ότι η ομάδα εργασίας θα πρέπει εντός τριμήνου από τη σύστασή της και μετά από συγκέντρωση δεδομένων, διαβουλεύσεις και επεξεργασία, να υποβάλει στην ΕΕΕΠ ολοκληρωμένη πρόταση για τη συγκρότηση και λειτουργία της νέας δομής.
«Τα παράνομα δίκτυα τυχερών παιγνίων αποτελούν μέγιστη απειλή που διαρκώς αναπτύσσεται. Συνεπάγεται τεράστια ζημιά για τα δημοσιονομικά έσοδα, για τις συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού σε βάρος των νόμιμων παρόχων, για την ανάπτυξη της μικροεγκληματικότητας -στην οποία εμπλέκονται εκατοντάδες χιλιάδες παίκτες- με συνέπεια να υποβαθμίζεται ο ρόλος του κράτους στην εξασφάλιση ενός πλαισίου νομιμότητας και σε πολλούς οικονομικούς και κοινωνικούς κινδύνους για τους παίκτες που μπλέκονται και ιδιαίτερα για ευάλωτες ομάδες πληθυσμού όπως η νεολαία» αναφέρει ο κ. Ντζανάτος.
Αν και όπως σημειώνει ο πρόεδρος έχουν γίνει πολλά στην κατεύθυνση της καταπολέμησης τους παράνομου τζόγου σε στενή συνεργασία με τους νόμιμους παρόχους, παράλληλα επισημαίνει ότι είναι ένα διεθνές πρόβλημα που δύσκολα αντιμετωπίζεται.
Τα βασικά σημεία της πρότασης
Η πρόταση αφορά την διαμόρφωση μιας μόνιμης δομής που θα συνενώσει και θα συντονίσει τις προσπάθειες όλων των φορέων που έχουν συμφέρον ή καθήκον να περιορίσουν τα παράνομα δίκτυα τυχερών παιγνίων.
Σύμφωνα με την Επιτροπή στη δομή πρέπει να εμπλέκονται:
- Η ΕΕΕΠ η οποία θα λειτουργεί ως κινητήριος μοχλός της.
- Οι φορείς των νόμιμων παρόχων καθώς γνωρίζουν καλύτερα από τον καθένα την έκταση των παράνομων δικτύων και τον τρόπο που λειτουργούν.
- Οι διωκτικές αρχές για επίγειες ή ηλεκτρονικής φύσης δράσεις.
- Φορείς του πιστωτικού συστήματος για δράσεις που σχετίζονται με τη ροή του χρήματος στα παράνομα δίκτυα.
- Η δικαιοσύνη.
- Ειδικοί επιστήμονες στα πεδία της δίωξης του εγκλήματος, της νομικής επιστήμης για ρυθμιστικές παρεμβάσεις, της επικοινωνίας για δράση και επίδραση στη συμπεριφορά των παικτών και άλλων γνωστικών αντικειμένων που θα κριθούν χρήσιμα.
- Κάθε άλλος φορέας που θα κριθεί ότι μπορεί να συμβάλει στην υλοποίηση των στόχων της δομής.
- Η ΕΠΑΘΛΑ που έχει εμπειρία εθνική και διεθνή.
«Η δομή πρέπει να είναι καλά σχεδιασμένη, να παρουσιάζει σταθερότητα και βιωσιμότητα ανεξάρτητα από τον πολιτικό κύκλο , να έχει επαρκή χρηματοδότηση και ευελιξία στη λειτουργία της. Πρέπει να είναι ένα δυναμικό και όχι γραφειοκρατικό σχήμα. Επειδή προβλέπεται να εμπλέκονται πολλοί το κεντρικό όργανο πρέπει να είναι ολιγομελές (πχ 5μελές). Αυτό το όργανο θα πρέπει να έχει κυρίως αρμοδιότητες στρατηγικού σχεδιασμού, σχεδιασμού κεντρικών πολιτικών και μηχανισμό παρακολούθησης της υλοποίησης των στόχων» επισημαίνει ο πρόεδρος της Ανεξάρτητης Αρχής.
«Το κύριο αντικείμενο της δομής είναι η μέτρηση, η παρακολούθηση, η επεξεργασία, η διατύπωση προτάσεων προς την Επιτροπή και η υλοποίηση αποφάσεων της επιτροπής στο βαθμό που την αφορούν. Η χρηματοδότηση της λειτουργίας της δομής θα γίνεται κυρίως από την ΕΕΕΠ αλλά είναι δυνατόν να στηρίζεται και από τους νόμιμους παρόχους και άλλες πηγές χρηματοδότησης. Το πεδίο της επικοινωνίας είναι ιδιαίτερα σημαντικό επειδή ο κύριος στόχος των δράσεων θα πρέπει να είναι να μάθει και να αντιληφθεί τους μεγάλους κινδύνους η πλειοψηφία των παικτών που συμμετέχουν στα παράνομα δίκτυα και τελικώς να πεισθεί για να μετακινηθεί στα νόμιμα» καταλήγει η εισήγηση του κ. Ντζανάτου.
Παράλληλα η Επιτροπή προτείνει:
- Τη μόνιμη συνεργασία με τους παρόχους, η οποία πρέπει να λάβει θεσμικό χαρακτήρα. Το φαινόμενο του παράνομου τζόγου έχει πολλαπλάσιες επιπτώσεις και διάχυση σε σχέση με τα στημένα παιχνίδια. Όπως επισημαίνουν σήμερα υπάρχει συνεργασία με τους νόμιμους παρόχους, αλλά είναι «ευκαιριακή» με την έννοια πως μόνο αν το ζητήσουν οι φορείς του δημοσίου θα βοηθήσουν και μόνο αν πιέσουν μπορεί να τους ακούσουν.
- Τη λήψη μέτρων αντιμετώπισης. Όπως επισημαίνουν τα ίδια στελέχη της Ανεξάρτητης Αρχής τα μέχρι σήμερα μέτρα αντιμετώπισης έχουν κυρίως «αποτρεπτικό διοικητικά» ή «διωκτικό» χαρακτήρα. Παράλληλα θα πρέπει να επικεντρωθούν και στο πεδίο της επικοινωνίας, γιατί σκοπός είναι να αποτρέπουν τους παίκτες να μετακινούνται στα παράνομα δίκτυα με συνεχείς εκστρατείες εκπαίδευσης κοινού.
Η έρευνα
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τη μελέτη της Κapa Research που υλοποιήθηκε για λογαριασμό της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων στα παράνομα δίκτυα στρέφονται οι νέοι από 17 ετών και πάνω οι οποίοι δεν μπορούν να παίξουν στους νόμιμους παρόχους καθώς ο νόμος προβλέπει την συμμετοχή στα παίγνια των ατόμων που έχουν ολοκληρώσει 21ο έτος της ηλικίας τους.
Συνολικά το 2023 παίχτηκαν 1,7 δισεκατομμύρια ευρώ σε μη αδειοδοτημένο περιβάλλον. Από αυτά το ένα δισ. ευρώ κατευθύνθηκε σε διαδικτυακά παιχνίδια και τα 700 εκατομμύρια ευρώ σε επίγεια παιχνίδια.
Είναι χαρακτηριστικό ότι 900.000 Έλληνες δηλαδή σχεδόν 1 στους 10, έχει συμμετάσχει σε παράνομα τυχερά παιχνίδια, έστω και μια φορά τους τελευταίους 12 μήνες.
Σύμφωνα με την έρευνα οι παίκτες στο παράνομο δίκτυο ξαναέπαιξαν το 47,55% των κερδών τους κατά μέσο όρο. Το μέσο ετήσιο ποσό που δαπανήθηκε ανά παίκτη ανέρχεται στο ποσό των 1.934 ευρώ.