Μία από τα ίδια θα συζητήσουν σήμερα οι υπουργοί Οικονομικών της Ευρωζώνης στο Λουξεμβούργο, καθώς η ατζέντα «σκοντάφτει» τόσο στην εαρινή Σύνοδο του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου την επόμενη εβδομάδα στην Ουάσιγκτον όσο και στις Ευρωεκλογές.
Οι νέοι δημοσιονομικοί κανόνες που αναμένουν προς συζήτηση και επικύρωση στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο (ΕΚ) έχουν μπει στην ατζέντα της ευρωβουλής στις... 24 Απριλίου, μια δύσκολη ημερομηνία καθώς επίκεινται οι ευρωεκλογές και οι σκέψεις όλων βρίσκονται στραμμένες στην προεκλογική τους ατζέντα.
Η Κομισιόν και το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο παραμένουν αισιόδοξοι ότι οι νέοι κανόνες θα περάσουν από το ΕΚ χωρίς «πολλά πολλά», ακριβώς γιατί αμέσως μετά η Ευρωβουλή διαλύεται.
Eυρωπαϊκό Συμβούλιο και Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο κατέληξαν τον Φεβρουάριο σε προκαταρκτική συμφωνία στο «παρά ένα», για τη μεταρρύθμιση του πλαισίου οικονομικής διακυβέρνησης του μπλοκ. Έκτοτε πολλοί αμφέβαλαν ότι θα επιτευχθεί συμφωνία εγκαίρως για να διεξαχθεί η τελική ψηφοφορία στην Ολομέλεια για το κείμενο, πριν από τις διακοπές του Κοινοβουλίου για την προεκλογική εκστρατεία της ΕΕ στα τέλη Απριλίου.
Υπενθυμίζεται ότι η συμφωνία της τελευταίας στιγμής σώζει την προτεινόμενη μεταρρύθμιση του πλαισίου από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η οποία στοχεύει στη μείωση του χρέους και των ελλειμμάτων, διατηρώντας παράλληλα τις επενδύσεις σε «στρατηγικούς τομείς» όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η πράσινη μετάβαση.
Σύμφωνα με τους όρους της συμφωνίας, τα κράτη-μέλη θα εξακολουθήσουν να υποχρεούνται να υποβάλλουν εθνικά μεσοπρόθεσμα δημοσιονομικά διαρθρωτικά σχέδια στην Επιτροπή. Εκείνοι των οποίων το δημόσιο χρέος υπερβαίνει το όριο του 60% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος ή όπου το δημόσιο έλλειμμα υπερβαίνει το 3% του ΑΕΠ, θα λάβουν μια «τροχιά αναφοράς» -παλαιότερα γνωστή ως «τεχνική τροχιά»- από την Επιτροπή που χαράσσει μια διαδρομή να επιτύχει «συνετά» επίπεδα χρέους μέσα σε τέσσερα χρόνια.
Οι κυβερνήσεις θα έχουν τη δυνατότητα να ζητήσουν παράταση της τετραετούς περιόδου προσαρμογής σε μέγιστο διάστημα επτά ετών, εάν προβούν σε ορισμένες μεταρρυθμίσεις και επενδύσεις.
Η προσωρινή συμφωνία πρέπει τώρα να εγκριθεί από την επιτροπή των μόνιμων αντιπροσώπων των χωρών- μελών στο Συμβούλιο και την επιτροπή οικονομικών υποθέσεων του Κοινοβουλίου, προτού υποβληθεί σε επίσημη ψηφοφορία τόσο στο Συμβούλιο όσο και στο Κοινοβούλιο.
Εάν η Ευρωβουλή διαλυθεί χωρίς την τελική συμφωνία, τότε θα υπάρξουν σημαντικές καθυστερήσεις στο χρονοδιάγραμμα, αλλά και σύγχυση για τις κατευθυντήριες γραμμές που θα δώσει η Κομισιόν στις εαρινές της προβλέψεις, που θα δημοσιοποιηθούν τον Ιούνιο.
Σύνοδος ΔΝΤ και παγκόσμια οικονομική αναδιάταξη
Με τις αλλαγές στη δημοσιονομική πολιτική αναμένεται να μεταβούν οι υπουργοί Οικονομικών της ΕΕ στην Ουάσιγκτον. Εκεί πάντως τα θέματα θα πάρουν άλλη τροπή καθώς, για το ΔΝΤ, αυτό που προέχει στην ΕΕ είναι η συγκράτηση του δημόσιου χρέους σε πραγματικούς αριθμούς και όχι με μια δέσμη εξαιρέσεων. Διαφορετικά, όπως μας ανέφερε συγκεκριμένη πηγή, δημιουργείται ένας φαύλος κύκλος και αυτό αφορά και την Ελλάδα.
Η χώρα μας έχει ήδη μπει στο μικροσκόπιο τόσο των Βρυξελλών όσο και της ΕΚΤ και του ΔΝΤ (της παλιάς τρόικας δηλαδή) καθώς, όπως σημειώνουν άριστα πληροφορημένες πηγές, ήδη υπάρχει ανησυχία για τυχόν νέο γύρο δαπανών, εξαγγελία της ελληνικής κυβέρνησης νέου γύρου δαπανών, την αύξηση του κατώτατου μισθού και άλλα μέτρα.
«Η Ελλάδα βιάζεται και προτρέχει» ήταν η απάντηση στελέχους στην Ουάσιγκτον, όταν ρωτήθηκε για τις επιδόσεις της ελληνικής οικονομίας και την οικονομική πολιτική της κυβέρνησης. Η πηγή υπενθύμισε δε ότι η χώρα μας ίσως δεν πετύχει τους υψηλούς ρυθμούς ανάπτυξης που εξήγγειλε και ίσως αναγκαστεί να τους ανασκευάσει προς τα κάτω, ενώ υπογράμμισε ότι δισεκατομμύρια ευρώ έχουν εισρεύσει από κοινοτικούς πόρους και ευρωπαϊκά προγράμματα στήριξης λόγω της Covid και του συνεχιζόμενου πολέμου στην Ουκρανία.
Αυτό, κατά την πηγή, δεν δείχνει την πραγματικότητα για το ιδιωτικό ενδιαφέρον, εκτός και εντός χώρας, για επενδύσεις.