Το υψηλό ανεκτέλεστο υπογεγραμμένων συμβάσεων έργων αλλά και η αναμονή για επιπλέον έργα κάθε είδους αθροιστικού ύψους 30 δισ. ευρώ και πλέον δεν εξασφάλισαν σε όλους τους μεγάλους ομίλους του κλάδου κατασκευής αναλογικά οφέλη στα οικονομικά αποτελέσματα του α’ εξαμήνου της χρονιάς.
Ο χρονισμός έναρξης των έργων από τη μία, ο παράγοντας αυξημένου κόστους (κεφαλαίων, υλικών, ενέργειας αλλά και μισθών) από την άλλη, συνεχίζουν να αποτελούν παράγοντες πίεσης στη δραστηριότητα των ομίλων της ελληνικής αγοράς. Μένει επίσης να φανεί σε ποιο ποσοστό οι νέες συμβάσεις έργων, που βασίστηκαν σε συγκεκριμένες εκτιμήσεις προϋπολογισμών, έχουν προφυλαχθεί και θα επιτρέψουν τη διαμόρφωση υγιών περιθωρίων κέρδους. Πάντως, στην πλειονότητά τους οι διοικήσεις των εταιρειών εκτιμούν πως στο β’ εξάμηνο της χρονιάς αλλά και τα επόμενα χρόνια αναμένεται να ευνοηθούν από ένα πιο ισορροπημένο μείγμα.
Ειδικότερα, στο α’ εξάμηνο του 2023 ο όμιλος που κατέγραψε ουσιώδη αύξηση κύκλου εργασιών και λειτουργικών κερδών και υγιούς περιθωρίου κέρδους στον τομέα της Κατασκευής είναι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η οποία αθροίζει και το υψηλότερο ποσό ανεκτέλεστου χαρτοφυλακίου έργων της τάξης των 5,7 δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα, τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα αυξήθηκαν στα 636,3 εκατ. ευρώ έναντι 420,4 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022. Αναλόγως, το προσαρμοσμένο EBITDA του κλάδου ανήλθε σε 52,6 εκατ. ευρώ έναντι 40,7 εκατ. ευρώ την αντίστοιχη περίοδο του 2022, ενώ το περιθώριο καθαρού κέρδους διαμορφώθηκε στο 7%.
Η νεοσύστατη θυγατρική του ομίλου Μυτιληναίος στον τομέα των έργων υποδομών (περιέχει μόνο το ποσοστό της ΜΕΤΚΑ ΑΤΕ, όπου αφορά κοινοπραξίες) εμφάνισε κύκλο εργασιών μόλις 42 εκατ. ευρώ στο α’ εξάμηνο του 2023, γεγονός που αποδίδεται από τη διοίκηση του ομίλου στη χαμηλή πρόοδο των έργων που βρίσκονται σε πολύ αρχικό στάδιο εκτέλεσης, καθώς και αυτών που βρίσκονται στο στάδιο υπογραφής.
Κατά την εκτίμηση του ομίλου, η ενεργοποίηση των εργοταξίων στα έργα του FLYOVER ( περιφερειακή οδός Θεσσαλονίκης) και της Παράκαμψης Χαλκίδας, καθώς και η επικείμενη υπογραφή της σύμβασης για το έργο του Προαστιακού Σιδηρόδρομου Δυτικής Αττικής αναμένεται να δώσουν σημαντική ώθηση στα αποτελέσματα του Τομέα Υποδομών. Παρ' όλα αυτά τα κέρδη EBITDA του τομέα αυξήθηκαν στα 7 εκατ. ευρώ από 5 εκατ. ευρώ, ενώ στο τέλος του α’ εξαμήνου του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εκτελούμενων έργων υποδομών ξεπερνά τα 550 εκατ. ευρώ και συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης ξεπερνά τα 900 εκατ. ευρώ.
Σημαντική αύξηση ανεκτέλεστου υπολοίπου έργων στα 2,7 δισ. ευρώ από 1,9 δισ. ευρώ στο τέλος του 2022 εμφάνισε και ο όμιλος Άβαξ στο τέλος του εξαμήνου, ενώ έχει αναλάβει έως σήμερα και επιπλέον έργα 478 εκατ. ευρώ. Στον τομέα κατασκευής το μικτό κέρδος ανήλθε σε 5,72 εκατ. ευρώ (περιθώριο 3,2% έναντι -1,7% στο αντίστοιχο εξάμηνο του 2022), έναντι ζημίας 5,7 εκατ. το α’ εξάμηνο 2022, όταν ο τζίρος του εξαμήνου διαμορφώθηκε σχεδόν στα ίδια με τα περυσινά επίπεδα στα 180 εκατ. ευρώ (194 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό εξάμηνο). Ο κατασκευαστικός κλάδος εισέφερε κέρδη EBITDA ύψους 12,2 εκατ. ευρώ (6,8% περιθώριο κέρδους) από ζημιές 16,8 εκατ. ευρώ το α’ εξάμηνο του 2023.
Bελτίωση μεγεθών πέτυχε στο α’ εξάμηνο του 2023 ο όμιλος Intrakat, κυρίως σε επίπεδο κερδοφορίας, διατηρώντας το guidance της διοίκησης για break even αποτελέσματα στο τέλος της χρήσης.
Το μικτό περιθώριο κέρδους του ομίλου ανήλθε σε 12% από 3% το περυσινό αντίστοιχο διάστημα, καθώς και το περιθώριο κέρδους EBITDA διαμορφώθηκε στο 5%. Έτσι, τα κέρδη EBITDA διαμορφώθηκαν σε 9 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών ύψους 7 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο περυσινό διάστημα. Σημειώνεται δε ότι από αυτά, τα 7 εκατ. ευρώ προέρχονται από τον κλάδο κατασκευής, ενώ στο παρόν εξεταζόμενο εξάμηνο καταγράφονται για πρώτη φορά και κέρδη EBITDA 1 εκατ. ευρώ από τον τομέα παραγωγής ενέργειας του ομίλου (σ.σ. ακόμη 1 εκατ. ευρώ συνεισέφερε ο κλάδος εκμετάλλευσης ακινήτων).
Η διοίκηση του ομίλου ανάφερε πως όσο μεγαλώνει το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου (σχεδόν προστέθηκε 1 δισ. έργων το τελευταίο διάστημα) τόσο θα βελτιώνονται τα περιθώρια κέρδους, δεδομένου ότι ο κλάδος εισήλθε σε φάση υψηλής ζήτησης.
Όσον αφορά τον μετασχηματισμό του κλάδου κατασκευής μετά την απόκτηση της Άκτωρ, η διοίκηση του ομίλου ανάφερε πως εκτός από το υψηλό ανεκτέλεστο της τάξης των 5 δισ. ευρώ, θα επιτύχει και υψηλά περιθώρια μικτού κέρδους, της τάξης του 10%.
Δεδομένου ότι η συμφωνία εξαγοράς βρίσκεται εν εξελίξει, ο όμιλος δεν έχει αποφασίσει πώς θα αποτυπώσει το μέγεθος της Άκτωρ, αναμένοντας την ολοκλήρωση του deal για να αποφασίσει πώς θα λειτουργήσουν οι συνέργειες και εντέλει η αποτύπωση του μεγέθους.
Εν προκειμένω, στο α’ εξάμηνο του 2023 η προς πώληση Άκτωρ εμφάνισε μικρή αύξηση κύκλου εργασιών κατά 6% αλλά ζημιές σε επίπεδο EBITDA ύψους 9,6 εκατ. ευρώ, γεγονός που αποδίδεται στην επιρροή «παλιάς γενιάς» έργων σε Ελλάδα και Ρουμανία. Το ανεκτέλεστο του ομίλου διαμορφώθηκε στα 2,2 δισ. ευρώ, το οποίο ωστόσο θα ενισχυθεί κατά 400 εκατ. ευρώ περίπου από νέες συμβάσεις που έχει κατοχυρώσει.