Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

«Παιδικές ασθένειες» στην ψηφιακή κάρτα εργασίας

Ποια προβλήματα διαπιστώθηκαν στην πρώτη φάση εφαρμογής της. Ποιοι κλάδοι παίρνουν σειρά. Πώς η εφαρμογή της συνδέεται με τη μείωση των ασφαλιστικών εισφορών. Λήγει η προθεσμία για απογραφή προσωπικού.

«Παιδικές ασθένειες» στην ψηφιακή κάρτα εργασίας

Με στόχο να… θεραπευτούν οι παιδικές ασθένειες που υπήρξαν κατά το πρώτο διάστημα εφαρμογής της και λαμβάνοντας υπόψη τις ιδιαιτερότητες κάθε κλάδου, σχεδιάζεται η επέκταση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας στις ασφαλιστικές εταιρείες και τις εταιρείες σεκιούριτι. Θα ακολουθήσει, βάσει του σχεδιαγράμματος, η βιομηχανία και οι ΔΕΚΟ, ενώ έως το καλοκαίρι του 2023 σχεδιάζεται η επέκτασή της σε τουρισμό και επισιτισμό και έως το τέλος του έτους στο σύνολο των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στη χώρα. Άλλωστε, στις 20 Δεκεμβρίου λήγει και η προθεσμία που έδωσε το υπουργείο Εργασίας για την απογραφή προσωπικού του συνόλου των επιχειρήσεων, που αποτελεί άλλωστε και τον «προθάλαμο» εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας.

Μιλώντας σε πρόσφατο συνέδριο, ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο περαιτέρω μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών, καθώς η επικείμενη εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας πρόκειται να διευρύνει την ασφαλιστική βάση, «ασπρίζοντας» ένα μέρος από τη μαύρη ή ανασφάλιστη εργασία και κατά συνέπεια αυξάνοντας τα έσοδα του ασφαλιστικού συστήματος.

Οι συσκέψεις στο υπουργείο είναι συχνές και με τους εμπλεκόμενους φορείς, καθώς από την πρώτη φάση εφαρμογής της Ψηφιακής Κάρτας Εργασίας σε τράπεζες και σούπερ μάρκετ με προσωπικό άνω των 250 ατόμων διαπιστώθηκαν και καταγράφηκαν μικροπροβλήματα, για τα οποία πλέον αναζητούνται λύσεις.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, τα περισσότερα εξ αυτών εντοπίζονται στην καταγραφή των ωραρίων διαφόρων κλάδων που απασχολούνται με πλήρη απασχόληση. Ορισμένα από τα προβλήματα αφορούν: τη δυνατότητα καταχώρισης της τέταρτης βάρδιας, την καταχώριση βαρδιών σε οπτικοακουστικά μέσα, τη δήλωση ωραρίου για οδηγούς, τη διαχείριση των διαλειμμάτων σε μεγάλες εργοστασιακές μονάδες κ.λπ.

Είναι χαρακτηριστική η τοποθέτηση της αρμόδιας γενικής γραμματέως Εργασίας Άννας Στρατινάκη σε διαδικτυακή εκδήλωση με θέμα «Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας», που πραγματοποίησε η Επιτροπή Μελών HR Talents του Ελληνογερμανικού Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου, η οποία επισήμανε ότι η αγορά αγκάλιασε την Ψηφιακή Κάρτα παρά τις «παιδικές ασθένειες» που υπήρξαν κατά το πρώτο διάστημα εφαρμογής της. Σύμφωνα άλλωστε με τον γενικό διευθυντή του υπουργείου Εργασίας Κωνσταντίνο Αγραπιδά, οι επιχειρήσεις, κατά το επόμενο στάδιο, θα έχουν ευχέρεια χρόνου ώστε να περάσουν ομαλά στο νέο καθεστώς, αφομοιώνοντας τις σημαντικές αλλαγές που προβλέπει. Ξεκαθάρισε, όμως, ότι «με την Ψηφιακή Κάρτα Εργασίας δεν επήλθαν αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο, αυτό που άλλαξε ήταν η τεχνική- τεχνολογική αναβάθμιση μιας σειράς διαδικασιών, που μέχρι πρότινος υλοποιούνταν με περισσότερο παραδοσιακά μέσα».

Πλέον, πραγματοποιούνται συσκέψεις με τους εκπροσώπους των επιχειρήσεων και των εργαζομένων σε ασφαλιστικές εταιρείες και εταιρείες σεκιούριτι, καθώς στο υπουργείο Εργασίας επισημαίνουν ότι μέσα από τον επιχειρησιακό διάλογο θα διευκολυνθούν οι κλάδοι αυτοί στην εφαρμογή της Ψηφιακής Κάρτας. Αντιλαμβάνονται δε ότι ανακύπτουν συνεχώς ζητήματα λόγω των διαφορετικών χαρακτηριστικών κάθε κλάδου, στον χώρο εργασίας. Για τον λόγο αυτό, άλλωστε, ετοιμάζεται καμπάνια ενημέρωσης με τους επαγγελματικούς φορείς, τα επιμελητήρια και τους κοινωνικούς εταίρους για την επίλυση των όποιων προβλημάτων.

Σύμφωνα με τους ειδικούς, το μεγαλύτερο πρόβλημα και στους δύο αυτούς κλάδους είναι τι θα γίνει με την τηλεργασία και τους εργαζόμενους εκτός έδρας. Να σημειωθεί ότι, βάσει της ισχύουσας υπουργικής απόφασης, στις περιπτώσεις αυτές παραμένει ο έλεγχος με βάση την προδήλωση του ωραρίου εργασίας. Αν αυτό δεν αλλάξει, επί της ουσίας δεν θα υπάρχει δυνατότητα να «χτυπά» κάποιος κάρτα εξ αποστάσεως, γνωστοποιώντας π.χ. από το σπίτι, ή από το ποδοσφαιρικό γήπεδο, ή όποιο άλλο σημείο εργάζεται, τις ώρες έναρξης και λήξης της εργασίας. Η δυνατότητα αυτή, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας, θα υπάρξει σε αμέσως επόμενη φάση, καθώς προβλέπεται η έκδοση Προεδρικού Διατάγματος το οποίο θα ορίζει πώς θα ελέγχονται τα δεδομένα των επικοινωνιών μεταξύ του εργοδότη και του τηλεργαζομένου.

Στο πλαίσιο συζήτησής του στο συνέδριο του Ελληνοαμερικανικού Εμπορικού Επιμελητηρίου με τον πρόεδρο του Επιμελητηρίου Νικόλαο Μπακατσέλο, ο υπουργός Εργασίας Κωστής Χατζηδάκης ανέφερε ότι προφανώς δεν μπορεί να εφαρμοστεί η Ψηφιακή Κάρτα με τον ίδιο τρόπο παντού, «ούτε έχουμε αυταπάτες για το μέγεθος του εγχειρήματος», όπως είπε. Ακόμη, πρόσθεσε: «Γι’ αυτό προχωρούμε σταδιακά και συναινετικά. Εφαρμόζουμε το μοντέλο ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες κάθε κλάδου και με βάση τις προτάσεις που θα προκύψουν από τις επιχειρήσεις και τους εργαζόμενους».

Ο διάλογος ήδη ξεκίνησε με τις εταιρείες σεκιούριτι και τις ασφαλιστικές εταιρείες, και σύμφωνα με τον υπουργό θα ακολουθήσουν οι ΔΕΚΟ και η βιομηχανία και κατόπιν ο τουρισμός και η εστίαση.

Ο κ. Χατζηδάκης σημείωσε πως η Ψηφιακή Κάρτα θεωρείται πρωτοποριακό μέτρο ακόμη και για τα δεδομένα της ΕΕ και σίγουρα θα βοηθήσει να έχουμε εγγύηση για το ωράριο και τις υπερωρίες των εργαζομένων, καθώς και δίκαιο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Το 2021 ελέγχθηκαν από τα Περιφερειακά Ελεγκτικά Κέντρα Ασφάλισης 38.000 εργαζόμενοι και βρέθηκαν 8.000 εκτός δηλωμένου ωραρίου εργασίας, σημείωσε, για να επισημάνει ότι «πρόκειται για πάγιο αίτημα της ΓΣΕΕ, σχεδόν όλα τα κόμματα το ψήφισαν στη Βουλή και αυτό που πλέον σχεδιάζεται δεν είναι κάτι παραπάνω από την εφαρμογή του νόμου».

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v