Ένα νέο μοντέλο αξιοποίησης για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προκρίνει το Ταμείο Αξιοποίησης Ακίνητης Περιουσίας του Δημοσίου (ΤΑΙΠΕΔ), μετά τη ματαίωση της σχετικής διαγωνιστικής διαδικασίας, μία απόφαση την οποία επιβεβαίωσε το βράδυ της Δευτέρας ο ίδιος ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης.
Σύμφωνα με τις πληροφορίες, η απόφαση που ελήφθη σε ανώτατο κυβερνητικό επίπεδο αναμένεται να «επικυρωθεί» τις επόμενες ημέρες από το διοικητικό συμβούλιο του ΤΑΙΠΕΔ, το οποίο και θα εστιάσει στην προσεχή συνεδρίασή του, την ερχόμενη Πέμπτη, στα επόμενα βήματα για την αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης.
Όπως αναφέρουν, μάλιστα, οι πληροφορίες, το «πάγωμα» του διαγωνισμού, όπως αυτός είχε προκηρυχθεί από το ΤΑΙΠΕΔ, αποδίδεται κατά βάση σε γεωπολιτικούς λόγους, με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία και τη ραγδαία επιδείνωση της ενεργειακής κρίσης να διαδραματίζουν καθοριστικό ρόλο στην απόφαση της κυβέρνησης για ματαίωση της διαδικασίας, με δεδομένο ότι η θέση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης στη νοτιοανατολική Ευρώπη έχει αναβαθμιστεί.
Με βάση το επικρατέστερο σενάριο, η αξιοποίηση του λιμανιού θα τελέσει υπό δημόσιο έλεγχο, με το ΤΑΙΠΕΔ, ως Αρχή Σχεδιασμού Λιμένων, τη διοίκηση του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης και τα υπουργεία Οικονομικών και Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής να αναλαμβάνουν να προχωρήσουν τις σχετικές διαδικασίες. Υπό αυτό το πρίσμα, το ΤΑΙΠΕΔ αναμένεται να προχωρήσει στην εκπόνηση ενός νέου masterplan, σύμφωνα με το οποίο θα επιταχυνθεί το επενδυτικό πρόγραμμα που θα πραγματοποιείτο στο λιμάνι, με γνώμονα την ενίσχυση της επιχειρησιακής ικανότητάς του, δρομολογώντας, μεταξύ άλλων, την πρόσληψη προσωπικού και την προμήθεια εξοπλισμού.
Υπενθυμίζεται ότι ο διαγωνισμός αφορούσε την πώληση του πλειοψηφικού ποσοστού, τουλάχιστον 67%, του μετοχικού κεφαλαίου του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ Α.Ε.), με το ΤΑΙΠΕΔ να προχωρά μόλις τον περασμένο Σεπτέμβριο στην ανακοίνωση των δύο επενδυτικών σχημάτων που υπέβαλαν οικονομικές προσφορές για την αξιοποίηση του λιμανιού.
Τα δύο σχήματα που είχαν προκριθεί στη δεύτερη και τελευταία φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας ήταν η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis, η οποία απαρτίζεται από τις εταιρείες Black Summit Financial Group - Euroports - EFA Group και ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η Liberty Port Holdings Μονοπρόσωπη Α.Ε., θυγατρική της Quintana Infrastructure & Development.
Το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, που προσέλκυσε το ενδιαφέρον των Αμερικανών χάρη στη γεωστρατηγικής σημασίας θέση του, ως ο μοναδικός μεγάλος λιμένας της Θράκης, θεωρείται ο σπουδαιότερος εμπορικός κόμβος της περιοχής, αφού δέχεται επιβατηγά, εμπορικά, αλιευτικά και τουριστικά σκάφη. Ενισχυτικά στον ρόλο του συγκεκριμένου λιμανιού λειτουργεί και το γεγονός ότι το σιδηροδρομικό δίκτυο της Περιφέρειας συνδέεται με το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης και ως εκ τούτου υπάρχει η δυνατότητα φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων από πλοία σε βαγόνια και αντίστροφα, σε δύο προβλήτες.
Στα ατού του λιμανιού συγκαταλέγονται η σύνδεσή του με την Εγνατία Οδό και τον σιδηροδρομικό άξονα προς Θεσσαλονίκη, αλλά και η γειτνίασή του με τον Διαδριατικό Αγωγό Φυσικού Αερίου (TAP). Ως σημαντικό πλεονέκτημα λειτουργεί, μάλιστα, και το γεγονός ότι το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης αποτελεί επίκεντρο των σχεδίων για τις εισαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου στη Βαλκανική μέσω της προωθούμενης κατασκευής πλωτού σταθμού αεριοποίησης υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG).
Το λιμάνι της βορειοελλαδίτικης πόλης συνδέεται ακτοπλοϊκά με δρομολόγια με τη Σαμοθράκη, ενώ κατά τη θερινή περίοδο εκτελούνται και δρομολόγια με προορισμό τα νησιά του Βορειοανατολικού Αιγαίου.