Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Τίτλοι τέλους για fuel pass και επιδότηση πετρελαίου κίνησης

Βγήκε από τον σχεδιασμό η συνέχιση της στήριξης σε ό,τι αφορά τις μετακινήσεις. Το βάρος πέφτει τώρα στο πετρέλαιο θέρμανσης. Το παράδοξο στις αντλίες με την τιμή του πετρελαίου κίνησης και τη βενζίνη.

Τίτλοι τέλους για fuel pass και επιδότηση πετρελαίου κίνησης

Η αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών των καυσίμων δίνει τη δυνατότητα στην κυβέρνηση να κλείσει -στην παρούσα φάση- τον κύκλο των fuel pass.

Το βάρος πέφτει τώρα στη θέρμανση των νοικοκυριών, με τη διεύρυνση των επιδοτήσεων για φυσικό αέριο ώστε να απορροφηθεί τουλάχιστον το μισό των επιβαρύνσεων, ενώ με όχημα τα πρόσθετα έσοδα από τη φορολόγηση των υπερκερδών των διυλιστηρίων, δρομολογείται η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο θέρμανσης, με στόχο μείωσης της λιανικής τιμής του κατά 25 λεπτά το λίτρο από τις 15 Οκτωβρίου.

Παράλληλα, με τις αναμενόμενες αύριο ανακοινώσεις για την επιδότηση των τιμολογίων ηλεκτρικής ενέργειας Οκτωβρίου έρχονται και κίνητρα εξοικονόμησης ρεύματος με μπόνους επιδότηση σε όσους καταναλώνουν τουλάχιστον 15% λιγότερη ενέργεια σε σχέση με την αντίστοιχη περυσινή περίοδο. Το μπόνους θα «πιστώνεται» στους καταναλωτές ανά τετράμηνο, με τους εκκαθαριστικούς λογαριασμούς.

Το σχέδιο

Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του οικονομικού επιτελείου, όσον αφορά στην επιδότηση βενζίνης και πετρελαίου κίνησης, νέο fuel pass δεν προβλέπεται, όσο οι τιμές παραμένουν σε καθοδικό κανάλι. Η ανάγκη των επιδοτήσεων γεννήθηκε μετά το άλμα των διεθνών τιμών του πετρελαίου έως και τα 125 δολάρια το βαρέλι τον περασμένο Μάρτιο, το οποίο σε συνδυασμό με την πτώση της ισοτιμίας ευρώ - δολαρίου με το ενιαίο νόμισμα να χάνει το 1 προς 1, οδήγησε την τιμή της αμόλυβδης ακόμα και πάνω από τα 2,60 ευρώ το λίτρο στις νησιωτικές περιοχές της χώρας και τη μέση τιμή πάνω από τα 2 ευρώ. Η απάντηση του οικονομικού επιτελείου ήταν δύο κύκλοι τριμηνιαίων επιδοτήσεων έως και 100 ευρώ, με παράλληλη επιδότηση 15 λεπτών το λίτρο για το πετρέλαιο κίνησης.

Χθες οι τιμές του Brent υποχώρησαν ακόμα και κάτω από τα 90 δολάρια το βαρέλι και οι αναλυτές εκτιμούν πως υπό το βάρος της ύφεσης, η πορεία τους θα παραμείνει πτωτική. Δεν λείπουν μάλιστα ορισμένοι που εκτιμούν πως στο τέλος του έτους μπορεί το Brent να κυμαίνεται πέριξ των 65 δολαρίων (Citi), αν επιβεβαιωθούν τα σενάρια ύφεσης (στο 80% η πιθανότητα για την ευρωζώνη, σύμφωνα με το Bloomberg).

Με αυτά τα δεδομένα, ένα νέο fuel pass έχει φύγει από τον ορίζοντα και οι καταναλωτές που δεν έκαναν ακόμα χρήση της ψηφιακής κάρτας στον δεύτερο κύκλο, έχουν τη δυνατότητα να λάβουν την ενίσχυση έως τις 31 Οκτωβρίου. Όπως αναφέρεται στη σχετική πλατφόρμα ενισχύσεων, «η άυλη ψηφιακή κάρτα (η εγκατάσταση και χρήση της οποίας απαιτούν υποχρεωτικά την κατοχή smartphone που υποστηρίζει απαραιτήτως την τεχνολογία ανέπαφων συναλλαγών ΝFC) χρησιμοποιείται σε POS σε όλα τα πρατήρια καυσίμων της χώρας, όπως οποιαδήποτε ανάλογη κάρτα, μέχρι 31/10/2022… Θα χρειαστεί να χρησιμοποιήσετε το διαθέσιμο υπόλοιπό σας μέχρι την 31η/10/2022».

Πρακτικά, από την 1η Οκτωβρίου, οπότε εκλείπει και η επιδότηση στην αντλία για το πετρέλαιο κίνησης, οι λιανικές τιμές αναμένεται να αυξηθούν κατά 15 λεπτά το λίτρο (αν υποθέσουμε πως πράγματι όλα τα πρατήρια είχαν περάσει την επιδότηση στην αντλία…). Οι χθεσινές τιμές του υπουργείου Ανάπτυξης έδειχναν μέση τιμή πετρελαίου κίνησης στο 1,875 ευρώ ανά λίτρο και της αμόλυβδης στο 1,955 ευρώ ανά λίτρο, με τη μεταξύ τους «απόσταση» να έχει σχεδόν μηδενιστεί και τον κίνδυνο η τιμή του ντίζελ κίνησης να ξεπεράσει αυτό της βενζίνης μετά το τέλος της επιδότησης να υποδεικνύει πως κάτι μάλλον δεν πάει καλά στην αγορά.

Η πτώση των διεθνών τιμών των καυσίμων πάντως δεν αλλάζει τον σχεδιασμό της κυβέρνησης για επιδότηση 25 λεπτών το λίτρο στην αντλία για όλους τους καταναλωτές πετρελαίου θέρμανσης. Το στοίχημα της ζεστασιάς για όλα τα νοικοκυριά τον χειμώνα που έρχεται συνιστά μια τεράστια πολιτική πρόκληση, καθώς θεωρείται δεδομένο πως χωρίς ουσιαστική ευρωπαϊκή παρέμβαση, οι τιμές του φυσικού αερίου θα «καίνε» 700.000 νοικοκυριά.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v