Με σχετικά ικανοποιητικούς μέχρι τώρα ρυθμούς κινείται φέτος η εγχώρια ζήτηση για καύσιμα κίνησης, παρά το γεγονός των αυξημένων τιμών που αντιμετωπίζουν οι οδηγοί στα πρατήρια βενζίνης και κόντρα στις επιπτώσεις του υψηλού πληθωρισμού στα οικονομικά των νοικοκυριών.
Παράγοντες της αγοράς επισημαίνουν ότι για να αξιολογηθεί η τρέχουσα πορεία της ζήτησης δεν αρκεί μόνο να συσχετιστούν οι φετινοί όγκοι (λίτρα) των πωλήσεων σε σχέση με τους περυσινούς, καθώς το 2021 ήταν μια χρονιά που χαρακτηρίστηκε από σειρά ιδιαιτεροτήτων.
- Πρώτον, κατά το πρώτο πεντάμηνο του 2021 είχαν επιβληθεί σκληρά περιοριστικά μέτρα για την αντιμετώπιση της πανδημίας (π.χ. απαγόρευση διανομαρχιακών κινήσεων, κλείσιμο εμπορικών καταστημάτων και υποχρεωτική τηλεεργασία για μεγάλο ποσοστό πληθυσμού) πράγμα που δεν επαναλήφθηκε κατά το αντίστοιχο διάστημα της τρέχουσας χρονιάς. Ως αποτέλεσμα, κατά την περίοδο Ιανουαρίου-Μαΐου η φετινή κατανάλωση (όγκος) βενζινών ανέβηκε σε σχέση με πέρυσι κατά 13,5% και του diesel κίνησης κατά 13,5%.
- Δεύτερον, κατά την περυσινό τρίμηνο Ιουνίου-Αυγούστου η ζήτηση υπήρξε πολύ ισχυρή, καθώς οι οδηγοί προέρχονταν από πεντάμηνη απαγόρευση κυκλοφορίας και έτσι προχώρησαν σε μετακινήσεις που δεν είχαν πραγματοποιήσει λόγω του επιβληθέντος lock down. Πέρα όμως από την υψηλή βάση σύγκρισης, η φετινή ζήτηση κλήθηκε να αντιμετωπίσει και την πολύ μεγάλη αύξηση του κόστους των καυσίμων, με την τιμή της βενζίνης να προσεγγίζει ακόμη και τα 2,5 ευρώ.
Χαρακτηριστικό είναι το ότι τον Ιούνιο, η ζήτηση για βενζίνες και για diesel κίνησης υποχώρησε αντίστοιχα κατά 9% και 5%, ενώ τα ίδια ποσοστά διαμορφώθηκαν σε -14% και -1,5% (αθροιστικά στο -7%) τον Ιούλιο που μας πέρασε (στοιχεία Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος).
Αν και τα στοιχεία για την κατανάλωση καυσίμων του Αυγούστου δεν έχουν οριστικοποιηθεί, κύκλοι της αγοράς υποστηρίζουν ότι η γενικότερη εικόνα είναι σαφώς καλύτερη από αυτή του Ιουλίου και αυτό μπορεί να αποδοθεί σε τρεις κυρίως λόγους:
- Πρώτον, στην πολύ καλή πορεία του εισερχόμενου τουρισμού.
- Δεύτερον, στο γεγονός ότι η τιμή του πετρελαίου και της βενζίνης υποχώρησαν ως ένα βαθμό σε σύγκριση με αυτές του Ιουλίου και
- τρίτον, στα κυβερνητικά μέτρα που «έτρεξαν» και μείωσαν το κόστος της μετακίνησης για μεγάλο αριθμό Ελλήνων οδηγών.
Σε κάθε περίπτωση, η μέχρι τώρα πορεία της ζήτησης για καύσιμα κίνησης εξελίσσεται σαφώς καλύτερα σε σχέση με τους φόβους που είχαν εκφραστεί όταν ξεκινούσε ο πόλεμος στην Ουκρανία, ή όταν η τιμή του λίτρου της βενζίνης σκαρφάλωνε στα 2,5 ευρώ.
Παρόλα αυτά -και κόντρα στις προβλέψεις προβλέψεις για συνέχιση ικανοποιητικών τουριστικών εισροών έως και το φετινό Νοέμβριο- οι παράγοντες της αγοράς κρατούν επιφυλακτική στάση για την πορεία της ζήτησης κατά τους επόμενους μήνες, κυρίως λόγω του γενικότερου κλίματος αβεβαιότητας και ακρίβειας που επηρεάζει τη διεθνή, άρα και την ελληνική, οικονομία.