Μη αναμενόμενη ήταν για τον ΔΕΣΦΑ η απένταξη από το Εθνικό Σχέδιο Ανάπτυξης του αγωγού φυσικού αερίου προς τη Δυτική Μακεδονία. Δεν ισχύει το ίδιο για τον ΑΔΜΗΕ, που είδε, επίσης, εκτός το μεγάλο ηλεκτρικό καλώδιο διασύνδεσης Κρήτης-Αττικής, καθώς προσδοκά βάσιμα να ενταχθεί προς χρηματοδότηση στο νέο ΕΣΠΑ 2021-2027. Σε κάθε περίπτωση, ΔΕΣΦΑ και ΑΔΜΗΕ διαμηνύουν κατηγορηματικά ότι τα συγκεκριμένα έργα θα προχωρήσουν με βάση τον υπάρχοντα σχεδιασμό.
Σύμφωνα με πηγές του ΔΕΣΦΑ, «δεν ήταν η ευτυχέστερη των εξελίξεων η μη χρηματοδότηση του έργου από τους πόρους του Ταμείου Ανάπτυξης, καθώς δυσκολεύει τα πράγματα. Ωστόσο, δεν τίθεται εν αμφιβόλω η ολοκλήρωσή του, γιατί συμπεριλαμβάνεται στο 10ετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης ΕΣΦΑ 2021-2030 και επιπλέον, το εγγυάται το ρυθμιστικό πλαίσιο».
Το έργο, συνολικού προϋπολογισμού 100 εκατ. ευρώ, βρίσκεται σε φάση προχωρημένων μελετών και σε λιγότερο από δύο χρόνια επιδιώκεται να έχει ολοκληρωθεί η κατασκευή του. Ήδη, έχει εγκριθεί από τη ΡΑΕ και δημοσιεύθηκε σε ΦΕΚ την προηγούμενη Τρίτη.
Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Euro2day.gr, ο ΔΕΣΦΑ θα στραφεί για τη χρηματοδότησή του στο νέο ΕΣΠΑ, παρά το γεγονός ότι η Κομισιόν επιχειρεί να βάλει φρένο από το 2021 στις χρηματοδοτήσεις έργων φυσικού αερίου μέσω του συγκεκριμένου εργαλείου. Το θέμα παραμένει ανοιχτό, με την Ελλάδα και άλλες επτά ευρωπαϊκές χώρες να έχουν συμπήξει συμμαχία για διατήρηση της δυνατότητας αυτής.
Όμως, ο ΔΕΣΦΑ έχει και άλλες εναλλακτικές στη φαρέτρα του, για να περιορίσει την τυχόν επιβάρυνση των χρηστών από την κατασκευή του έργου. Εκτός από ίδια κεφάλαια, είναι σε αυτή τη φάση σε προχωρημένες συζητήσεις με 7-8 ελληνικές και ξένες τράπεζες, προκειμένου να διασφαλίσει και δανειακά κεφάλαια για το έργο.
Ο αγωγός Υψηλής Πίεσης προς τη Δυτική Μακεδονία, μήκους 122 χλμ., που σχετίζεται με τις κατευθύνσεις του Σχεδίου Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης των λιγνιτικών περιοχών, θα τροφοδοτεί την Τηλεθέρμανση στην Πτολεμαΐδα, στην Κοζάνη και στο Αμύνταιο, καθώς και βανοστάσια για τις υπόλοιπες καταναλώσεις της περιοχής. Επιπλέον, προβλέπεται σύνδεση με τους Μετρητικούς/Ρυθμιστικούς σταθμούς Άσπρους και Περδίκκα, που θα συνδεθούν αρχικά με τον TAP μέχρι να κατασκευαστεί ο αγωγός. Προβλέπεται, επίσης, και ένας κλάδος για την τροφοδοσία της Νάουσας και της Βέροιας, καθώς και αναμονές για μελλοντικές επεκτάσεις, όπως αυτή προς την Πορειά.
Πέραν αυτών, ο ΔΕΣΦΑ μελετά και τη δυνατότητα αξιοποίησης διάδοχων αερίων για τους αγωγούς που διαχειρίζεται, όπως, το υδρογόνο, το βιομεθάνιο και το συνθετικό υδρογόνο. Μάλιστα, ο αγωγός της Δυτικής Μακεδονίας θα είναι συμβατός με τη μεταφορά υδρογόνου, στο πλαίσιο μετάβασης της ενεργειακής αγοράς σε Ανανεώσιμα Αέρια.
Για τον ΑΔΜΗΕ, από την άλλη πλευρά, δεν έχει και τόσο μεγάλη σημασία από ποιους κοινοτικούς πόρους θα χρηματοδοτηθεί η διασύνδεση Κρήτης-Αττικής. Ήδη, έχουν ωριμάσει οι συνθήκες για την ένταξη του έργου στο νέο ΕΣΠΑ με το ποσό των 400 εκατ. ευρώ, ενώ έχουν υπογραφεί δανειακές συμβάσεις με ΕΤΕπ και Eurobank για επιπλέον 400 ευρώ και τα υπόλοιπα 200 εκατ. ευρώ θα καλυφθούν από ίδια κεφάλαια της Αριάδνη Interconnection.
Το έργο βρίσκεται στη φάση εκπόνησης λεπτομερών μελετών για την προμήθεια εξοπλισμού και παράλληλα έχουν αρχίσει να στήνονται εργοτάξια στην Κρήτη και την Αττική. Από αρμόδιες πηγές του ΑΔΜΗΕ, εκτιμάται ότι θα είναι έτοιμο στα μέσα του 2023. Όπως τονίζεται, είναι άκρως βιώσιμο οικονομικά έργο, που θα καταφέρει να κάνει απόσβεση σε μόλις δυόμισι χρόνια, χρόνος που θεωρείται ρεκόρ για τέτοιο έργο υποδομής.