Να διαπιστώσουν στην πράξη αν έχουν θεραπευτεί τα προβλήματα που δημιούργησαν μονοπωλιακές καταστάσεις και ενίοτε ζημιογόνες συμβάσεις για την Τοπική Αυτοδιοίκηση περιμένουν στην αγορά, με τους νέους, μεγάλους διαγωνισμούς οδοφωτισμού που βγαίνουν στον αέρα το επόμενο τετράμηνο. Οπως επισημαίνουν, «η είσοδος νέων παικτών δείχνει πως κάτι πάει να αλλάξει έπειτα από μια τριετία η οποία σημαδεύτηκε από απίστευτες μεθοδεύσεις σε πλήθος διαγωνισμών οδοφωτισμού, με αποτέλεσμα να βρίσκονται πολλές συμβάσεις στον αέρα, έπειτα και από τις αλλαγές δημάρχων».
«Πες μου τον σύμβουλό σου, για να σου πω ποιος θα πάρει το έργο» ήταν μέχρι σήμερα το μοντέλο σε αρκετούς διαγωνισμούς οδοφωτισμού, όπως υποστήριξε προ ημερών και ο επικεφαλής της εταιρείας συμβούλων Trek Development Ντ. Παπαπολύζος. Ο ίδιος επανέλαβε πως σε πολλούς διαγωνισμούς «οι προδιαγραφές της προκήρυξης είναι πανομοιότυπες» με αντίστοιχες άλλων δήμων, ενώ «προβλέπουν εξοικονόμηση ενέργειας χωρίς να γνωρίζουμε ποιο είναι το σημείο εκκίνησης», δηλαδή ποια είναι η σημερινή κατανάλωση ενέργειας για τον οδοφωτισμό ενός δήμου.
Τέλος, οι διαγωνισμοί προκηρύσσονται με βάση τη χαμηλότερη τιμή ή με βασικό κριτήριο την ισχύ και την απόδοση του λαμπτήρα, ενώ θα έπρεπε να περιλαμβάνουν και άλλα κριτήρια. Κερασάκι στην τούρτα είναι οι αμοιβές του συμβούλου προετοιμασίας και προκήρυξης του διαγωνισμού, ο οποίος, με άλλο... καπέλο, καθίσταται σύμβουλος παρακολούθησης της σύμβασης.
Δεν είναι τυχαίο πως το τελευταίο τρίμηνο έχουν ακυρωθεί αρκετοί διαγωνισμοί, με τελευταίο παράδειγμα το μεγάλο έργο της Περιφέρειας Πελοποννήσου. Ο διαγωνισμός ακυρώθηκε από τον Παν. Νίκα ενώ είχε προκηρυχθεί από την προηγούμενη διοίκηση Π. Τατούλη. Τον ίδιο δρόμο ακούγεται πως θα πάρουν διαγωνισμοί που βρήκαν ολοκληρωμένους (χωρίς να έχουν ξεκινήσει) οι νέοι δημοτικοί άρχοντες π.χ. σε Διόνυσο ή σε προκηρύξεις που δεν πρόλαβαν να προχωρήσουν οι προηγούμενοι δήμαρχοι, όπως στο Μαρούσι.
Το πρώτο σήμα για «τον νέο αέρα» στα έργα οδοφωτισμού αναμένεται να δοθεί από την Περιφέρεια Ηπείρου, στην οποία βγαίνουν στον αέρα μέσα στο επόμενο διάστημα τέσσερα μεγάλα έργα εξοικονόμησης ενέργειας, συνολικού ύψους άνω των 60 εκατ. ευρώ. Αναμένεται να ακολουθήσουν οι αντίστοιχοι διαγωνισμοί στις περιφέρειες Νοτίου Αιγαίου, Κεντρικής Μακεδονίας και Κρήτης. Αν προστεθούν και τα μεγάλα έργα για τον οδοφωτισμό του δήμου Αθηναίων καθώς και οι σημαντικοί διαγωνισμοί που εκκρεμούν σε άλλες μεγάλες πόλεις, η συνολική αγορά εκτιμάται σε εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ που θα δημοπρατηθούν τους επόμενους μήνες.
Στις 13 Ιανουαρίου κατατίθενται οι προσφορές στον πρώτο από τους τέσσερις διαγωνισμούς της Περιφέρειας Ηπείρου, που προωθούνται με τεχνική βοήθεια που παρείχε η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων (ΕΤΕπ). Ο πρώτος διαγωνισμός αφορά το δίκτυο οδοφωτισμού του περιφερειακού οδικού δικτύου και την αντικατάσταση περίπου 8.800 με σύμπραξη δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ).
Ο δεύτερος διαγωνισμός, που αναμένεται να προκηρυχθεί τον επόμενο μήνα αφορά το δίκτυο οδοφωτισμού (8.500 φωτιστικά σώματα) του δήμου Πρέβεζας ενώ τον Απρίλιο προβλέπεται πως θα δημοπρατηθεί ο μεγάλος διαγωνισμός για τον οδοφωτισμό του δήμου Ιωαννιτών, με την αντικατάσταση περίπου 26.000 λαμπτήρων. Στο μεσοδιάστημα, τον Μάρτιο, εκτιμάται πως μπορεί να προκηρυχθεί το έργο εξοικονόμησης ενέργειας στα δημόσια κτίρια της Περιφέρειας Ηπείρου (νοσοκομεία, αστυνομικές διευθύνσεις, κ.ά.), συνολικής επιφάνειας περί τις 90.000 τετραγωνικά μέτρα.
Η TrekDevelopment είναι σύμβουλος της Περιφέρειας Ηπείρου για το πακέτο των τεσσάρων έργων στο οποίο περιλαμβάνεται και ένα υποέργο, που είναι πιο δύσκολο, για την αναβάθμιση των πλοιαρίων και τη γενικότερη εικόνα της λίμνης Παμβώτιδας.
Ο αντιπεριφερειάρχης Κεντρικής Μακεδονίας Πάρης Μπίλιας παρουσίασε στο ίδιο συνέδριο για τα ΣΔΙΤ, που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη, και το υπό δημοπράτηση έργο οδοφωτισμού. Ο κ. Μπίλιας είπε πως «το έργο αφορά στην αναβάθμιση του οδοφωτισμού σε εφτά νομούς που εγκρίθηκε τον προηγούμενο Απρίλιο και προχωρά η προετοιμασία της πρώτης φάσης. Το αντικείμενο του έργου είναι η αντικατάσταση 15.000 φωτιστικών, η εφαρμογή συστημάτων απομακρυσμένου ελέγχου και τηλεμετρίας, λειτουργία και συντήρηση δικτύου οδοφωτισμού και αποκατάσταση των βλαβών του υφιστάμενου δικτύου». Με το έργο θα υπάρχει «ενεργειακή εξοικονόμηση σε ποσοστό μεγαλύτερο του 70% στο οδικό περιφερειακό δίκτυο, δηλαδή εξοικονόμηση 2,8 εκατ. ευρώ ετησίως. Τουλάχιστον το 30% αυτής της εξοικονόμησης θα παραμένει στην περιφέρεια, ενώ το υπόλοιπο 70% θα είναι η αμοιβή του αναδόχου».
Το συνολικό κόστος της επένδυσης έχει εκτιμηθεί σε περίπου 15 εκατ. ευρώ, ενώ το λειτουργικό κόστος του έργου έχει εκτιμηθεί στις 300.000 ευρώ ετησίως, με τη διάρκεια της σύμβασης να είναι 12 χρόνια.