Πολιτική βούληση και συναίνεση για την προώθηση των μεγάλων επενδύσεων, ουσιαστικές αλλαγές στο ρυθμιστικό πλαίσιο και στις δομές του δημοσίου ώστε να προχωρήσουν ταχύτερα μεγάλα έργα καθώς και μικρότερα στην περιφέρεια, αλλά και μέτρα για την αντιμετώπιση φαινομένων όπως οι παράλογες εκπτώσεις στους διαγωνισμούς του δημοσίου και για τη μείωση του κόστους χρηματοδότησης, ζήτησαν χθες οι διοικήσεις των μεγαλύτερων τεχνικών εταιρειών της χώρας.
Κατά τη διάρκεια ομιλιών στο Athens Investment Forum 2018, είπαν πως παρά το σημαντικό πλήγμα που δέχθηκε ο κλάδος εξαιτίας της πολυετούς οικονομικής κρίσης, τα τελευταία χρόνια ολοκληρώθηκαν μεγάλα έργα όπως οι οδικοί άξονες, ενώ ενισχύθηκε η διεθνής παρουσία των κατασκευαστικών επιχειρήσεων.
Ο εντεταλμένος σύμβουλος της ΤΕΡΝΑ Γιώργος Περδικάρης τόνισε πως ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ πραγματοποίησε επενδύσεις δύο δισ. ευρώ στη διάρκεια της κρίσης, ενώ για την επόμενη πενταετία σχεδιάζει να επενδύσει άλλα δύο δισ. ευρώ. «Ζητάμε από την πολιτεία ισότιμη μεταχείριση με τις ξένες εταιρείες, καθώς έχουμε ήδη υψηλότερο κόστος για τη χρηματοδότηση και τις εγγυητικές επιστολές, κάτι που προσθέτει κόστος τουλάχιστον 2%-3% κατά τη διεκδίκηση έργων στο εξωτερικό», επισήμανε ο κ. Περδικάρης.
Ο διευθύνων σύμβουλος της J&P ΑΒΑΞ Κων/νος Μιτζάλης τόνισε πως «αν δεν υπάρξει εθνική στρατηγική και συμφωνία από όλα τα κόμματα, θα συνεχίσουμε να υστερούμε. Για την υλοποίηση των έργων δεν έχουν γίνει παρά ελάχιστα βήματα, με ευθύνη όλων των εμπλεκομένων. Σήμερα βλέπουμε για τρίτη φορά τα τελευταία 40 χρόνια υπερβολικές εκπτώσεις και περιμένουμε να δούμε ποια έργα θα μείνουν ατελή και ποιες εταιρείες θα καταρρεύσουν».
«Χρειάζεται εθνικός σχεδιασμός 15ετίας ή 20ετίας στα έργα υποδομής της χώρας» είπε ο διευθύνων σύμβουλος της Intrakat Πέτρος Σουρέτης, που πρότεινε «να μελετηθούν οι καλές πρακτικές της Ευρώπης των 28 σε τομείς από τις αδειοδοτήσεις μέχρι την αρχαιολογία, αλλά και να υπάρξει ένταση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων και να υιοθετηθούν ευρύτερα τα μοντέλα ΣΔΙΤ και συμβάσεων παραχώρησης». Ο κ. Σουρέτης δεν παρέλειψε και τις αιχμές για την απόφαση της Επιτροπής Ανταγωνισμού με την επισήμανση πως εκκρεμούν ακόμα οι κυρώσεις στις ξένες εταιρείες που περιλαμβάνονται στο γνωστό πόρισμα.
Με την ανάγκη πολυετούς σχεδιασμού συμφώνησε και ο τομεάρχης Υποδομών της ΝΔ Κώστας Καραμανλής. Ο ίδιος τόνισε πως «χρειάζεται από κοινού εκπόνηση από τον πολιτικό και τεχνικό κόσμο της χώρας ενός εθνικού σχεδίου για τις υποδομές της επόμενης 15ετίας». Πρόσθεσε πως «η μελέτη της εταιρείας συμβούλων PwC καταδεικνύει μείωση των επενδύσεων σε υποδομές κατά 40 δισ. ευρώ την τελευταία δεκαετία στην Ελλάδα, ενώ σύμφωνα με μελέτη του ΣΤΕΑΤ (σ.σ. εκπροσωπεί τις μεγαλύτερες τεχνικές εταιρείες της χώρας), το 50% των εργολαβιών είχε έκπτωση από 30% έως 50% ενώ το 25% των εργολαβιών είχε έκπτωση που ξεπερνούσε το 50%». Όπως είπε, η κυβέρνηση «δεν έβγαλε τους κατάλληλους εφαρμοστικούς νόμους για να αντιμετωπιστούν οι μεγάλες και ασύμμετρες εκπτώσεις και το ξεχείλωμα των χρονοδιαγραμμάτων που βλέπουμε, ιδιαίτερα στα σιδηροδρομικά έργα».
Ο Μανώλης Σιγάλας, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος Νοτίου Ευρώπης της Hill International, τόνισε πως «παρά τις πρωτοφανείς συνθήκες που πέρασε η χώρα, κάποιες μεγάλες επενδύσεις προχώρησαν. Ετσι δημιουργήθηκαν κάποιες οάσεις ανάπτυξης, που προσελκύουν νέες επενδύσεις και δημιουργούν θέσεις εργασίας». Ο ίδιος ανέφερε και ορισμένα παραδείγματα έργων που χρειάστηκαν αρκετά χρόνια για να προχωρήσουν όπως το Ελληνικό, ο Αστέρας της Βουλιαγμένης, κ.ά.
Όπως είπε, «ο χρόνος που απαιτείται για την ωρίμανση και προετοιμασία των επενδύσεων παραμένει ιδιαίτερα μακρύς και ο δρόμος για τους επενδυτές γεμάτος δυσκολίες. Για να βελτιωθεί η κατάσταση, πρέπει να έχουμε ένα μίνιμουμ πολιτικής συμφωνίας, εκσυγχρονισμό του κανονιστικού πλαισίου και του πλαισίου απονομής της Δικαιοσύνης, αλλαγές στις δομές του δημοσίου, ώστε να διασφαλιστεί η συνέχεια και η απρόσκοπτη ωρίμανση των επενδύσεων».