Σταδιακή εφαρμογή των νέων αντικειμενικών αξιών σε βάθος χρόνου συνεχίζει να επιδιώκει η κυβέρνηση, προκειμένου να περιοριστούν οι επιβαρύνσεις στον ΕΝΦΙΑ για εκατοντάδες χιλιάδες ιδιοκτήτες ακινήτων, των οποίων οι τιμές ζώνης ετοιμάζονται να τραβήξουν την ανηφόρα.
Ασφαλείς πληροφορίες αναφέρουν ότι κυβέρνηση και δανειστές επιχείρησαν να «σπάσουν» σε ορίζοντα διετίας ή και τριετίας τις αλλαγές στις αντικειμενικές τιμές, πλην όμως, σε επίπεδο τεχνικών κλιμακίων, η άσκηση δεν έβγαλε αποτέλεσμα.
Παρ’ όλα αυτά και παρά την ανακοίνωση συμφωνίας σε τεχνικό επίπεδο για την τέταρτη αξιολόγηση, το παιχνίδι των τιμών και του ΕΝΦΙΑ παραμένει ανοιχτό. Κυβερνητικό στέλεχος δηλώνει ότι «είμαστε σε πάρα πολύ καλό δρόμο στον ΕΝΦΙΑ και όσον αφορά στη μεταβατική περίοδο και όσον αφορά στις επιπτώσεις στους φορολογούμενους».
Ασφαλή συμπεράσματα για το μέγεθος και το πλήθος των επιβαρύνσεων/ελαφρύνσεων στα εκκαθαριστικά είναι νωρίς για να εξαχθούν, αλλά θεωρείται δεδομένο ότι κάποιοι θα πληρώσουν παραπάνω σε σχέση με πέρυσι και κάποιοι λιγότερα. Σύμφωνα με μία πηγή, χωρίς παρέμβαση στους συντελεστές, για το 82% των ιδιοκτητών ακινήτων το φετινό ραβασάκι ΕΝΦΙΑ θα ήταν το ίδιο με πέρυσι, για έναν στους δέκα (10%) θα προέκυπταν επιβαρύνσεις και για το υπόλοιπο 8% μειώσεις. Αυτή όμως ενδέχεται να μην είναι η τελική κατανομή.
Αρμόδιες πηγές διευκρινίζουν ότι ο τελικός λογαριασμός των αυξομειώσεων στα ραβασάκια θα προκύψει μετά τη δοκιμαστική εκκαθάριση του ΕΝΦΙΑ, που αναμένεται να τρέξει το αργότερο στις αρχές Ιουνίου η ΑΑΔΕ.
Οι αντικειμενικές αξίες και οι επιπτώσεις στον ΕΝΦΙΑ δεν είναι το μοναδικό «θολό» σημείο της συμφωνίας με τους δανειστές. Οι επιφυλάξεις του ΔΝΤ, όπως καταγράφηκαν και στην ανακοίνωση του Σαββάτου, στα δημοσιονομικά ενδεχομένως να φέρουν στο προσκήνιο τον Ιούνιο έναν νέο γύρο πονοκεφάλων, αν και με περιορισμένες πιθανότητες.
Το ΔΝΤ, σύμφωνα με πληροφορίες, πριν ξεκινήσει η διαπραγμάτευση στο Χίλτον, κατέγραφε δημοσιονομικό κενό της τάξεως του 1% του ΑΕΠ σε σχέση με τον στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ το 2019, μεταξύ άλλων εξαιτίας των αποφάσεων του ΣτΕ για τις συντάξεις, οι οποίες κοστολογούνται σε 800 εκατ. ευρώ.
Η λήξη των συζητήσεων επί ελληνικού εδάφους περιόρισε τις εκτιμήσεις του Ταμείου για κενό το επόμενο έτος, στην περιοχή του 0,4%-0,5% του ΑΕΠ, χωρίς όμως να εγείρεται ούτε ζήτημα διπλής μείωσης συντάξεων και αφορολογήτου το 2019 ούτε μη εφαρμογής των αντίμετρων που έχουν προνομοθετηθεί.
Κυβερνητική πηγή εκτιμά πως αργά ή γρήγορα το ΔΝΤ Θα «σβήσει» και αυτό το κενό, όπως έκανε και για το 2018, οπότε αναθεώρησε τις εκτιμήσεις του για το πρωτογενές πλεόνασμα από το 2,9% στο 3,5% του ΑΕΠ. Με το ευρωπαϊκό σκέλος των δανειστών δεν υπάρχει η παραμικρή διαφορά αναφορικά με τη δυνατότητα επίτευξης των στόχων πρωτογενών πλεονασμάτων τόσο φέτος όσο και το 2019. Μάλιστα, για το 2020 εκτιμάται ότι μπορεί να προκύψει και ένας πρόσθετος δημοσιονομικός χώρος της τάξεως του 0,3% του ΑΕΠ, αν και στο συγκεκριμένο θέμα οι συζητήσεις θα συνεχιστούν.
Με αυτά τα δεδομένα προκύπτει ότι για το επόμενο έτος δεν υπάρχει η δυνατότητα έξτρα φορολογικών ελαφρύνσεων ή παροχών επιπλέον όσων έχουν ψηφιστεί ως αντίμετρα, αλλά ενδεχομένως να προκύψει δυνατότητα περαιτέρω κινήσεων το 2020. Εκτός και εάν στο τέλος του 2018, προκύψει και πάλι «σούπερ πλεόνασμα» όπως συνέβη πέρυσι. Αν προστεθεί στο τελικό αποτέλεσμα (4,2% του ΑΕΠ) και το ποσό που διατέθηκε για κοινωνικό μέρισμα, τότε το περυσινό πλεόνασμα άγγιξε το 5,5% του ΑΕΠ.
Τώρα τρέχουμε...
Το σφράγισμα της τεχνικής συμφωνίας στην επόμενη συνεδρίαση του Eurogroup αναμένεται να δώσει το εναρκτήριο λάκτισμα για τον τελευταίο αγώνα δρόμου κάλυψης προαπαιτουμένων του τρίτου προγράμματος του ESM. Μέχρι τις 15 Ιουνίου, η κυβέρνηση θα πρέπει να έχει κάνει πράξη και τα 88 προαπαιτούμενα, ψηφίζοντας το τελευταίο πολυνομοσχέδιο του τρίτου προγράμματος.
Τα προαπαιτούμενα παραμένουν 88, όπως είχαν προσδιοριστεί με το κλείσιμο της τρίτης αξιολόγησης, πλην όμως, όπως αναφέρουν αξιόπιστες πηγές, ορισμένα στοιχεία κάποιων από αυτά έχουν «αφαιρεθεί» καθώς είναι σίγουρο ότι ο χρόνος δεν επαρκεί. Μεταξύ αυτών, αποκρατικοποιήσεις όπως η διάθεση ποσοστού 17% της ΔΕΗ, η τοποθέτηση γενικών διευθυντών στο δημόσιο και οι περίφημες «μπουλντόζες» στο Ελληνικό.
Σύμφωνα με πληροφορίες, συνολικά δέκα προαπαιτούμενα έχουν ήδη μπει σε ένα «παράπλευρο πρόγραμμα» και αποτελούν τη μαγιά της μεταμνημονιακής εποπτείας, η οποία παραμένει εξόχως ασαφής.
Ο τέως επικεφαλής της ελληνικής αντιπροσωπείας της Κομισιόν στην Ελλάδα Πάνος Καρβούνης, σήμερα ειδικός σύμβουλος του επιτρόπου Πιερ Μοσκοβισί, μιλώντας στον 9,84 εκτίμησε ότι θα υπάρξει «κατά τι» ενισχυμένη επιτήρηση σε σχέση με άλλες χώρες που βγήκαν από μνημόνια και η οποία θα λειτουργεί ως δικλίδα ασφαλείας τόσο για τους Έλληνες φορολογούμενους όσο και για τους μελλοντικούς επενδυτές.
Το τοπίο της μεταμνημονιακής παρακολούθησης, σύμφωνα με τον υπουργό Οικονομικών Ευκλείδη Τσακαλώτο, θα συζητηθεί στη συνεδρίαση του Eurogroup στις 21 Ιουνίου, ενώ στη συνεδρίαση της ερχόμενης Πέμπτης εκτός από το Staff Level Agreement αναμένεται να συζητηθεί και το θέμα του χρέους.
Το ΔΝΤ έχει προειδοποιήσει ότι «ο χρόνος τελειώνει» για την ενεργοποίηση του προγράμματός του, ενώ σύμφωνα με τις τελευταίες δηλώσεις του εκπροσώπου Τύπου Τζέρι Ράις, παρά τη σύγκλιση με τους Ευρωπαίους παραμένουν ακόμα διαφορές προς επίλυση.
Το Σαββατοκύριακο, γερμανικά μέσα ενημέρωσης προεξοφλούσαν ότι το πρόγραμμα του ΔΝΤ με χρηματοδότηση δεν θα ενεργοποιηθεί τελικά -με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το βάθος και τον αυτοματισμό της επιδιωκόμενης διευθέτησης χρέους-, αλλά το Ταμείο θα έχει ενεργό συμμετοχή στη μεταμνημονιακή εποπτεία.