Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Καύσιμα: Πώς το Ιράν επηρεάζει ΕΛ.ΠΕ, καταναλωτές και επιχειρήσεις

Αυξήσεις πάνω από 4 λεπτά το λίτρο στη βενζίνη και στο ντίζελ. Ρευστή η κατάσταση στη διεθνή αγορά πετρελαιοειδών. Καθησυχάζουν τα ΕΛ.ΠΕ για τις συναλλαγές με Ιράν. Σε ετοιμότητα τα διυλιστήρια.

Καύσιμα: Πώς το Ιράν επηρεάζει ΕΛ.ΠΕ, καταναλωτές και επιχειρήσεις

Τα πρώτα σημάδια των πιέσεων στην ελληνική οικονομία από το τετράμηνο ράλι των διεθνών τιμών του αργού πετρελαίου και την ένταση της κούρσας ανόδου αποτυπώνονται πλέον στις αντλίες των βενζινάδικων. Σε διάστημα μόλις 40 ημερών η βενζίνη, σε μέσα επίπεδα, ακρίβυνε 4,2 λεπτά το λίτρο, ενώ το πετρέλαιο κίνησης 4,7 λεπτά. Η αμόλυβδη έχει διαμορφωθεί στα 1,591 ευρώ το λίτρο και το ντίζελ στα 1,366 ευρώ.

Την ίδια στιγμή, τα ελληνικά διυλιστήρια παρακολουθούν με αγωνία τις εξελίξεις, ιδίως μετά την απόφαση Τραμπ για αποχώρηση των ΗΠΑ από τη συμφωνία του Ιράν. Κύκλοι των μεγάλων εγχώριων πετρελαϊκών επιχειρήσεων χαρακτηρίζουν «ρευστή» την κατάσταση στη διεθνή αγορά ιδίως μέχρι τον Νοέμβριο, οπότε και η Ουάσιγκτον θα αποφασίσει για τις κυρώσεις σε βάρος της Τεχεράνης. Ωστόσο, τα ΕΛ.ΠΕ, που άρχισαν εκ νέου τις συναλλαγές με το Ιράν το 2016 μετά την άρση του πρώτου εμπάργκο, αν και προμηθεύονται το 22% των ποσοτήτων τους, εμφανίζονται έτοιμα, εφόσον παραστεί ανάγκη, να αντικαταστήσουν άνετα τη συγκεκριμένη πηγή προμήθειας. Οι μονάδες έχουν την τεχνολογική δυνατότητα διύλισης πολλών ποιοτήτων πετρελαίου.

Κι ενώ το μπρεντ έφτασε στα 77,20 δολάρια το βαρέλι και το crude (WTI) στη Νέα Υόρκη ξεπέρασε τα 71 δολάρια κάνοντας ρεκόρ 3,5 χρόνων, τα ίδια στελέχη της εγχώριας αγοράς πετρελαίου παρατηρούν τα εξής γεγονότα, διαβεβαιώνοντας για την επάρκεια και ασφάλεια εφοδιασμού της ελληνικής αγοράς:

  1. Την αντίθεσή τους στη στάση των ΗΠΑ εξέφρασαν οι Γερμανία και Γαλλία, ενώ και το Λονδίνο δεν έκρυψε τη δυσφορία του. Συνολικά η Ε.Ε. επιδιώκει τη διατήρηση της συμφωνίας έναντι του Ιράν.
  2. Μήνυμα για αύξηση της παραγωγής έστειλε και η Σαουδική Αραβία, που αποτελεί την ηγέτιδα δύναμη του καρτέλ των μελών του ΟΠΕΚ.
  3. Ρωσία και Κίνα, που είναι οι μεγάλοι αντίπαλοι των ΗΠΑ, σε περίπτωση περαιτέρω αναστάτωσης θα επιδιώξουν να κερδίσουν μερίδια έναντι της βιομηχανίας των σχιστολιθικών καυσίμων των Ηνωμένων Πολιτειών.
  4. Σε έναν τέτοιο ανταγωνισμό θα επιδοθεί και η αμερικανική πετρελαϊκή βιομηχανία.
  5. Τα ελληνικά διυλιστήρια και ιδίως τα ΕΛ.ΠΕ, που έχουν συμφωνία με την κρατική πετρελαϊκή εταιρία του Ιράν, θα ακολουθήσουν, ως ευρωπαϊκή επιχείρηση, τη στάση της Ε.Ε.

Εξάλλου, με αφορμή τις εξελίξεις γύρω από το Ιράν, τα Ελληνικά Πετρέλαια δεν φαίνονται να επηρεάζονται και στο θέμα της εξόφλησης οφειλής προς την κρατική εταιρία που είχαν πριν το εμπάργκο. Πηγές θέλουν την εταιρία να εφαρμόζει κανονικά το πρόγραμμα διακανονισμού του ποσού, σημειώνοντας παράλληλα πως έχει απομείνει ένα μικρό μέρος αποπληρωμής.

Τέλος, σε σχέση με τις ανατιμητικές τάσεις των υγρών καυσίμων που εκδηλώνονται από τις αρχές του χρόνου στην εγχώρια αγορά, φαίνεται πως το γεγονός της μη ενίσχυσης του δολαρίου έναντι του ευρώ, πλην των τελευταίων ημερών, απορρόφησε μεγαλύτερους κραδασμούς. 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v