Στη Βουλή, βρίσκεται από το βράδυ της Παρασκευής το νομοσχέδιο ο «Εξωδικαστικός Μηχανισμός Ρύθμισης Οφειλών Επιχειρήσεων».
Αν και το νομοσχέδιο προβλέπει τη διαγραφή και οφειλών προς το Δημόσιο, η Εκθεση Συνεπειών που συνοδεύει το νομοσχέδιο δεν προσδιορίζει το κόστος για τον προϋπολογισμό, αλλά διαβλέπει συνολικό όφελος για την οικονομία. Τόσο για τις επιχειρήσεις και ειδικά για τις μικρομεσαίες, όσο και για τα πιστωτικά ιδρύματα αλλά και για το ταμείο του κράτους, που θα λάβει ρευστό από οφειλές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται.
Η ψήφιση του νομοσχεδίου αναμένεται την εβδομάδα μετά το Πάσχα, ωστόσο ο νόμος θα τεθεί σε εφαρμογή τρεις μήνες μετά τη δημοσίευσή του στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως, καθώς πρώτα θα πρέπει να εγκατασταθεί η ηλεκτρονική πλατφόρμα, μέσω της οποίας θα κατατίθενται οι αιτήσεις.
Στον νόμο που θα διατηρηθεί ενεργός έως το τέλος του 2018 μπορεί να υπαχθεί κάθε φυσικό πρόσωπο με πτωχευτική ικανότητα και κάθε νομικό πρόσωπο το οποίο αποκτά εισόδημα από επιχειρηματική δραστηριότητα, εφόσον κατά την 31η Δεκεμβρίου 2016 είχε οφειλή από δάνειο ή πίστωση σε καθυστέρηση τουλάχιστον 90 ημερών, ή οφειλή που ρυθμίστηκε μετά την 1η Ιουλίου 2016 προς χρηματοδοτικό φορέα, ή είχε ληξιπρόθεσμες οφειλές προς τη Φορολογική Διοίκηση ή προς Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή προς άλλο νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου, περιλαμβανομένων των οργανισμών τοπικής αυτοδιοίκησης, ή είχε βεβαιωθεί η μη πληρωμή επιταγών εκδόσεώς του λόγω μη επαρκούς υπολοίπου και οι συνολικές προς ρύθμιση οφειλές του ξεπερνούν το ποσό των 20.000 ευρώ. Βασική προϋπόθεση, είναι η επιχείρηση να κριθεί από σχετική μελέτη, ως βιώσιμη.
Δεν αρκούν όμως μόνο οι παραπάνω προϋποθέσεις, καθώς τίθενται και κριτήρια ανάλογα με τα βιβλία της επιχείρησης. Συγκεκριμένα ο οφειλέτης που τηρεί απλογραφικό λογιστικό σύστημα κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στην εξωδικαστική ρύθμιση οφειλών, εφόσον έχει θετικό καθαρό αποτέλεσμα προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης.
Αντίστοιχα ο οφειλέτης που τηρεί διπλογραφικό λογιστικό σύστημα κρίνεται επιλέξιμος για υπαγωγή στο νόμο, εφόσον πληροί μία από τις παρακάτω προϋποθέσεις: σε μία τουλάχιστον από τις τελευταίες τρεις χρήσεις πριν από την υποβολή της αίτησης έχει θετικά αποτελέσματα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων, ή έχει θετική καθαρή θέση (equity).
Οι αιτήσεις όπως προαναφέρθηκε θα υποβάλλονται ηλεκτρονικά σε σχετική ιστοσελίδα και στη συνέχεια η Ειδική Γραμματεία Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους (ΕΓΔΙΧ) θα ορίζει έναν συντονιστή από το ειδικό μητρώο που θα συστήσει και ο οποίος καλείται να φέρει σε επαφή τον οφειλέτη και τους πιστωτές και να επιβλέψει έως το τέλος τη διαδικασία αναδιάρθρωσης των οφειλών.
Για την έγκριση πρότασης αναδιάρθρωσης οφειλών απαιτείται συμφωνία του οφειλέτη και πλειοψηφία τριών πέμπτων (3/5) των συμμετεχόντων πιστωτών, στους οποίους συμπεριλαμβάνεται ποσοστό δύο πέμπτων (2/5) των συμμετεχόντων πιστωτών με ειδικό προνόμιο.
Προαφαίρεση πανωτοκίων και προστίμων
Για τη μείωση του όγκου των οφειλών, υπάρχει ειδική πρόνοια της προαφαίρεσης των τόκων υπερημερίας, των προστίμων και των προσαυξήσεων. Συγκεκριμένα, όπως προβλέπει το νομοσχέδιο, εάν από τη διαδικασία αναδιάρθρωσης των χρεών μιας επιχείρησης, οι πιστωτές δεν έρχονται σε χειρότερη οικονομική θέση από αυτήν στην οποία θα βρίσκονταν σε περίπτωση ρευστοποίησης των περιουσιακών στοιχείων του οφειλέτη, τότε προαφαιρούνται:
- Το σύνολο των τόκων υπερημερίας των πιστωτών του ιδιωτικού τομέα,
- Ποσοστό ενενήντα πέντε τοις εκατό (95%) των απαιτήσεων του Δημοσίου από πρόστιμα που έχουν επιβληθεί από τη φορολογική διοίκηση και ποσοστό ογδόντα πέντε τοις εκατό (85%) των απαιτήσεων του Δημοσίου και των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης από προσαυξήσεις ή τόκους εκπρόθεσμης καταβολής.
Υπογραμμίζεται ότι στη διαδικασία της αναδιάρθρωσης, μπορεί να διαγραφεί κάθε είδους οφειλή με εξαίρεση αυτές που έχουν προκύψει από τη μη απόδοση παρακρατηθέντων εισφορών για τα ασφαλιστικά ταμεία.
Ο αριθμός των δόσεων προς το δημόσιο, μετά την αναδιάρθρωση των οφειλών δεν μπορούν να ξεπερνούν τις 120.
*Δείτε το Σχέδιο Νόμου εδώ, την Αιτιολογική Έκθεση στο Σχέδιο Νόμου εδώ, την Έκθεση του ΓΛΚ εδώ.