Μέχρι τον Μάιο του 2016 θα ολοκληρωθεί η πόντιση των υποβρύχιων ηλεκτρικών καλωδίων που θα συνδέσουν τις Κυκλάδες με το ηπειρωτικό σύστημα της χώρας.
Ωστόσο για τη λειτουργία της ηλεκτρικής διασύνδεσης θα απαιτηθεί περίπου ένας ακόμη χρόνος, καθώς η κατασκευή των υποσταθμών στα νησιά Μύκονος και Σύρος αντιμετωπίζει προβλήματα με την αρχαιολογική υπηρεσία και την πολεοδομία.
Όπως επισημαίνει στο Euro2day.gr o διευθυντής νέων έργων μεταφοράς του ΑΔΜΗΕ Θανάσης Γεωργόπουλος, τα τμήματα του έργου που αφορούν στην πόντιση των υποβρύχιων καλωδίων εκτελούνται μέσα στα αρχικά χρονοδιαγράμματα και μάλιστα τα υπερβαίνουν.
Συγκεκριμένα, το προηγούμενο διάστημα ολοκληρώθηκε η πόντιση των καλωδίων που συνδέουν τη Σύρο με τη Μύκονο (περ. 33 χιλιόμετρα) και τη Σύρο με την Τήνο (περ. 35 χιλιόμετρα). Τα τμήματα αυτά, όπως και το καλώδιο Μυκόνου-Πάρου που θα ποντιστεί γύρω στον προσεχή Απρίλιο, ως γνωστόν έχει αναλάβει μετά από διεθνή διαγωνισμό η ελληνική εταιρεία Ελληνικά Καλώδια.
Επίσης, στις 18 Νοεμβρίου ξεκίνησε η πόντιση του καλωδίου που θα συνδέει τη Σύρο με το Λαύριο, μήκους 105 χιλιομέτρων. Το έργο αυτό έχει αναλάβει η ιταλική Prysmian. Το περασμένο Σάββατο, ολοκληρώθηκε η πόντιση του πρώτου τμήματος, μήκους περίπου 34 χιλιομέτρων, με το ειδικό πλοίο της εταιρείας Cable Enterprise, το οποίο επιστρέφει στη Νάπολη της Ιταλίας μετά την ολοκλήρωση του πρώτου τμήματος του έργου αυτού. Σύμφωνα με τον κ. Γεωργόπουλο, η διασύνδεση του Λαυρίου με τη Σύρο θα ολοκληρωθεί μετά από δύο καμπάνιες πόντισης μέχρι τον προσεχή Μάρτιο.
Ωστόσο ενώ μέχρι τον Μάιο του 2016 το αργότερο θα έχουν ολοκληρωθεί οι ποντίσεις όλων των καλωδίων, η λειτουργία της διασύνδεσης που θα απαλλάξει τα νησιά από τις ρυπαίνουσες τοπικές μονάδες ηλεκτροπαραγωγής και τους καταναλωτές από τα τέλη για υπηρεσίες κοινής ωφέλειας των νησιών θα απαιτήσει ακόμη ένα χρόνο. Ο λόγος είναι ότι η κατασκευή των υποσταθμών στα νησιά καθυστερεί. Όπως αναφέρει ο κ. Γεωργόπουλος, μόνο στην Πάρο εξελίσσεται εντός χρονοδιαγράμματος.
Στη Σύρο καθυστερεί επειδή υπάρχει πρόβλημα με τη διάθεση των προϊόντων εκσκαφής για τον τοπικό υποσταθμό, ενώ στη Μύκονο η καθυστέρηση οφείλεται στην αρχαιολογική υπηρεσία.
Έτσι, ενώ τα έργα κατασκευής των τριών υποσταθμών στα νησιά επρόκειτο να παραδοθούν τον Ιούλιο του 2016, στην καλύτερη περίπτωση και λόγω των εμπλοκών με τις τοπικές κρατικές υπηρεσίες αναμένεται να παραδοθούν με καθυστέρηση οκτώ έως εννέα μηνών.
Η πρώτη φάση
Οι συμβάσεις για τα έργα της πρώτης φάσης της διασύνδεσης των Κυκλάδων υπεγράφησαν στις 10 Σεπτεμβρίου του 2014 και έχουν συνολικό προϋπολογισμό 240 εκατομμύρια.
Αυτές αφορούν συγκεκριμένα στα εξής:
• Υποβρύχια καλωδιακή διασύνδεση 150 kV Λαυρίου -Σύρου (105 χιλόμετρα). Ανάδοχος η ιταλική Prysmian, χρόνος παράδοσης 22 μήνες.
• Υποβρύχιες καλωδιακές διασυνδέσεις 150 kV, από τη Σύρο προς Τήνο, Μύκονο και Πάρο. Ανάδοχος η ελληνική εταιρεία Ελληνικά Καλώδια, χρόνος παράδοσης 22 μήνες.
• Υποσταθμός Ζεύξης 150 kV στο Λαύριο, καθώς και 3 υποσταθμοί σε Σύρο, Πάρο και Μύκονο. Ανάδοχος η εταιρεία ALSTOM Grid, χρόνος υλοποίησης του έργου 22 μήνες.
• Συγκρότημα «SVC», αυτόματης αντιστάθμισης αέργου ισχύος στη Σύρο. Ανάδοχος ABB Ελληνική με ΑΒΒ Σουηδίας, χρόνος παράδοσης 18 μήνες.
Τα οφέλη για τις τοπικές κοινωνίες και το σύνολο των καταναλωτών με τη λειτουργία της καλωδιακής διασύνδεσης των Κυκλάδων είναι άμεσα, καθώς θα παύσει η λειτουργία των μονάδων ηλεκτροπαραγωγής που ρυπαίνουν το περιβάλλον, ενώ βελτιώνεται σημαντικά η ποιότητα ηλεκτροδότησης των καταναλωτών, ιδίως τους καλοκαιρινούς μήνες.
Επίσης το σύνολο των καταναλωτών της χώρας θα ελαφρυνθεί από περίπου 100 εκατομμύρια ευρώ τον χρόνο, ποσό που αντιστοιχεί στο επιπλέον κόστος ηλεκτροπαραγωγής στα νησιά από μονάδες πετρελαίου και επιβαρύνει τους λογαριασμούς των καταναλωτών με τα τέλη για Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας (ΥΚΩ).
Τέλος, να σημειωθεί ότι το έργο της καλωδιακής διασύνδεσης θα ολοκληρωθεί σε ακόμη δύο φάσεις, που προβλέπουν την πόντιση καλωδίων μεταξύ Πάρου και Νάξου, και Νάξου-Μυκόνου, όπως και δεύτερου καλωδίου μεταξύ Σύρου και Λαυρίου.
Η δεύτερη φάση είχε προγραμματιστεί να ολοκληρωθεί το 2017 και η τρίτη το 2020.