Με πολιτική απόφαση και μετά από έντονες πιέσεις του αμερικανικού παράγοντα προωθείται η κατασκευή του ελληνο-βουλγαρικού αγωγού φυσικού αερίου, ενώ η ελληνική κυβέρνηση με σύμμαχους Γάλλους και Ιταλούς ξαναβάζει στο κάδρο την επέκταση του ρωσικού αγωγού Turkish Stream στην Ελλάδα.
Σύμφωνα με ανώτατες πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, στις 10 Δεκεμβρίου πρόκειται να υπογραφεί στη Σόφια η συμφωνία μεταξύ των εταιρειών ΒΕΗ (Βουλγαρία), ΔΕΠΑ (Ελλάδα), Edison (Ιταλία) σχετικά με την τελική επενδυτική απόφαση (FID) για την κατασκευή του αγωγού.
Ωστόσο όπως προκύπτει από τις απαντήσεις που δίνουν οι αρμόδιοι του υπουργείου, η επενδυτική απόφαση λαμβάνεται, χωρίς να έχουν συμφωνηθεί ακόμη σημαντικά θέματα, όπως εάν η λειτουργία και τα τέλη χρήσης του αγωγού θα καθορίζονται βάσει των όσων ορίζουν οι Οδηγίες του Τρίτου Ενεργειακού Πακέτου της ΕΕ, ή θα ζητηθεί η εξαίρεση από αυτό.
Ας σημειωθεί ότι η σχετική διαδικασία για την εξαίρεση ξεκίνησε, αλλά επειδή η πρώτη φάση της (Market Τest) δεν απέδωσε τα αναμενόμενα, οι εταιρείες προχωρούν στη δεύτερη φάση με επανάληψή του και πρόσκληση ενδιαφερόμενων εταιρειών να καταθέσουν προσφορές για δέσμευση της χωρητικότητας του αγωγού.
Σε ό,τι αφορά στον ρωσικής έμπνευσης Turkish Stream, οι ίδιες πηγές του υπουργείου έλεγαν ότι το ευρωπαϊκό ενδιαφέρον αναθερμαίνεται. Συγκεκριμένα ιταλικές και γαλλικές εταιρείες συζητούν την επέκταση του αγωγού από τα σύνορα της Τουρκίας με την Ελλάδα, προς την Ιταλία, με όδευση αντίστοιχη του πρώην Ελληνο-Iταλικού αγωγού (IGI).
Πάντως, αυτό που τονίζεται είναι ότι οι σχεδιασμοί και οι συζητήσεις είναι σε πολύ αρχικό στάδιο, ενώ το επόμενο διάστημα θα υπάρξουν συναντήσεις του αρμόδιου υπουργού Παναγιώτη Σκουρλέτη με τον Ρώσο ομόλογό του Αλεξάντερ Νόβακ.
Το ίδιο, σε πολύ αρχικό στάδιο, βρίσκεται και το σχέδιο του πλωτού τερματικού υγροποιημένου αερίου της Gastrade (όμιλος Κοπελούζου) στην Αλεξανδρούπολη, στο οποίο συζητείται να συμμετάσχει και η ΔΕΠΑ. Σύμφωνα με πηγές του υπουργείου, στο σχήμα ενδέχεται να ενταχθούν και άλλες εταιρείες (έχει ακουστεί το όνομα της αμερικανικής Chenier), ωστόσο μέρχρι στιγμής είναι άγνωστο ποιος θα αγοράζει το αέριο και σε τι τιμές αφού στη Βουλγαρία για την οποία προορίζεται το έργο το ενδιαφέρον είναι ελάχιστο.
Σύμφωνα τέλος με τις πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ο αμερικάνικος παράγων δεν ενδιαφέρεται ιδιαίτερα για τις εξελίξεις με τον ρωσικό αγωγό, καθώς υπάρχει απόλυτη ικανοποίηση με το ξεμπλοκάρισμα και την προώθηση των αγωγών Trans Adriatic -ΤΑΡ και ελληνοβουλγαρικού – IGB.
Όπως είναι γνωστό με αμφότερους τους αγωγούς θα επιτραπεί στην Ελλάδα, αλλά και στις χώρες προς Βορράν, να προμηθεύονται με αέριο και από άλλες πηγές, πέραν της Ρωσίας, μειώνοντας έτσι την εξάρτησή τους από τη ρωσική Γκαζπρόμ.