Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Οι «πίσω γραμμές» της ελληνικής πρότασης

Oλα τα κείμενα και τα non paper του Eurogroup. Οι λεπτές ισορροπίες για το χρέος και τις ιδιωτικοποιήσεις. Τι ζητά για τις τράπεζες. Ποιες μεταρρυθμίσεις εγκρίνονται και ποια είναι «αγκάθια». Δέσμευση για 5,5 δισ. έσοδα από τη φοροδιαφυγή.

Οι «πίσω γραμμές» της ελληνικής πρότασης

Σε μια κρίσιμη καμπή στις διαπραγματεύσεις η Αθήνα επέλεξε να δώσει στη δημοσιότητα έγγραφα που παρουσιάζουν τις θέσεις της στα δύο κρίσιμα Eurogroup που προηγήθηκαν αλλά και τα non paper που κατατέθηκαν. Επίσης έδωσε και επίσημα στη δημοσιότητα τα διαβόητα κείμενα ανακοινώσεων των Μοσκοβισί και Ντάισελμπλουμ.

Η ελληνική πλευρά ξεκίνησε στις 11 Φεβρουαρίου καταθέτοντας τις απόψεις της για το πρόγραμμα γέφυρα τις οποίες εν πολλοίς διατήρησε και στο δεύτερο Eurogroup, στο οποίο υπήρξε προσαρμογή μετά και τα αποτελέσματα των τεχνικών συναντήσεων.

Ετσι παρουσίασε ένα πακέτο με το τι ζητά, τι δεν διαπραγματεύεται και παράλληλα έβαλε στο τραπέζι το ζήτημα της χρηματοδότησης. Δεν προχώρησε σε αναλυτική κοστολόγηση πολλών από τα μέτρα που τίθενται, αλλά ζήτησε πάγωμα των ιδιωτικοποιήσεων για να βρει χρόνο να χαράξει τη στρατηγική της (με κάλυψη των εσόδων από το 1,9 δισ. ευρώ των κερδών που είχαν οι κεντρικές τράπεζες από τα ομόλογα) και περιορισμό του στόχου για πρωτογενές πλεόνασμα στο 1,5%. Επίσης δεσμεύτηκε να συγκεντρώσει φέτος 5,5 δισ. από τη φοροδιαφυγή και την πάταξη του λαθρεμπορίου. Παράλληλα εμμένει στην αξιοποίηση πόρων του ΤΧΣ από τον ενδιάμεσο δημόσιο φορέα για τα κόκκινα δάνεια.

Για το μεταβατικό διάστημα μέχρι την τελική συμφωνία η Αθήνα δεσμεύεται να μην προχωρήσει σε κινήσεις που θα θέσουν σε κίνδυνο την πορεία του προϋπολογισμού ούτε σε κινήσεις για το θέμα του χρέους.

Αναλυτικά, στα έγγραφα αναφέρονται τα εξής:

Μεταρρυθμίσεις

Σε ό,τι αφορά τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις, οι ελληνικές αρχές μπορούν να στηρίξουν τη συνεχιζόμενη μεταρρυθμιστική ατζέντα: φορολογική μεταρρύθμιση, μεταρρύθμιση της φορολογικής διοίκησης, διαχείριση των δημόσιων οικονομικών, καταπολέμηση της διαφθοράς, ηλεκτρονική διακυβέρνηση, μεταρρύθμιση των δημοσίων συμβάσεων, βελτίωση του επιχειρηματικού κλίματος, μεταρρύθμιση του δικαστικού συστήματος, εφαρμογή της ευρωπαϊκής νομοθεσίας σε τομείς ανταγωνιστικότητας.

Απαιτείται χρόνος τις ερχόμενες εβδομάδες ώστε η νέα κυβέρνηση να κάνει μια πιο λεπτομερή αποτίμηση των συνεχιζόμενων μεταρρυθμίσεων. Η ελληνική κυβέρνηση δεσμεύεται πλήρως να συνεχίσει τις προσπάθειες που έχουν γίνει στους τομείς αυτούς. Θεωρεί βασικό κομμάτι της πολιτικής εντολής της να επιταχύνει την εφαρμογή αποφασιστικών ενεργειών πολιτικής τις οποίες η προηγούμενη κυβέρνηση απέτυχε να εφαρμόσει: την αποφασιστική αντιμετώπιση των φοροφυγάδων, την καταπολέμηση της διαφθοράς και τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης. Είναι έτοιμη να δεσμευτεί για τη βραχυπρόθεσμη εφαρμογή βασικών ενεργειών πολιτικής.

Η διαφορά στα εργασιακά

Οι τεχνικές συζητήσεις αποκάλυψαν πραγματικές διαφορές λογικής σε έναν περιορισμένο αριθμό ζητημάτων. Η ελληνική κυβέρνηση θεωρεί πως η τρέχουσα μεταρρυθμιστική ατζέντα στην αγορά εργασίας είναι ακατάλληλη υπό την τρέχουσα κατάσταση της οικονομίας. Θα προωθήσει μια διαφορετική προσέγγιση, με τεχνική βοήθεια από τον ILO, προκειμένου να διασφαλίσει την προστασία των εργαζομένων με τρόπο που να συνάδει με την οικονομική ανάπτυξη.

Παράλληλα καταγράφεται η ελληνική πρόταση για τις ιδιωτικοποιήσεις.

Φόροι και Δημόσιο

Σε ό,τι αφορά τη μεταρρύθμιση της δημόσιας διοίκησης, η κυβέρνηση στηρίζει τους στόχους για πιο αποτελεσματικούς μηχανισμούς, όμως οι συστηματικές απολύσεις θα σταματήσουν. Για τη φορολόγηση, θα επανεξετάσει τις τρέχουσες πολιτικές ώστε να προστατεύσει τα φτωχότερα τμήματα του πληθυσμού. Θα επανεξετάσει τις κλίμακες ώστε η φορολόγηση εισοδήματος να αυξηθεί προοδευτικά, και θα αντικαταστήσει τον ΕΝΦΙΑ με έναν φόρο μεγάλης ακίνητης περιουσίας. Θα επανεξεταστεί ακόμα η μεταρρύθμιση του ΦΠΑ.

Ο φορέας διαχείρισης κόκκινων δανείων και η αναπτυξιακή τράπεζα

Οι ελληνικές αρχές εντόπισαν ορισμένους τομείς όπου υπάρχει γενική συμφωνία στους ευρύτερους στόχους, όμως θα ήθελαν να συζητήσουν νέες ιδέες ώστε να επιτευχθούν οι στόχοι πολιτικής του μνημονίου κατανόησης. Σε ό,τι αφορά τη μεταρρύθμιση του τραπεζικού τομέα, οι αρχές θα ήθελαν να συζητήσουν τη δημιουργία μιας Εταιρείας Διαχείρισης Assets για να διευθετηθούν τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια. Για να στηρίξει τις επενδύσεις, η κυβέρνηση θεωρεί προτεραιότητα την ανάπτυξη του κοινωνικού τομέα και τη δημιουργία μιας δημόσιας αναπτυξιακής τράπεζας.

Βιωσιμότητα του χρέους

Οι ελληνικές αρχές δεσμεύονται για διατήρηση των πρωτογενών πλεονασμάτων κατά τη διάρκεια της επόμενης δεκαετίας ώστε να διασφαλίσουν υγιή δημόσια οικονομικά. Ωστόσο, η εφαρμογή των στόχων για τα πρωτογενή πλεονάσματα που προβλέπει το μνημόνιο κατανόησης θα ήταν αντιπαραγωγική. Ένα πρωτογενές πλεόνασμα 3% το 2015 και 4,5% το 2016 θα έθετε σε κίνδυνο την εύθραυστη ανάκαμψη (δείτε όλη την πρόταση για το χρέος εδώ).

Πώς θα καλυφθούν οι ανάγκες - Υπόσχεση για 5,5 δισ. από τη φοροδιαφυγή

Σε ό,τι αφορά τα έσοδα, την προηγούμενη περίοδο κυριάρχησαν οι πολιτικές παρεμβάσεις, ποικίλης έντασης και από διάφορες πηγές που προωθούσαν την αβεβαιότητα και ως εκ τούτου επηρέασαν την οικονομική δραστηριότητα και την είσπραξη φόρων. Η αστοχία στα έσοδα στο τέλος Ιανουαρίου άγγιξε τα 2 δισ. ευρώ έναντι των προβλέψεων του υπουργείου Οικονομικών.

Οι αρχές εξετάζουν έκτακτες ενέργειες για την κινητοποίηση των εσόδων το 2015. Έως 5,5 δισ. ευρώ αναμένονται κατά τη διάρκεια του έτους χάρη στην ισχυρή προσπάθεια για: 1) την καταπολέμηση του παράνομου εμπορίου, της φοροδιαφυγής και της διαφθοράς, 2) τον καλύτερο έλεγχο των ενδοομιλικών συναλλαγών σε εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο εξωτερικό, 3) τη μεταρρύθμιση της διαδικασίας είσπραξης των καθυστερούμενων οφειλών και 4) την εφαρμογή μιας πιο προοδευτικής φορολογίας στους πιο πλούσιους.

Οι αρχές προσβλέπουν σε διατήρηση πρωτογενούς πλεονάσματος 1,5% κατά τη διάρκεια του έτους. Αυτός ο στόχος εξαρτάται από την οικονομική σταθερότητα. Οι νέες δαπάνες (ανθρωπιστικό πακέτο) θα χρηματοδοτηθούν μέσω του επαναπροσδιορισμού των δαπανών και των περικοπών σε άλλα στοιχεία του προϋπολογισμού.

Τοκοχρεολύσια

Η Ελλάδα αντιμετωπίζει έκτακτες χρηματοδοτικές ανάγκες το 2015. Οι πληρωμές προς το ΔΝΤ καθώς και προς την ΕΚΤ και άλλους πιστωτές ανέρχονται σε περίπου 17 δισ. ευρώ κατά τη διάρκεια του έτους.

Για να επιλυθούν τα βραχυπρόθεσμα προβλήματα ρευστότητας, η κυβέρνηση προβλέπει συμφωνία με συνδυασμένη συμμετοχή του ευρωσυστήματος και του προγράμματος ELA (σε σχέση με την έκδοση εντόκων γραμματίων), του ΔΝΤ μέσω νέων εκταμιεύσεων και του Eurogroup για να επιτραπεί η αποδέσμευση των πόρων του ΤΧΣ που δεν έχουν χρησιμοποιηθεί.

Είμαστε βέβαιοι πως μια τέτοια συμφωνία μπορεί να επιτευχθεί, στη βάση του επαρκούς κοινού εδάφους που αναγνωρίστηκε από τα τρία θεσμικά όργανα, στο περιεχόμενο του τρέχοντος μνημονίου κατανόησης, αναφέρεται.

Να σημειωθεί ότι ο Γιάνης Βαρουφάκης εισηγήθηκε τα κέρδη της ΕΚΤ ύψους 1,9 δισ. ευρώ από τα ελληνικά ομόλογα να μεταφερθούν αυτομάτως στο ΔΝΤ, χωρίς να περάσουν από την Αθήνα προκειμένου να πληρωθούν οι υποχρεώσεις προς το Ταμείο.

 

* Δείτε όλα τα έγγραφα (στα αγγλικά) στη στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

 

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v