Και τα καλλυντικά γνωρίζουν κρίση, όπως προκύπτει από τη 16η έκδοση της κλαδικής μελέτης που εκπόνησε η Διεύθυνση Οικονομικών Μελετών της ICAP Group Α.Ε.
Όπως σημειώνεται στη μελέτη, η εγχώρια αγορά καλλυντικών περιλαμβάνει πολλές επιχειρήσεις, οι οποίες διακινούν πληθώρα προϊόντων και εμπορικών σημάτων. Στον χώρο των καλλυντικών δραστηριοποιείται σημαντικός αριθμός επιχειρήσεων, τόσο παραγωγικών όσο και εισαγωγικών, η πλειονότητα των οποίων ασχολείται με περισσότερες από μία κατηγορίες καλλυντικών, ενώ πολλές εξ αυτών δραστηριοποιούνται και σε άλλους κλάδους πέραν των καλλυντικών, όπως των φαρμακευτικών και παραφαρμακευτικών προϊόντων, των χημικών, των απορρυπαντικών κ.λπ.
Σύμφωνα με την ICAP, ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων είναι έντονος λόγω και της υπερπροσφοράς προϊόντων, κυρίως στο κανάλι της ευρείας διανομής. Οι περισσότερες επιχειρήσεις διαθέτουν τα προϊόντα τους στο συγκεκριμένο κανάλι, καθώς πολλοί καταναλωτές επιλέγουν τα super markets για την αγορά ορισμένων ειδών, λόγω της ευκολίας στην πρόσβαση αλλά και της δυνατότητας επιλογής μεταξύ πολλών εμπορικών σημάτων.
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, η αξία της συνολικής εγχώριας παραγωγής καλλυντικών παρουσίασε σταθεροποιητικές τάσεις τη διετία 2012-2013, γεγονός το οποίο αποδίδεται αφενός μεν στην αυξανόμενη «εμπιστοσύνη» των καταναλωτών στα ελληνικά προϊόντα, αφετέρου δε στην ενισχυμένη εξαγωγική δραστηριότητα.
Η διευθύντρια οικονομικών και κλαδικών μελετών της ICAP Group, Σταματίνα Παντελαίου, σημειώνει σχετικά με τις εξελίξεις της συγκεκριμένης αγοράς: «Οι συνολικές πωλήσεις καλλυντικών (παραγόμενων και εισαγόμενων, σε τιμές χονδρικής) αυξήθηκαν την περίοδο 2000-2009, με μέσο ετήσιο ρυθμό ανόδου 4,9%. Ωστόσο, από το 2010 η συγκεκριμένη αγορά είναι πτωτική, εκτιμάται δε ότι οι συνολικές πωλήσεις υποχώρησαν 25% περίπου την τελευταία τριετία. Αναφορικά με τη διάρθρωση της αγοράς καλλυντικών, σημειώνεται ότι τα προϊόντα περιποίησης δέρματος αποτελούν διαχρονικά την κυριότερη κατηγορία καλλυντικών (50% των συνολικών πωλήσεων), ενώ ακολουθούν τα προϊόντα περιποίησης μαλλιών με ποσοστό 34%. Το κανάλι της ευρείας διανομής εκτιμάται ότι καλύπτει το 49% της συνολικής αξίας της αγοράς καλλυντικών και ακλουθεί το κανάλι της επιλεκτικής διανομής με ποσοστό 19%».
Όπως προκύπτει από τη μελέτη, οι εταιρίες του κλάδου προκειμένου να αντιμετωπίσουν τη μειωμένη ζήτηση και να συγκρατήσουν τις πωλήσεις τους αναπτύσσουν νέα προϊόντα, με στόχο την κάλυψη εξειδικευμένων αναγκών των καταναλωτών, ενώ παράλληλα ωθούνται στην παροχή εκπτώσεων, προσφορών κ.ά.
Από την ανάλυση του ομαδοποιημένου ισολογισμού, ο οποίος συνετάχθη με βάση αντιπροσωπευτικό δείγμα 51 επιχειρήσεων του κλάδου (παραγωγικών - εισαγωγικών), προκύπτουν τα εξής: Το σύνολο του ενεργητικού των εταιριών του δείγματος μειώθηκε κατά 11,8% το 2012-11, ενώ τα ίδια κεφάλαια δεν παρουσίασαν αξιόλογη μεταβολή την ίδια περίοδο (οριακή αύξηση 0,6%).
Οι συνολικές πωλήσεις των 51 εταιριών του δείγματος μειώθηκαν κατά 3,6% το 2012-11 και παράλληλα τα μικτά κέρδη υποχώρησαν 4,2%. Το συνολικό λειτουργικό αποτέλεσμα μειώθηκε 11%, γεγονός το οποίο σε συνδυασμό και με τη μείωση των μη λειτουργικών εσόδων οδήγησε σε δραματική επιδείνωση του καθαρού (προ φόρου) αποτελέσματος το 2012. Τα κέρδη EBITDA περιορίστηκαν 12% περίπου.
Δείτε τη μελέτη της ICAP στη δεξιά στήλη «Συνοδευτικό Υλικό».