Προβόπουλος: "Ασπίδα για καταθέσεις τα €50 δισ."

Όλες οι καταθέσεις στην Ελλάδα είναι ασφαλείς τόνισε ο επικεφαλής της ΤτΕ. Αισιοδοξία για κάλυψη του 10% από ιδιώτες στις ΑΜΚ Alpha & Πειραιώς. Τι είπε για τη Λαϊκή Τράπεζα. Οι εκτιμήσεις για ΕΤΕ - Eurobank.

Προβόπουλος: Ασπίδα για καταθέσεις τα €50 δισ.
Η ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και η επιστροφή των καταθέσεων θα βοηθήσουν στη βελτίωση των συνθηκών στην οικονομία, υπογράμμισε ο κεντρικός τραπεζίτης Γιώργος Προβόπουλος μιλώντας στη Βουλή.

Ο κ. Προβόπουλος τόνισε ότι τον Μάρτιο επέστρεψαν στις ελληνικές τράπεζες καταθέσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ. Εξέφρασε αισιοδοξία για το ότι η Alpha και η Πειραιώς θα συγκεντρώσουν το 10% των κεφαλαίων από ιδιώτες και θα παραμείνουν ιδιωτικές. Παράλληλα τόνισε ότι «δεν θα απέκλεια να περισσέψουν κάποια από τα 50 δισ. ευρώ της ανακεφαλαιοποίησης», σημειώνοντας ότι υπάρχει μαξιλάρι 5 δισ. ευρώ.


Προσαρμόστηκε η Λαϊκή στις απαιτήσεις που θέσαμε

Ο κ. Προβόπουλος αναφέρθηκε και στα γεγονότα της Κύπρου ενώ απάντησε σε ερωτήσεις αναφορικά με την κατάσταση της Λαϊκής Τράπεζας (τότε Marfin). Σημείωσε ότι η Τράπεζα της Ελλάδος μετά από έλεγχο ζήτησε από τη συγκεκριμένη τράπεζα δύο πράγματα: αύξηση προβλέψεων, όπου δεν υπήρχαν, και αύξηση των ιδίων κεφαλαίων. Οπως είπε, η Τράπεζα ανταποκρίθηκε εκδίδοντας εντός του 2009 υβριδικούς τίτλους, ποσού 300 εκατομμυρίων ευρώ, καθώς και τίτλους μειωμένης εξασφάλισης, που ανέρχονταν σε 60 εκατ. € και σε 60 εκατ. σε δολάρια, που και τα δύο έγιναν με ιδιωτική τοποθέτηση. Παράλληλα αύξησε τις προβλέψεις της, κατά 84%, έκανε, δηλαδή, θεαματική αύξηση των προβλέψεων.

Όπως είπε «το πρόβλημα των κυπριακών τραπεζών ήταν της τάξεως των 10 δισ. και μόνο το PSI, το οποίο το αρχικό ήταν 3,7 και μετά η επαναγορά χρέους, σε δεύτερο στάδιο, «φόρτωσε», ακόμη, μισό δις, δηλαδή, το άθροισμα πρέπει να είναι, της τάξης του 4,2 δισ.».

Σημείωσε ότι μία τράπεζα που δραστηριοποιείται σε μια χώρα που υφίσταται σωρευτική επιδείνωση του επιπέδου οικονομικής δραστηριότητας κατά 20%, είναι προφανές ότι θα υπάρξει αύξηση επισφαλειών.

Ο διοικητής της ΤτΕ τόνισε ότι «από τα στοιχεία που έχω, τα οποία, βεβαίως, είναι ενδεικτικά και δεν έχω λεπτομέρειες να πω, προκύπτει ότι οι δύο μεγάλες κυπριακές τράπεζες, η Τράπεζα Κύπρου και η Λαϊκή Τράπεζα, περίπου, έχουν τα ίδια προβλήματα. Δηλαδή, αυτό το 10 δισ. που είπα πριν, πάει στις δύο τράπεζες περίπου, εξ ημισείας. Άρα, δεν φαίνεται η μία να έχει χειρότερη, ή αντιθέτως, πολλή καλύτερη συμπεριφορά από την άλλη».


To ντιλ ΕΤΕ-Eurobank

Αναφερόμενος στο θέμα της συγχώνευσης της Εθνικής και της Eurobank, υποστήριξε: «Το χρονοδιάγραμμα με τα επιμέρους ορόσημα της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης των τραπεζών ήταν γνωστά από το φθινόπωρο του 2012. Εξαρχής οι συστημικές τράπεζες γνώριζαν ότι μέχρι το τέλος Απριλίου 2013 έπρεπε να προβούν σε αύξηση του μετοχικού τους κεφαλαίου και είτε να καλύψουν τουλάχιστον το 10% της απαιτούμενης αύξησης από ιδιώτες επενδυτές, ώστε να διατηρηθεί ο ιδιωτικός έλεγχος, είτε να καλύψουν το κενό προσφεύγοντας στο Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το οποίο έχει προκαταβάλει ήδη ένα πολύ μεγάλο μέρος της δικής του προβλεπόμενης συμμετοχής.

Η Τράπεζα της Ελλάδος είχε πράγματι εγκρίνει την πρόταση της Εθνικής για την απόκτηση ειδικής συμμετοχής στη Eurobank. Στην ουσία, η Τράπεζα της Ελλάδος ενέκρινε, όπως όφειλε με βάση το Ν.3601/2007, την καταλληλότητα του εξαγοράζοντος πιστωτικού ιδρύματος ως προς την ικανότητά του να φέρει σε πέρας το εγχείρημα.

Εάν οι δύο τράπεζες είχαν στο μεταξύ καταφέρει να βρουν ιδιώτες επενδυτές, που θα κάλυπταν το 10% των συνολικών κεφαλαιακών αναγκών του ενιαίου σχήματος, σήμερα το εγχείρημα της συνένωσης δυνάμεων θα ήταν δυνατόν να προχωρήσει.

Όταν όμως η Εθνική και η Eurobank γνωστοποίησαν πρόσφατα ότι είναι μάλλον απίθανο να αντλήσουν, εντός της προβλεπόμενης χρονικής προθεσμίας (τέλος Απριλίου), το απαιτούμενο ελάχιστο ποσοστό (10%) από ιδιώτες επενδυτές, δρομολογήθηκε, όπως προβλεπόταν, η διαδικασία της κάλυψης από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Με τη διαδικασία αυτή, το εγχείρημα της συνένωσης των δύο τραπεζών δεν 'ενταφιάζεται', όπως διατείνονται ορισμένοι, αλλά απλώς αναβάλλεται. Την οριστική απόφαση θα τη λάβει πλέον ο νέος βασικός μέτοχος, δηλαδή το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, το οποίο θα κρίνει για το θέμα με βάση το ευρύτερο δημόσιο συμφέρον».


Ασπίδα τα 50 δισ. ευρώ για τις καταθέσεις

Στην ομιλία του, ο κ. Προβόπουλος αναφέρθηκε συγκεκριμένα στις ενέργειες της Τράπεζας της Ελλάδος στη διαδικασία μεταφοράς του ενεργητικού και του παθητικού των εν Ελλάδι υποκαταστημάτων των κυπριακών τραπεζών αλλά και στις κινήσεις της ΤτΕ για την προστασία των ελληνικών τραπεζών. Παράλληλα μίλησε για τις πρόσφατες εξελίξεις στο ελληνικό τραπεζικό σύστημα, για το οποίο εκτίμησε ότι «αφού επιβίωσε από αυτήν τη φοβερή θύελλα αναδύεται ισχυρότερο και ως εκ τούτου θα είναι ικανό να χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη της χώρας».

Ο επικεφαλής της ΤτΕ ξεκαθάρισε: «Όλες οι καταθέσεις στην Ελλάδα είναι απολύτως προστατευμένες σύμφωνα με το μνημόνιο, ανεξαρτήτως ύψους κατάθεσης ή τράπεζας στην οποία τηρούνται. Το ελληνικό πρόγραμμα περιέλαβε €50 δισ. για την ανακεφαλαιοποίηση και την αναδιάρθρωση των ελληνικών τραπεζών. Το ποσό αυτό το υπολογίσαμε εμείς λαμβάνοντας υπόψη ότι, ακόμη και στις περιπτώσεις που σε μια μη συστημική τράπεζα χρειάζεται να εφαρμοστούν μέτρα εξυγίανσης, οι καταθέσεις στο σύνολό τους μεταβιβάζονται σε καλή τράπεζα, όπως άλλωστε έχει γίνει σε όλες τις έως τώρα εξυγιάνσεις. Αυτή είναι μια θεμελιώδης διαφορά με όσα συνέβησαν στην Κύπρο».


Συγκεκριμένα, στην αρχική του τοποθέτηση, ο κ. Προβόπουλος ανέφερε:

1. Χρηματοδότηση των καταστημάτων των κυπριακών τραπεζών στην Ελλάδα

Σε συνάντηση που είχα στην Αθήνα στις 24 Μαΐου 2012 με τον διοικητή της κεντρικής τράπεζας Κύπρου κ. Παν. Δημητριάδη και τον υποδιοικητή κ. Σπυρ. Σταυρινάκη μου ετέθη το θέμα της θυγατρικοποίησης των δραστηριοτήτων των εν Ελλάδι καταστημάτων της Τράπεζας Κύπρου και της Λαϊκής Τράπεζας. Είχα τότε αποδεχθεί κατ' αρχάς το αίτημα, υπό την προϋπόθεση φυσικά ότι θα γινόταν προηγουμένως διαγνωστική άσκηση για τα χαρτοφυλάκια δανείων των καταστημάτων, αντίστοιχη με αυτήν που είχε διεξαχθεί για τις ελληνικές τράπεζες από την BlackRock, θα σχηματίζονταν οι αναγκαίες προβλέψεις και θα τοποθετούνταν τα αναγκαία κεφάλαια.

Στη συνάντηση εκείνη, ερωτηθείς αν η ανακεφαλαιοποίηση των θυγατρικών θα μπορούσε να γίνει με πόρους από το πακέτο των 50 δισ. ευρώ, είχα απαντήσει ότι το ελληνικό πρόγραμμα είχε περιλάβει μόνο τράπεζες της Ελλάδος και όχι καταστήματα ξένων τραπεζών. Εάν επρόκειτο να αλλάξει κάτι, εν προκειμένω να διευρυνθεί το πακέτο των 50 δισ. ευρώ, θα έπρεπε να συναινέσει η τρόικα, ουσιαστικά να το εγκρίνουν το Eurogroup και το ΔΝΤ, δεδομένου ότι οι διατιθέμενοι πόροι ήταν αυστηρά προσδιορισμένοι.

Θα προσθέσω εδώ ότι μετά τον Μάιο του 2012, η διοίκηση της Κεντρικής Τράπεζας της Κύπρου δεν επανήλθε. Όπως όμως γνωρίζουμε σήμερα, η μεταβίβαση στην Τράπεζα Πειραιώς των εν Ελλάδι δραστηριοτήτων των κυπριακών υποκαταστημάτων θα χρηματοδοτηθεί εν μέρει με συμβολή του Ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας. Η συμβολή όμως αυτή θα ουδετεροποιηθεί, δηλαδή δεν θα επιβαρύνει τον λόγο δημοσίου χρέους προς το ΑΕΠ της Ελλάδος, σύμφωνα με τις αποφάσεις του Eurogroup.

Όσον αφορά κάποια ατυχή σχόλια για τη μη παροχή έκτακτης χρηματοδότησης (Emergency Liquidity Assistance - ELA) από την Τράπεζα της Ελλάδος στις κυπριακές τράπεζες, διευκρινίζονται τα ακόλουθα:

α. Η έκτακτη χρηματοδότηση παρέχεται, σύμφωνα με πάγια πρακτική του ευρωσυστήματος, από την κεντρική τράπεζα κάθε χώρας σε τράπεζες που έχουν την έδρα τους στη χώρα αυτή.

β. Δεδομένου ότι το ELA βαρύνει με κινδύνους την ίδια την κεντρική τράπεζα και το Δημόσιο της χώρας που το δίνει (στο βαθμό που καλύπτεται από κρατική εγγύηση), δεν θα μπορούσε να παρασχεθεί σε υποκαταστήματα ξένων τραπεζών (όπως ήταν η CPB, η Τράπεζα Κύπρου και η Ελληνική Τράπεζα, που λειτουργούσαν ως υποκαταστήματα των αντίστοιχων κυπριακών τραπεζών και εποπτεύονταν από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου). Τα υποκαταστήματα των ξένων τραπεζών καλύπτουν τις χρηματοδοτικές τους ανάγκες από την κεντρική τράπεζα της χώρας προέλευσης (στη συγκεκριμένη περίπτωση από την Κεντρική Τράπεζα της Κύπρου), που τα εποπτεύει.

γ. Η Τράπεζα της Ελλάδος δεν είναι κατ’ αρχάς υποχρεωμένη να παράσχει ELA ούτε σε θυγατρικές ξένων τραπεζών. Στο παρελθόν με δυσκολία συγκατατέθηκε σε περιορισμένη χορήγηση ELA σε τέτοιες θυγατρικές, προκειμένου οι τελευταίες να αναζητήσουν χρηματοδότηση από τις μητρικές τους. Κι αυτό για να περιοριστούν οι κίνδυνοι για την Ελληνική Δημοκρατία, δηλαδή οι κίνδυνοι για τον Έλληνα φορολογούμενο.

δ. Η Τράπεζα της Ελλάδος πάντως έδωσε τη ζητηθείσα έκτακτη χρηματοδότηση σε θυγατρική κυπριακής τράπεζας (Επενδυτική Τράπεζα) που έχει έδρα στην Ελλάδα, όταν παρουσιάστηκε αδυναμία εύρεσης ρευστότητας από τη μητρική της τράπεζα (CPB Κύπρου).

ε. Εν κατακλείδι, είναι σημαντικό να γίνει κατανοητή η διάκριση μεταξύ, πρώτον, θυγατρικής, η οποία είναι νομικό πρόσωπο με έδρα στη χώρα και μπορεί να λάβει έκτακτη χρηματοδότηση από την κεντρική τράπεζα της χώρας υποδοχής, εφόσον αδυνατεί να τη χρηματοδοτήσει η μητρική της και, δεύτερον, υποκαταστήματος, το οποίο δεν αποτελεί νομικό πρόσωπο στη χώρα υποδοχής που δραστηριοποιείται και επομένως δεν μπορεί σε καμία περίπτωση να λάβει έκτακτη χρηματοδότηση από την κεντρική τράπεζα της χώρας αυτής.

Στη συνεδρίαση του Eurogroup που έλαβε τις αποφάσεις για τις κυπριακές τράπεζες, αναγνωρίστηκε το δικαίωμα της Ελλάδας να σχηματίσει ασπίδα προστασίας για τους καταθέτες των εν Ελλάδι κυπριακών υποκαταστημάτων και, γενικότερα, να προστατεύσει τη χρηματοπιστωτική σταθερότητα στη χώρα. Στην κατεύθυνση αυτή ο ρόλος της Τράπεζας της Ελλάδος υπήρξε καθοριστικός, αφού ένα πολύ σύνθετο και δύσκολο εγχείρημα ολοκληρώθηκε σε ελάχιστο χρονικό διάστημα με επιτυχία.

Η αποκοπή των υποκαταστημάτων και η αναδοχή από ελληνική τράπεζα των στοιχείων του ενεργητικού και του παθητικού επέτρεψαν πράγματι:

(α) να εξαιρεθούν πλήρως οι εν Ελλάδι καταθέτες από τις επιπτώσεις που υπέστησαν οι καταθέτες στην Κύπρο,

(β) να συνεχιστεί ομαλά η εξυπηρέτηση των εν Ελλάδι πελατών των πρώην κυπριακών υποκαταστημάτων και, το σπουδαιότερο,

(γ) να εκμηδενιστεί εν τη γενέσει της οποιαδήποτε πιθανότητα μετάδοσης κραδασμών από το κυπριακό στο ελληνικό χρηματοπιστωτικό σύστημα.


2. Ενέργειες της Τράπεζας της Ελλάδος για την προστασία του εγχώριου τραπεζικού συστήματος

• Πέραν της προφανούς συμβολής της Τράπεζας της Ελλάδος στη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας σε περιόδους μεγάλης αβεβαιότητας, όταν με εκατοντάδες χρηματαποστολές καθημερινά μεριμνούσαμε να μη λείψει ρευστότητα από τα τραπεζικά υποκαταστήματα, θα ήθελα να κάνω μία σύντομη αναφορά στο πώς η Τράπεζα της Ελλάδος προστάτευσε το εγχώριο τραπεζικό σύστημα από γεγονότα αντίστοιχα με αυτά που συνέβησαν στην Κύπρο.

• Όπως είναι γνωστό, όλες οι καταθέσεις στην Ελλάδα είναι απολύτως προστατευμένες σύμφωνα με το μνημόνιο, ανεξαρτήτως ύψους κατάθεσης ή τράπεζας στην οποία τηρούνται. Το ελληνικό πρόγραμμα περιέλαβε €50 δισ. για την ανακεφαλαιοποίηση και την αναδιάρθρωση των ελληνικών τραπεζών. Το ποσό αυτό το υπολογίσαμε εμείς λαμβάνοντας υπόψη ότι, ακόμη και στις περιπτώσεις που σε μια μη συστημική τράπεζα χρειάζεται να εφαρμοστούν μέτρα εξυγίανσης, οι καταθέσεις στο σύνολό τους μεταβιβάζονται σε καλή τράπεζα, όπως άλλωστε έχει γίνει σε όλες τις έως τώρα εξυγιάνσεις. Αυτή είναι μια θεμελιώδης διαφορά με όσα συνέβησαν στην Κύπρο.

• Με την ολοκλήρωση της διαδικασίας ανακεφαλαιοποίησης, τη συνέχιση της τάσης επιστροφής των καταθέσεων και τη σταδιακή επάνοδο των ελληνικών τραπεζών και επιχειρήσεων στις διεθνείς αγορές κεφαλαίου και χρήματος, διαμορφώνονται ευνοϊκότερες συνθήκες για την οικονομία γενικότερα και για την πελατεία των τραπεζών ειδικότερα.

• Αλλά με την ευκαιρία αυτή, θα ήθελα να κάνω κάποια σχόλια γενικά για το τραπεζικό σύστημα στην Ελλάδα και το ρόλο μας στη διατήρηση της σταθερότητάς του.

• Όπως είναι γνωστό, πριν από την κρίση, τα θεμελιώδη μεγέθη του εγχώριου τραπεζικού τομέα ήταν υγιή: οι δείκτες κεφαλαιακής επάρκειας ήταν υψηλοί, οι δείκτες χορηγήσεων προς καταθέσεις ήταν χαμηλοί, ενώ οι τράπεζες δεν είχαν τοξικά στοιχεία ενεργητικού.

• Επιπλέον, ο λόγος του ιδιωτικού χρέους προς το ΑΕΠ ήταν χαμηλός. Συνακόλουθα, το ενεργητικό των ελληνικών τραπεζών ως ποσοστό του ΑΕΠ της χώρας ήταν από τα χαμηλότερα διεθνώς.

• Οι ελληνικές τράπεζες ήταν ανταγωνιστικές και είχαν επεκτείνει τις δραστηριότητές τους στη Νοτιοανατολική Ευρώπη, αποκτώντας σημαντικό μερίδιο στις αγορές της περιοχής.

• Επομένως, το τραπεζικό σύστημα δεν κατέστη πηγή των προβλημάτων στην Ελλάδα, σε αντίθεση με ό,τι συνέβη σε κάποιες άλλες χώρες. Οι ελληνικές τράπεζες υπέστησαν δυστυχώς τις συνέπειες της δημοσιονομικής κρίσης. Ειδικότερα:

• Ως προς τη ρευστότητα: Οι αλλεπάλληλες υποβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας της χώρας και οι συνακόλουθες υποβαθμίσεις της πιστοληπτικής ικανότητας των τραπεζών είχαν ως αποτέλεσμα τον αποκλεισμό των τελευταίων από τις διεθνείς αγορές.

• Η αβεβαιότητα οδήγησε επίσης σε μεγάλες εκροές καταθέσεων (περίπου το 1/3 της αρχικής καταθετικής βάσης διέρρευσε σε λιγότερο από τρία χρόνια).

• Οι τράπεζες χρειάστηκε να προσφύγουν στη χρηματοδότηση από την κεντρική τράπεζα, αρχικά μέσω των πράξεων νομισματικής πολιτικής του ευρωσυστήματος. Σταδιακά όμως, λόγω της έλλειψης αποδεκτών εξασφαλίσεων, αναγκάστηκαν να προσφύγουν στο μηχανισμό έκτακτης χρηματοδότησης από την Τράπεζα της Ελλάδος, με υψηλότερο κόστος.

• Με την αναδιάρθρωση του δημόσιου χρέους μέσω του PSI, τα χαρτοφυλάκια κρατικών ομολόγων των τραπεζών υπέστησαν τεράστιες ζημίες.

• Παράλληλα, η ύφεση οδήγησε σε συνεχή αύξηση των μη εξυπηρετούμενων δανείων.

• Η κρίση ρευστότητας εξελίχθηκε σε κρίση φερεγγυότητας.

• Χρειάστηκε επανειλημμένα να επέμβουμε ως Τράπεζα της Ελλάδος για να διαφυλάξουμε τη σταθερότητα του τραπεζικού συστήματος.


Η στρατηγική για τον τραπεζικό τομέα

• Το πρώτο βήμα ήταν να υπολογίσουμε τα αναγκαία κεφάλαια για την ανακεφαλαιοποίηση και την αναδιάρθρωση του τραπεζικού συστήματος.

• Όσον αφορά τις συνολικές ανάγκες του τραπεζικού συστήματος, αυτές προσδιορίστηκαν ως το άθροισμα: (1) των ποσών που απαιτούνται για την ανακεφαλαιοποίηση των συστημικών τραπεζών και (2) των ποσών που χρειάζονται για την εξυγίανση των μη συστημικών τραπεζών.

• Ο προσδιορισμός των ζημιών των χαρτοφυλακίων κρατικών ομολόγων ήταν αρκετά απλός. Πιο δύσκολο ήταν να υπολογιστούν, σε συντηρητική βάση, όλες οι πιθανές ζημίες των χαρτοφυλακίων δανείων για τα επόμενα έτη.

• Το έργο αυτό ανέθεσε η Τράπεζα της Ελλάδος στη διεθνούς εμβέλειας εταιρία BlackRock Solutions. Με την ολοκλήρωση των εργασιών της, είχαμε στη διάθεσή μας τα απαραίτητα στοιχεία για τον υπολογισμό των κεφαλαιακών αναγκών των τραπεζών.

• Το δεύτερο σκέλος της στρατηγικής μας ήταν να αξιολογήσουμε ποιες τράπεζες πληρούσαν τις προϋποθέσεις, ώστε να ανακεφαλαιοποιηθούν από το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας.

• Η Τράπεζα της Ελλάδος, με τη συνδρομή της διεθνούς εταιρίας Bain, διεξήγαγε «αξιολόγηση βιωσιμότητας».

• Με βάση την αξιολόγηση αυτή, οι τέσσερις μεγαλύτερες τράπεζες, αποκαλούμενες πλέον συστημικές, κρίθηκε ότι πληρούν τις προϋποθέσεις για να ανακεφαλαιοποιηθούν με κεφάλαια του δημόσιου τομέα. Οι εν λόγω τράπεζες θεωρήθηκε δηλαδή ότι έχουν περισσότερες πιθανότητες να αποπληρώσουν τα κεφάλαια αυτά μέσα σε ένα εύλογο χρονικό διάστημα.

• Οι μη συστημικές τράπεζες θα έχουν περιθώριο να αντλήσουν ιδιωτικά κεφάλαια μέχρι το τέλος Απριλίου. Εάν αυτή η προσπάθεια δεν ευοδωθεί, θα τεθούν σε διαδικασία εξυγίανσης μέχρι το τέλος Ιουνίου του 2013.

• Κατά την έναρξη της κρίσης βρίσκονταν σε λειτουργία 18 τράπεζες: τέσσερις συστημικές και δεκατέσσερις μη συστημικές. Υπήρχαν επίσης 16 συνεταιριστικές τράπεζες, το μερίδιο αγοράς των οποίων αντιπροσώπευε αθροιστικά μόλις το 1% του τραπεζικού συστήματος.

• Μέχρι σήμερα, το πλαίσιο εξυγίανσης έχει χρησιμοποιηθεί για την εξυγίανση 7 τραπεζών: τεσσάρων εμπορικών (δύο από τις οποίες ήταν αρκετά μεγάλες και ανήκαν στο κράτος) και τριών συνεταιριστικών.

• Η υλοποίηση της στρατηγικής για τον τραπεζικό τομέα έχει προχωρήσει χωρίς καθυστερήσεις, δηλαδή εντός των χρονοδιαγραμμάτων που είχαν εξαρχής προβλεφθεί. Αυτό εξάλλου μαρτυρούν και οι πρόσφατες εξελίξεις στις τράπεζες Εθνική και Eurobank. Οι δύο τράπεζες, με επιστολή τους προς την Τράπεζα της Ελλάδος, γνωστοποίησαν ότι δεν είναι πιθανόν να αντλήσουν από ιδιώτες επενδυτές το 10% των κεφαλαίων που απαιτούνται για την ανακεφαλαιοποίησή τους.

Κατόπιν αυτού, προκειμένου να τηρηθούν τα τεθέντα χρονοδιαγράμματα, το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας θα καλύψει -σε όποιο βαθμό απαιτηθεί-  τις αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου. Τα απαιτούμενα για το σκοπό αυτό κεφάλαια αποτελούν τμήμα των 50 δισ. ευρώ που έχουν εγκριθεί, στο πλαίσιο του προγράμματος χρηματοπιστωτικής βοήθειας, ειδικά για την ανακεφαλαιοποίηση του τραπεζικού τομέα. Στη συνέχεια, το ΤΧΣ, ως ο νέος κύριος μέτοχος των δύο τραπεζών, θα αποφασίσει, στη βάση του δημοσίου συμφέροντος, για την πορεία της συγχώνευσης των δύο τραπεζών.

• Η διαδικασία αναδιάταξης προχωρεί. Σε μερικούς μήνες, το τραπεζικό σύστημα θα αποτελείται από ένα μικρότερο -σε σχέση με το σημείο έναρξης της κρίσης- αριθμό τραπεζών, ισχυρών και καλά κεφαλαιοποιημένων.

• Ως εκ τούτου, το ελληνικό τραπεζικό σύστημα αναδιατάσσεται και γίνεται πιο αποτελεσματικό, καθώς εξαλείφεται η πλεονάζουσα δυναμικότητα και αξιοποιούνται οι συνέργειες και οι οικονομίες κλίμακας. Ισχυροποιείται και αποκτά ικανοποιητική κεφαλαιακή επάρκεια.

• Το ελληνικό τραπεζικό σύστημα, αφού επιβίωσε από αυτήν τη φοβερή θύελλα, αναδύεται ισχυρότερο και, ως εκ τούτου, θα είναι ικανό να χρηματοδοτήσει την ανάκαμψη της χώρας.


***Αναλυτικά τα πρακτικά της κατάθεσης Γ. Προβόπουλου δημοσιεύονται στη δεξιά στήλη "Συνοδευτικό Υλικό".

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v