Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Express πωλητήριο για τα ΕΛΤΑ

Τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης παίρνουν σύντομα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία μετά την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων να εξουσιοδοτήσει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων να προχωρήσει το σχέδιο.

  • της Μάρως Τσαντήλα
Express πωλητήριο για τα ΕΛΤΑ
Τον δρόμο της ιδιωτικοποίησης παίρνουν σύντομα τα Ελληνικά Ταχυδρομεία μετά την απόφαση της Διυπουργικής Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων να εξουσιοδοτήσει το Ταμείο Αποκρατικοποιήσεων να προχωρήσει στον σχεδιασμό και στην υλοποίηση της πώλησης των μετοχών του ΕΛΤΑ, οι οποίες θα μεταφερθούν στο ταμείο με νεότερη απόφαση της διυπουργικής.

Η απόφαση προκαλεί ήδη αντιδράσεις από την πλευρά τόσο της αντιπολίτευσης, όπου τα κόμματα της Αριστεράς κάνουν λόγο για ξεπούλημα, όσο και των εργαζομένων, που χαρακτηρίζουν την απόφαση για πώληση παγκόσμια πρωτοτυπία.

Παρότι κάποιοι χαρακτήρισαν έκπληξη την επιτάχυνση των διαδικασιών για την αποκρατικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων, καθώς δεν περιλαμβάνονταν στη λίστα με τις αποκρατικοποιήσεις υψηλής προτεραιότητας, ο σχετικός φάκελος προετοιμαζόταν εδώ και αρκετό καιρό με επιμέλεια.

Μάλιστα, όπως σημειώνεται με νόημα, τα ΕΛΤΑ αυτήν τη στιγμή είναι μία από τις πολύ λίγες επιχειρήσεις του δημοσίου στις οποίες υπάρχει υψηλός βαθμός ετοιμότητας για την αποκρατικοποίηση, παρότι, όπως επίσης τονίζεται, λόγω των οικονομικών μεγεθών θα είναι περισσότερο πώληση με συμβολικό χαρακτήρα.

Σύμφωνα με τη σχετική απόφαση της Επιτροπής Αποκρατικοποιήσεων, το ΤΑΙΠΕΔ θα μπορεί να αποφασίσει ακόμη και την πλήρη ιδιωτικοποίηση των Ελληνικών Ταχυδρομείων.

Το δημόσιο κατέχει ποσοστό 90% των ΕΛΤΑ, ενώ το υπόλοιπο 10% των μετόχων του ανήκει στο Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο, για το οποίο πρόκειται επίσης να δρομολογηθούν οι διαδικασίες ιδιωτικοποίησης το επόμενο διάστημα. Σημειώνεται ότι ποσοστό περίπου 10% έχουν και τα ΕΛΤΑ στο Τ.Τ., στο πλαίσιο της μετοχικής συνεργασίας που έχουν υλοποιήσει εδώ και χρόνια οι δύο εταιρείες.

Το έργο του χρηματοοικονομικού συμβούλου για την αποκρατικοποίηση της εταιρείας έχουν αναλάβει η Lazard Freres και η Pricewaterhouse Coopers Business Solutions.

Οι ενδιαφερόμενοι

Βεβαίως, τώρα το ερώτημα είναι αν θα υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον για την εξαγορά των Ελληνικών Ταχυδρομείων, που κατέχουν τη μερίδα του λέοντος στην ελληνική ταχυδρομική, η οποία απελευθερώνεται πλήρως από τις αρχές του επόμενου έτους.

Στο παρελθόν, όταν είχε γίνει ξανά λόγος για αναζήτηση στρατηγικής συνεργασίας για τα ΕΛΤΑ, θεωρητικό ενδιαφέρον είχε εκφραστεί από τα Γαλλικά Ταχυδρομεία, τα ταχυδρομεία του Βελγίου και της Ολλανδίας αλλά και από τα Γερμανικά Ταχυδρομεία. Εκείνο που μένει τώρα να φανεί είναι αν στη σημερινή Ελλάδα της κρίσης η πώληση της κρατικής ταχυδρομικής εταιρείας μπορεί να προσελκύσει επενδυτές.

Μείωση κερδών

Τα Ελληνικά Ταχυδρομεία κατάφεραν με δυσκολία την προηγούμενη χρονιά να διατηρήσουν τα μεγέθη τους σε θετικό έδαφος. Ο κύκλος εργασιών μειώθηκε κατά σχεδόν 60 εκατ. ευρώ και διαμορφώθηκε στα 484,2 εκατ. το 2011, έναντι 543,3 εκατ. το 2010. Την ίδια ώρα, τα κέρδη προ φόρων έφτασαν τα 2,5 εκατ., έναντι κερδών 3,4 εκατ. το 2010.

Η διατήρηση της κερδοφορίας ήταν το αποτέλεσμα της μείωσης του λειτουργικού κόστος τους κατά 58 εκατ. ευρώ. Το πλέον σημαντικό βάρος των περικοπών το έχουν σηκώσει οι εργαζόμενοι των ΕΛΤΑ, τα οποία έχουν περιορίσει το μέσο κόστος ανά εργαζόμενο κοντά στα 1.900 ευρώ, όπως ορίζει και ο σχετικός νόμος για τις ΔΕΚΟ.

Η διοίκηση των ΕΛΤΑ συνεχίζει το συμμάζεμα και την τρέχουσα χρονιά, επιτυγχάνοντας στο πρώτο πεντάμηνο του έτους μείωση των δαπανών κατά 25 εκατ. ευρώ.

Συνολικά, σε όλο τον όμιλο των ΕΛΤΑ απασχολούνται περίπου 10.250 άτομα, ενώ στα Ελληνικά Ταχυδρομεία εργάζονται περίπου 8.000. Σε όλη τη χώρα λειτουργούν 790 καταστήματα, αφού την προηγούμενη χρονιά, στο πλαίσιο εξορθολογισμού της λειτουργίας της επιχείρησης, χρειάστηκε να μπει λουκέτο σε περίπου 50 σε όλη τη χώρα.

Η απελευθέρωση

Οι μεγάλες προκλήσεις βρίσκονται μπροστά για τα ΕΛΤΑ καθώς από την 1η Ιανουαρίου 2013 απελευθερώνεται πλήρως η ελληνική αγορά ταχυδρομικών υπηρεσιών, η οποία τα τελευταία χρόνια βλέπει τα μεγέθη της να βαίνουν συνεχώς μειούμενα.

Η απελευθέρωση θα σημάνει κίνδυνο απώλειας έργου για τα ΕΛΤΑ καθώς φορείς του δημοσίου, που σήμερα απευθύνονται στα Ελληνικά Ταχυδρομεία για τη διακίνηση της αλληλογραφίας τους, θα πρέπει από το 2013 να διεξαγάγουν διαγωνισμούς απευθυνόμενοι στο σύνολο της αγοράς. Μάλιστα, από την πλευρά της διοίκησης των ΕΛΤΑ επισημαίνεται ότι τα ταχυδρομεία θα χρειαστεί, ενδεχομένως, να ανταγωνιστούν με άνισους όρους τους υπόλοιπους παίκτες της αγοράς, η οποία χαρακτηρίζεται από υψηλό ποσοστό ανασφάλιστης εργασίας και από μη τήρηση των συλλογικών συμβάσεων.

Πρέπει πάντως να σημειώσουμε ότι τα ΕΛΤΑ έχουν και την «προίκα» τους καθώς με νόμο που θέσπισε η προηγούμενη κυβέρνηση ορίζονται ως φορέας καθολικής υπηρεσίας έως το 2028, απόφαση που έχει προκαλέσει την αντίδραση των ιδιωτικών εταιρειών του κλάδου.

Αντιδράσεις για την ιδιωτικοποίηση

Παγκόσμια πρωτοτυπία χαρακτηρίζει η Πανελλήνια Ομοσπονδία Σωματείων Ταχυδρομικών (ΠΟΣΤ) την κυβερνητική απόφαση για πώληση των ΕΛΤΑ. «Σε όλο τον πλανήτη η ταχυδρομική εξυπηρέτηση προσφέρεται από δημόσιους φορείς, ακόμα και στις μητροπόλεις του καπιταλισμού, γιατί όλοι θέλουν να προσφέρουν το κοινωνικό αγαθό της ταχυδρομικής εξυπηρέτησης σε όλους τους πολίτες τους και σε όλη την επικράτεια, με χαμηλό κόστος και υψηλή ποιότητα», τονίζει η ΠΟΣΤ.

Δείτε εδώ, τις αποφάσεις της σημερινής έκτακτης συνεδρίαση της Εκτελεστικής Επιτροπής της ΠΟΣΤ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v