Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Μιχαήλ Γελαντάλις

Στη θέση του Εκηβόλου
ο Μιχαήλ Γελαντάλις

Αποποίηση ευθυνών
Σεπ 22 2009

Εναέρια… κερκόπορτα στο Αιγαίο

Για… "εναέρια κερκόπορτα στο Αιγαίο" κάνουν λόγο αρμόδιοι κύκλοι του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης, με αφορμή την τελευταία κόντρα Olympic Air - Aegean Airlines.

Λόγος η μαζική είσοδος στον εθνικό εναέριο χώρο τουρκικών εταιριών, μέσω μη χωροθετημένου αεροδιαδρόμου Σμύρνης - Αθήνας, που σύμφωνα με την τουρκική εφημερίδα "Yeni Asir" (26/11/08) αποτέλεσε αντικείμενο διαπραγμάτευσης μεταξύ του Εμπορικού Επιμελητηρίου Σμύρνης και του ελληνικού ΥΠΕΞ.

Στη λογική της αμοιβαιότητας η πρώτη εταιρία, η οποία πήρε άδεια για πτήσεις από τη Σμύρνη προς την Αθήνα, ήταν ως γνωστόν η Sun Express (συμφερόντων της Turk Hava Yollari και της γερμανικής Lufthansa).

Πρόκειται για εταιρία που πέρυσι είχε διενεργήσει πτήσεις από τουρκικά αεροδρόμια προς το π α ρ ά ν ο μ ο αεροδρόμιο της Τύμπου στην κ α τ ε χ ό μ ε ν η Κύπρο. Προς το ίδιο παράνομο αεροδρόμιο τακτικά δρομολόγια συνεχίζει να εκτελεί η Kibris Turk Hava Yollari.

Ενδιαφέρον είναι πως αμέσως μετά τη Sun Express σειρά παίρνει η Pegasus Airlines (τρέχει ήδη διαφημιστικό πρόγραμμα της εταιρίας στην ελληνική αγορά), ενώ σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί και από την THY.

Το παράδοξο είναι πως οι τουρκικές αρχές επιδιώκουν -υπό το πρόσχημα των "αθώων" αερομεταφορών και της έννοιας της καλής γειτονίας- να δημιουργήσουν τετελεσμένο σε μία μη χωροθετημένη εναέρια περιοχή.

Την ίδια στιγμή, σύμφωνα με καλά ενημερωμένες διπλωματικές πηγές, οι τουρκικές αρχές αποφεύγουν επιμελώς να ικανοποιήσουν αίτημα για δρομολόγηση αεροσκαφών προς νησιά του ανατολικού Αιγαίου (Λήμνο, Χίο, Μυτιλήνη), τα οποία θεωρούν πως θα πρέπει να είναι αποστρατικοποιημένα.

Επιπρόσθετα, θα έπρεπε να υποβάλουν σχέδιο πτήσης για χωροθετημένους αεροδιαδρόμους σε έκταση μιλίων όμως που δεν αναγνωρίζει η Άγκυρα.

Την ίδια στιγμή, όπως εύγλωττα σημειώνει και η Κύρα Αδάμ ("Ελευθεροτυπία" της 18ης/9), η τουρκική πλευρά είναι αυτή που δεν συμμορφώνεται με την κοινοτική οδηγία για πτήσεις των Κυπριακών Αερογραμμών, οι οποίες δεν μπορούν καν να χρησιμοποιούν τον εναέριο χώρο της γείτονος. 

Ο Στέφανος Νικολάου σημειώνει εύστοχα (από το "Πρώτο Θέμα", στις 20/9): "Η ελληνική κυβέρνηση εμφανίζεται να διευρύνει το πεδίο αεροπορικής συνεργασίας με την Άγκυρα, την ώρα όπου η τουρκική κυβέρνηση συνεχίζει το εμπάργκο στα κυπριακά αεροσκάφη.

Ενώ δηλαδή αρνείται να εφαρμόσει τις δεσμεύσεις της έναντι της Ε.Ε. και απαγορεύει στα κυπριακά αεροσκάφη να προσγειωθούν στα αεροδρόμιά της, η ελληνική κυβέρνηση με τις επιμελείς ενέργειες του ΥΠΕΞ σπεύδει να συσφίγξει τη συνεργασία της με τη γείτονα". Και μάλιστα λίγο πριν οι Ευρωπαίοι ηγέτες αποφανθούν για την ενταξιακή τροχιά της Τουρκίας.

Οι ίδιες πηγές σημείωναν πως η όλη υπόθεση ξεπερνά το στενό όριο μιας επιχειρηματικής αντιπαράθεσης και εμπίπτει πλέον σε ευρύτερο πλαίσιο άσκησης πολιτικής και ως τέτοιο θα πρέπει να εξεταστεί αμέσως. Ήδη προς αυτή την κατεύθυνση, σημειώνουν οι ίδιες πηγές, εξετάζεται το όλο πρόβλημα από τον αρμόδιο τομέα ΥΠΕΞ του κόμματος της αξιωματικής αντιπολίτευσης.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v