Όνομα: Χαμαιλέων
Περιοχή: Euro2day

Αποποίηση ευθυνών
Ιουν 10 2011

Ελλάκτωρ: Οι δυσκολίες ενός... πρίγκιπα!

Ελλάκτωρ: Οι δυσκολίες ενός... πρίγκιπα!
Για τις μικρές και μεσαίες κατασκευαστικές εταιρίες ξέρουμε τι σημαίνει κρίση: δεν υπάρχουν έργα, απλήρωτα υπόλοιπα από το Δημόσιο, μεγάλα δάνεια και κάποια περιουσιακά στοιχεία τα οποία δύσκολα μπορούν να ρευστοποιηθούν στις μέρες μας...

Ωστόσο, η κατάσταση που επικρατεί σήμερα στους μεγάλους κατασκευαστικούς ομίλους (σε αυτούς για τους οποίους οι αναλυτές μας έλεγαν προ ετών ότι διατρέχουν πολύ χαμηλό κίνδυνο λόγω του μεγάλου ανεκτέλεστου υπόλοιπου συμβάσεων και των πολυσχιδών δραστηριοτήτων τους) είναι αρκετά διαφορετική. Και ας πάρουμε ενδεικτικά την περίπτωση της ΕΛΛΑΚΤΩΡ:

Ο γνωστός κατασκευαστικός όμιλος δεν στερείται όγκο εργασιών. Είναι ενδεικτικό πως ο κύκλος εργασιών του το 2007 (πριν από την κρίση) ανερχόταν στα 915 εκατ. ευρώ και πέρυσι έκλεισε στο 1,75 δισ. ευρώ. Σήμερα δηλαδή είναι περίπου ο διπλάσιος από τότε. Ούτε τα λειτουργικά κέρδη (EBIT) της Ελλάκτωρ έχουν μειωθεί. Κάθε άλλο μάλιστα: στα 81 εκατ. ήταν το 2007 και πέρυσι διαμορφώθηκαν στα 151 εκατ. ευρώ.

Τα προβλήματα, επομένως, ξεκινούν από εδώ και πέρα. Το 2007, με κύκλο εργασιών 915 εκατ. ευρώ, ο όμιλος σημείωσε καθαρά κέρδη 68 εκατ., χωρίς να συνυπολογίζονται επιπλέον 62 εκατ. ευρώ που ήταν μη επαναλαμβανόμενου χαρακτήρα. Το 2010, με τα διπλάσια περίπου έσοδα, τα καθαρά κέρδη ισοπεδώθηκαν στις 549.000 ευρώ!

Και αν πέρυσι η κατάσταση επηρεάστηκε από την έκτακτη φορολογική εισφορά, τα περιθώρια κερδοφορίας της εταιρίας συνέχισαν την κατιούσα στο πρώτο φετινό τρίμηνο, με αποτέλεσμα τα καθαρά κέρδη του α΄ τριμήνου να περιοριστούν στο 1,8 εκατ. ευρώ, από 13 εκατ. την αντίστοιχη περυσινή περίοδο.

Γιατί όμως εξαφανίστηκε η τόσο ισχυρή στο παρελθόν κερδοφορία του ομίλου; 

- Πρώτον, γιατί έχουν ανέβει κατακόρυφα οι χρηματοοικονομικές δαπάνες. Ο καθαρός δανεισμός, ο οποίος το 2007 ανερχόταν μόλις στα 338 εκατ. ευρώ, στο τέλος του 2010 έφτασε στα 915 εκατ. και στις 31/3/2011 αναρριχήθηκε ακόμη περισσότερο, στα 980 εκατ. ευρώ. Δηλαδή τριπλασιάστηκε. 

- Και δεύτερον, διότι αρκετές δραστηριότητες της Ελλάκτωρ δεν σημειώνουν κέρδη. Συγκεκριμένα, από όλους τους τομείς στους οποίους ο όμιλος δραστηριοποιείται, τρεις μόνο ήταν κερδοφόροι στο πρώτο φετινό τρίμηνο: α) Η διαχείριση των παραχωρήσεων με +5,9 εκατ. ευρώ (βλέπε Αττική Οδός και Ρίο - Αντίρριο), β) τα έργα περιβάλλοντος (+3,3 εκατ. ευρώ) και τα αιολικά πάρκα (+0,9 εκατ. ευρώ). Αντίθετα, ο κατασκευαστικός τομέας μπήκε μέσα κατά 5,5 εκατ. ευρώ, η ανάπτυξη ακινήτων κατά 400 χιλ. ευρώ και οι λοιπές δραστηριότητες κατά 2,4 εκατ. ευρώ. Δηλαδή, το... κάρο της κερδοφορίας το σηκώνουν κυρίως οι παραχωρήσεις στην Αττική Οδό και στο Ρίο - Αντίρριο.

Όσον αφορά στις προοπτικές του ομίλου: Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων από τα 5,05 δισ. στο τέλος του 2007 μειώθηκε στα 2,47 δισ. στα τέλη του 2010 και στα 2,43 δισ. στις 31/3/2011 (αναμένεται η υπογραφή νέων έργων γύρω στα 250 εκατ. ευρώ). Άρα, λοιπόν, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων σήμερα είναι το μισό από αυτό του 2007 και επιπλέον ένα σημαντικό κομμάτι του (αρκετές εκατοντάδες εκατ. ευρώ) βρίσκεται σε εκκρεμότητα. Μιλάμε για μία σύμβαση στο εξωτερικό αλλά και για τους υπό κατασκευή αυτοχρηματοδοτούμενους αυτοκινητοδρόμους.

Και επίσης, τα έσοδα και τα κέρδη από τις παραχωρήσεις (Αττική Οδός κ.λπ.) φέτος ξεκίνησαν με πτωτικές επιδόσεις, γεγονός που δεν αποκλείεται να συνεχιστεί λόγω της γενικότερης οικονομικής ύφεσης.

Συμπέρασμα
: δύσκολοι καιροί, ακόμη και για πρίγκιπες...

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v