ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ: Ένας από τους στρατηγικούς στόχους της κυβέρνησης για το 2024, είναι η αναβάθμιση του ΧΑ σε ανεπτυγμένη αγορά, μια διαδικασία που θα ολοκληρωθεί, αν όλα πάνε καλά, το 2025.
Μέρος αυτού του σχεδίου, που ήδη υλοποιείται, είναι η γρήγορη ιδιωτικοποίηση των τραπεζών, η είσοδος του «Ελευθέριος Βενιζέλος», αλλά και οι κινήσεις που γίνονται στο παρασκήνιο για την αναβάθμιση του πλαισίου λειτουργίας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς και της Επιτροπής Λογιστικής Τυποποίησης και Ελέγχου (ΕΛΤΕ).
Όσοι ξέρουν από αγορές στη κυβέρνηση (με πρώτο τον Άλεξ Πατέλη) αντιλαμβάνονται ότι ανεπτυγμένη αγορά χωρίς ικανοποιητικούς μηχανισμούς ελέγχου, δύσκολο να υπάρξει. Στο πλαίσιο αυτό, δεν θα μας κάνει εντύπωση αν υπάρξουν και αλλαγές προσώπων, ανάλογα με το έργο που έχουν παρουσιάσει.
Στην ίδια κατεύθυνση -της αναβάθμισης- κινείται και η διοίκηση της ΕΧΑΕ. Ωστόσο, επειδή η ένταξη στις ανεπτυγμένες αγορές δεν αφορά μόνο τυπικά κριτήρια υποδομής, ελέγχου και μεγέθους της αγοράς και των εταιριών, σημαντικό ρόλο έχουν να παίξουν και οι μεγαλομέτοχοι, κυρίως (αλλά όχι μόνο), των μεγάλων εισηγμένων.
Αν δεν αυξηθεί ικανοποιητικά η διασπορά και η εμπορευσιμότητα μιας ικανής ομάδας εισηγμένων εταιρειών, δουλειά δεν γίνεται, θα κοπούμε στο… ζέσταμα. Κάποιοι μεγαλοεπιχειρηματίες το έχουν καταλάβει αυτό και «σκίζονται». Το θέμα είναι να το καταλάβουν περισσότεροι.
Διότι εν τέλει, για να γίνουμε ανεπτυγμένη αγορά (όπως οι υπόλοιπες αγορές της ευρωζώνης), θα πρέπει συν τοις άλλοις να απαντήσουν θετικά στο σχετικό ερώτημα και οι ίδιοι οι επενδυτές του εξωτερικού.
ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ: Ενα σημαντικό στοιχείο αλίευσε η στήλη στο τελευταίο δελτίο του ΙΝΣΕΤΕ για την πορεία των αφίξεων.
Τον περασμένο Νοέμβριο η Ελλάδα κατέχει την πρώτη θέση στο γενικό δείκτη ικανοποίησης (GRI) των ξενοδοχείων με 87%. Ακολουθεί η Κύπρος με 86% και στην τρίτη θέση η Ισπανία με 85%. Την κατάταξη συμπληρώνουν Ιταλία (84%), Τουρκία (83%) και Γαλλία (80%).
ΕΠΕΝΔΥΣΕΙΣ: Η αλλαγή του οικονομικού σκηνικού έχει διαφοροποιήσει και τα προϊόντα που προσφέρουν στους πελάτες τους ορισμένες ασφαλιστικές εταιρείες.
Για παράδειγμα, η Eurolife έχει διευρύνει τις επιλογές στο επενδυτικό της πρόγραμμα «My Investment Plan» με τη στρατηγική «Αποφασιστική Greek Equities». Πρόκειται για προϊόν περιοδικών καταβολών που εμπεριέχει ασφαλιστικές καλύψεις και τοποθετείται κυρίως σε ελληνικές μετοχές και δευτερευόντως σε εγχώρια ομόλογα και καταθέσεις.
Η Εθνική Ασφαλιστική με τη σειρά της, λανσάρει έως τις 22 Ιανουαρίου το πρόγραμμα «Full Ομολογιακό 10» το οποίο έχει αρκετά κοινά σημεία με τα Ομολογιακά Αμοιβαία Κεφάλαια συγκεκριμένης χρονικής διάρκειας που προσφέρουν οι τράπεζες σε συνεργασία με τις θυγατρικές τους ΑΕΔΑΚ.
Το συγκεκριμένο προϊόν έχει δεκαετή διάρκεια, τοποθετείται σε μερίδια ομολογιακού αμοιβαίου κεφαλαίου και προσφέρει κάποιες ασφαλιστικές καλύψεις. Υπολογίζει στο σύνολο της δεκαετίας (αν δεν υπάρξουν περιπτώσεις default) συνολική απόδοση 23%-27% και στη λήξη ένα επιπλέον bonus +1,5%.
ΧΡΗΜΑΤΙΣΤΗΡΙΟ: Δύο κλασικές περιπτώσεις μετοχών που -σύμφωνα με τους αναλυτές- πληρώνουν στο ταμπλό την περιορισμένη εμπορευσιμότητά τους είναι τα Πλαστικά Κρήτης και η Flexopack, εταιρείες οι οποίες δραστηριοποιούνται στον ίδιο ευρύτερο κλάδο, χωρίς ωστόσο να ανταγωνίζονται μεταξύ τους.
Η Flexopack (εργοστάσια σε Ελλάδα, Πολωνία και Αυστραλία) με τρέχουσα χρηματιστηριακή αξία κοντά στα 94 εκατ. ευρώ, σημείωσε στο πρώτο φετινό εξάμηνο καθαρά κέρδη 8,25 εκατ. ευρώ (11,4 P/E με βάση μόνο τα κέρδη του πρώτου μισού του 2023), ενώ διαθέτει άριστη ρευστότητα.
Όσο για τα Πλαστικά Κρήτης (εννέα εργοστάσια σε επτά χώρες), τελούν υπό διαπραγμάτευση στο ΧΑ προς 438 εκατ. ευρώ, όταν στις 30/6/2023 διέθεταν θετικό καθαρό ταμείο 90,9 εκατ. ευρώ και στο πρώτο μισό της φετινής χρονιάς σημείωσαν καθαρά κέρδη 22,5 εκατ. ευρώ (P/E 19,4 με βάση τα κέρδη μόνο του πρώτου εξαμήνου).
Και οι δύο εταιρείες προχωρούν κάθε χρόνο σε χρηματικές διανομές προς τους μετόχους τους.
HARVARD: Οι θέσεις εργασίας που προσφέρονται στους απόφοιτους του πλέον διάσημου πανεπιστημίου του κόσμου έπεσαν στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων πέντε ετών.
Με βάση τα στοιχεία που έδωσε στη δημοσιότητα, το 73% των τελευταίων αποφοίτων προγραμμάτων MBA αναζητούσε εργασία και από αυτούς το 86% είχε μια προσφορά. Το αντίστοιχο ποσοστό ήταν 95% το 2022 και 96% το 2021.
Το ενδιαφέρον, όμως, είναι άλλο. Σε αντίθεση με άλλες χρονιές τα στοιχεία δημοσιοποιήθηκαν από το πανεπιστήμιο μόλις τις τελευταίες ημέρες και αφού κατέθεσαν σχετικό ερώτημα οι Financial Times.
Οπως φαίνεται ακόμα και τα… καλύτερα σπίτια ακολουθούν την τακτική να κρύβουν το πρόβλημα κάτω από χαλί. Κάτι ανάλογο έκανε, θυμίζουμε, η Κίνα, που όταν είδε να αυξάνει κατακόρυφα η ανεργία των νέων σταμάτησε να δημοσιοποιεί τα στοιχεία!
Και φανταζόμαστε ότι και να τα ζητήσουν οι Financial Times δεν θα τα δώσει…