AEGEAN: Δεν ήταν τυχαία η χθεσινή άνοδος στη μετοχή (κλείσιμο στα 11,36 ευρώ με κέρδη 4,99%). Η εταιρεία θα πληρώσει 85,4 εκατ. ευρώ (σ.σ. 11,43 ευρώ ανά μετοχή μείον την τιμή εξάσκησης), για τα 120 εκατ. ευρώ που πήρε το 2021, ως κρατική ενίσχυση. Το καθαρό όφελος είναι περίπου 35 εκατ. ευρώ, συν τους τόκους που θα πλήρωνε στην προηγούμενη τριετία για ένα δάνειο με κρατική εγγύηση, ενώ τη ζημιά του δημοσίου την πληρώνει ο φορολογούμενος.
Έπρεπε να πάρει την ενίσχυση η εταιρεία λόγω της Covid; Ουδείς θα μπορούσε να απαντήσει αρνητικά. Το έκαναν και πολλές άλλες ευρωπαϊκές χώρες; Ασφαλώς και το έκαναν.
Ποια είναι η διαφορά; Ότι το Δημόσιο αποφάσισε να μετατρέψει τα warrants πριν ανακτήσει όλο το ποσό που έδωσε, ενώ σύμφωνα με τις χρηματιστηριακές προσδοκίες και πληθώρα αναλύσεων με τιμές-στόχο από 14 έως 16,3 ευρώ, η Αegean έχει πολύ καλές προοπτικές για το προσεχές μέλλον. Αλλά και το δημόσιο -βάσει της συμφωνίας- τη δυνατότητα να περιμένει μέχρι το 2026, αντί να εξασκήσει μέσα στο πρώτο 4μηνο!
Το γερμανικό δημόσιο στήριξε πολύ γερά, με έξι δισεκατομμύρια ευρώ, τη Lufthansa. Τα χρήματα όμως αποπληρώθηκαν μέχρι δεκάρας, όπου απαιτείτο με τους τόκους τους. Κι από τις μετοχές της, το κράτος έβγαλε κέρδος 760 εκατ. ευρώ, με τοποθέτηση… 306 εκατ. ευρώ.
Προφανώς οι Γερμανοί όχι μόνο κάνουν καλύτερες συμφωνίες, αλλά προσέχουν και να τις υλοποιήσουν με τον τρόπο που είναι βέλτιστος για τα συμφέροντα των φορολογουμένων. Ενώ στην ψωροκώσταινα, κρατική ενίσχυση φαίνεται να σημαίνει απαραιτήτως κρατική… χασούρα!
Χωρίς εξαίρεση.
AEGEAN II: Σε παλαιότερο σχόλιο, τον περασμένο Ιούλιο, είχαμε γράψει: «Tο ερώτημα, με δεδομένο ότι το δημόσιο έχει δικαίωμα να εξασκήσει τα warrants μέχρι και τον Ιούλιο του 2026, ενώ ακόμη δεν έχει κάνει break even σε σχέση με τη στήριξη που προσέφερε στην εταιρεία, είναι πώς ακριβώς θα δικαιολογηθεί τέτοια συμφωνία από εκείνους που θα την υπογράψουν για λογαριασμό του δημοσίου».
Η απορία μας… λύθηκε.
Η απόφαση, όπως προκύπτει από την αμήχανη ανακοίνωση του υπουργείου Οικονομίας, εμπίπτει στην αρμοδιότητα -και άρα έχει την υπογραφή- του Κωστή Χατζηδάκη (φωτ.). Ελήφθη δε η απόφαση χωρίς να αναφέρεται οποιαδήποτε αιτιολόγηση, γι' αυτό και την χαρακτηρίζουμε ως «δωράκι».
Ούτε για «αιτιολογημένη γνώμη» κάποιου οίκου σε ρόλο συμβούλου διαβάσαμε ούτε για αποτίμηση. Τίποτα απολύτως. Ούτε καν το ύψος της ενίσχυσης (120 εκατ. ευρώ) δεν έβαλαν στην ανακοίνωση, παρά μόνον ότι «το όφελος για το Δημόσιο αναμένεται να ανέλθει στα 85 εκατ. ευρώ περίπου»! Που σημαίνει ότι η απόφαση είναι καθαρά πολιτική, χωρίς οποιαδήποτε επίφαση «επενδυτικής» αξιολόγησης. Με ό,τι σημαίνει αυτό.
Ανεπισήμως βέβαια, σιγοψιθυρίζεται από κάποιους, ως αιτιολογία, ότι υπάρχει ο κίνδυνος με όσα συμβαίνουν στη Μέση Ανατολή να υπάρξουν περαιτέρω αρνητικές επιπτώσεις στη μετοχή, που έχει χάσει σημαντικό ποσοστό από τα υψηλά του 2023. Έτσι όμως εντελώς «μπακάλικα», όταν υπάρχει επενδυτικός ορίζοντας έως και τρία χρόνια αργότερα, δεν μας καλύπτει καθόλου.
ΥΓ: Τα 120 εκατ. ευρώ δεν ήταν δάνειο για να επιστραφεί, ορθώς έχει επισημάνει ο Ευτύχης Βασιλάκης. Έναντι όμως αυτής της «παροχής», πήρε ως αντάλλαγμα το δημόσιο τα warrants. Και η σύγκριση του τι έδωσε το δημόσιο, του τι παίρνει και του τι θα μπορούσε να πάρει χωρίς να «βιαστεί», δεν αναιρείται.
AEGEAN III: Οταν ρωτήσαμε πηγές του ΥΠΕΘΟ τους λόγους για τους οποίους αποφασίστηκε να γίνει τώρα η κίνηση, δεν γίναμε σοφότεροι, καθώς η απάντηση που λάβαμε είναι σαν να συγκρίνουμε μήλα με... πορτοκάλια.
Αναφέρθηκαν στην επιστρεπτέα προκαταβολή που δόθηκε σε χιλιάδες μικρομεσαίες επιχειρήσεις και επαγγελματίες, η οποία έφτασε τα 8,2 δισ., εκ των οποίων βεβαιώθηκε για επιστροφή μόλις το ένα τρίτο του ποσού. Υπήρξαν, επίσης, χρηματοδοτήσεις από τις περιφέρειες ύψους 900 εκατ. ευρώ, για τις οποίες δεν ζητήθηκαν χρήματα πίσω. Υπό αυτό το πρίσμα, στόχος ήταν η στήριξη και όχι το κέρδος για το δημόσιο.
Οπότε τα warrants τι τα θέλαμε; ρωτάμε εμείς. Υποθέτουμε άλλωστε ότι επιστρεπτέες προκαταβολές που μετατράπηκαν σε μη επιστρεπτέες δικαιούνταν και η Aegean.
ΕΛΛΑΚΤΩΡ-ΙΝΤΡΑΚΑΤ: Ανοδος για το δίδυμο που περιμένει την ανακοίνωση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για την πώληση της ΑΚΤΩΡ.
Για την ΕΛΛΑΚΤΩΡ η συνεδρίαση ολοκληρώθηκε με κλείσιμο στο υψηλό ημέρας (2,08 ευρώ +5,91%), ξεπερνώντας σε απόδοση την Aegean, που είχε την τιμητική της χθες, λόγω warrants. Υψηλό έτους τα 2,67 ευρώ και απόδοση 12% τις τελευταίες τριάντα ημέρες.
Η Intrakat συνέχισε την «ανοδική διαφυγή» από τη ζώνη των τριών ευρώ με άνοδο 3,88%, στα 3,48 ευρώ, που συνιστά ιστορικό υψηλό.
Απόδοση τριάντα ημερών στο 18%.
ΚΥΡΩΣΕΙΣ-ΡΩΣΙΑ: Ούτε μία ούτε δύο, αλλά 127(!) βρετανικές εταιρείες παραδέχτηκαν οικειοθελώς ότι παραβίασαν τις κυρώσεις που επέβαλε η χώρα στη Ρωσία για την επίθεση στην Ουκρανία.
Οι ομολογίες, ένα είδος mea culpa, έγιναν προκειμένου να πέσουν στα μαλακά σε ό,τι αφορά τις ποινές που θα αντιμετωπίσουν από τις κρατικές υπηρεσίες της χώρας.
Το Ηνωμένο Βασίλειο έχει επιβάλει κυρώσεις σε περισσότερα από 1.600 άτομα και εταιρείες και έθεσε μορατόριουμ στις συναλλαγές με περισσότερες από 22 τράπεζες και πάνω από 100 ολιγάρχες.
Στελέχη της αγοράς υποστηρίζουν ότι είναι τέτοια η έκταση των κυρώσεων, που οι εταιρείες δυσκολεύονται να προσαρμοστούν. Σε κάθε περίπτωση, όμως, βρίσκονται αντιμέτωπες με ποινές που ξεκινούν από μια προειδοποιητική επιστολή και φτάνουν έως την ποινική δίωξη.
Για τις οικονομικές κυρώσεις μάλιστα δεν υπάρχει ανώτατο όριο.
TRADE ESTATES: Μετοχές Trade Estates, αξίας περίπου 15 εκατ. ευρώ πήραν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα Αμοιβαία Κεφάλαια των συστημικών τραπεζών.
Οι θέσεις τους είναι μεγαλύτερες μεν από αυτές που επιδίωκαν να αποκτήσουν αρχικά, αλλά με δεδομένο το ύψος του discount μετά τη διαμόρφωση της τιμής στο χαμηλό του εύρους, η κίνηση κάνει νόημα. Μέρος των παραπάνω θέσεων θα διοχετευθεί σταδιακά στην αγορά.
Την ίδια στιγμή υπάρχει ευρύτερος προβληματισμός για το ρίσκο που αναλαμβάνουν οι ανάδοχοι και στο πλαίσιο αυτό αναμένονται επαφές και συζητήσεις ώστε να αποφευχθούν στο μέλλον φαινόμενα εισαγωγών που καλύπτονται με το… ζόρι.
Τέλος, τα προβλήματα στο σύστημα κατανομής τίτλων (Ηλεκτρονικό Βιβλίο Προσφορών) για τους ιδιώτες, πιθανώς, να οδηγήσουν σε μετάθεση της έναρξης διαπραγμάτευσης.
Υ.Γ. Το IPO για την εισαγωγή της Orilina ΑΕEΑΠ δεν ματαιώνεται. Είναι πιθανόν όμως να απαιτηθεί μια μικρή χρονική παράταση σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό. Επιπρόσθετα πιθανώς να απαιτηθεί εύρος τιμής διάθεσης με υψηλότερο discount σε σχέση με αυτό που επιχείρησε η Trade Estates.
TRADE ESTATES ΙΙ: Οι μετοχές της εταιρείας έχουν τιμή εκκίνησης το 1,92 ευρώ ανά μετοχή, στο κατώτατο εύρος τιμής που όρισε η διαδικασία της δημόσιας προσφοράς.
Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι μέτοχοι που πήραν θέση πριν το IPO εκκινούν από το «μείον». To family office Latsco απέκτησε το 4,2% της ΑΕΕΑΠ έναντι 2,1 ευρώ ανά μετοχή μόλις τον Σεπτέμβριο, ενώ μετά τη δημόσια προσφορά και την εισαγωγή στο ΧΑ της εταιρείας, το ποσοστό της υποχώρησε στο 3,12%.
Από την άλλη πλευρά, η Autohellas εισήλθε στο μετοχικό κεφάλαιο της Trade Estates το 2021, πληρώνοντας 2,1 ευρώ ανά μετοχή σε μια ΑΕΕΑΠ που τότε είχε NAV της τάξης των 185 εκατ. ευρώ, ενώ σήμερα αυτό ανέρχεται σε 225 εκατ. ευρώ. Το 2022 εισέφερε επίσης ακίνητο αποκτώντας μεγαλύτερη συμμετοχή στην ΑΕΕΑΠ, με ένα asset που πέρα από τη λογιστική του αξία θα έχει και λειτουργική απόδοση.
Η ιδιωτική τοποθέτηση για την απόκτηση 938.968 νέων μετοχών στο πλαίσιο του IPO από τον δεύτερο βασικότερο μέτοχο της ΑΕΕΑΠ διενεργήθηκε με την οριζόμενη τιμή του 1,92 ευρώ ανά μετοχή.
Να σημειώσουμε δε ότι η Autohellas έχει ήδη εισπράξει δύο φορές μέρισμα από την επένδυσή της στην Trade Estates έως σήμερα.