CLICK AWAY: Πέρα από τον επιχειρησιακό χαμό που έφερε το lockdown στις επιχειρήσεις λιανικής -ανεξαρτήτου μεγέθους, κλάδου και έδρας-, οι επικεφαλής του εμπορίου έχουν να αντιμετωπίσουν και τη «θολούρα» που δημιουργούν οι διαδοχικές δηλώσεις της ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης.
Κατ’ αρχάς ο αναπληρωτής υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κος Παπαθανάσης δήλωσε πρόσφατα πως το λιανεμπόριο μπορεί να ανοίξει την 1η Δεκεμβρίου -σύμφωνα με το σενάριο των επιτελών του υπουργείου- ενώ την ίδια μέρα, ο προϋπολογισμός που κατατίθεντο στη Βουλή περιελάμβανε πρόβλεψη επέκτασης του lockdown έως τις 10 Δεκεμβρίου! Οι δηλώσεις επισκιάστηκαν από τις απανωτές αναφορές επιστημόνων αλλά και κυβερνητικές διαρροές ότι επίκειται παράταση των μέτρων…
Εν συνεχεία έρχονται οι δηλώσεις του υπουργού Ανάπτυξης Άδ. Γεωργιάδη περί σχεδίου ανοίγματος της αγοράς λιανεμπορίου και την υιοθέτηση του μέτρου «click away» (σ.σ. το σωστό είναι click and collect), δηλαδή αγορών εξ αποστάσεως αλλά παραλαβή από το φυσικό κατάστημα με όρους ασφάλειας.
Υπενθυμίζουμε πως το Euro2day.gr έχει πολλάκις αναφέρει πως το συγκεκριμένο μέτρο ήταν θεσμικό αίτημα του λιανεμπορίου ήδη από το καλοκαίρι, αλλά αφορούσε στις έκτακτες περιόδους επιβολής lockdown!
Τι νόημα έχει η προαναγγελία ενός μέτρου -που το λιανεμπόριο εισηγήθηκε και δεν έγινε αποδεκτό-, αν πρόκειται να ανοίξουν τα καταστήματα; Επιπλέον, τι άλλαξε από τις αρχές Νοεμβρίου, όταν η ηγεσία του υπουργείου απαντούσε πως «δυσκολεύεται» να αποδεχθεί την πρόταση για click & collect των εμπόρων;
ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΑ ΤΗΣ ΝΥΧΤΑΣ: Το «νύχτα το φέρανε» είχε μια εξήγηση την εποχή των μΜνημονίων. Όλες οι κυβερνήσεις που «έτρεξαν» μνημόνια κάτι ήθελαν να κρύψουν. Άσε που στην αρχή η τρόικα και μετά οι θεσμοί είχαν τον τελευταίο λόγο στις διατάξεις. Οπότε δεν ήταν ασύνηθες, νομοσχέδια να πηγαίνουν στη Βουλή τα μεσάνυχτα…
Τα μνημόνια έφυγαν, οι συνήθειες, όμως, φαίνεται πως έμειναν. Αν ήταν μια φορά στις τόσες, θα έλεγε κανείς, τυχαίο. Κατανοητό, επίσης. Αλλά είναι σαν να έχουν βάλει στοίχημα, ιδίως στα νομοσχέδια του υπουργείου Οικονομικών, όπου και το τελευταίο παράδειγμα, διατάξεις νόμου με… το φως του ήλιου να μην πάνε στη Βουλή.
Λίγο πριν τα μεσάνυχτα της 23ης προς 24η Νοεμβρίου, αναρτήθηκε στη Βουλή το νομοσχέδιο υπό τον τίτλο «Περιστολή του λαθρεμπορίου-Κύρωση του Πρωτοκόλλου για την εξάλειψη του παράνομου εμπορίου καπνού, διατάξεις περί κοινωφελών περιουσιών και σχολαζουσών κληρονομιών, διατάξεις για τα τέλη κυκλοφορίας και τα τέλη ταξινόμησης, κίνητρα για την προσέλκυση φορολογικών κατοίκων».
Δεν είναι κανένα νομοσχέδιο που αλλάζει τον ρου της ιστορίας. Ούτε τίποτα «ύποπτο» έχει στις διατάξεις του. Και γι’ αυτό αναρωτιέται κανείς. Αν το κατέθεταν στις 8 η ώρα το πρωί της επομένης ημέρας, τι θα γινόταν;
Υ.Γ. Μόλις την Παρασκευή, το υπουργείο Υποδομών, αργά το απόγευμα, έβγαλε σε διαβούλευση σχέδιο νόμου για τα πατίνια και τα άλλα ηλεκτρικά οχήματα, αλλά και τις αλλαγές σε ΚΟΚ και άδειες οδήγησης. Παρότι, όμως, από το υπουργείο έλεγαν πως το σχέδιο νόμου έχει «ανέβει» στο Opengov, μόνο όσοι είχαν το link μπορούσαν να το βρουν, για αρκετή ώρα!
ΤΡΑΠΕΖΕΣ: Τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών για την πορεία του κλάδου ζωής στο πρώτο φετινό εξάμηνο επιβεβαιώνουν παλαιότερα δημοσιεύματα του Euro2day.gr (π.χ. αυτό της 2/4 με τίτλο «Ο κορωνοϊός απειλεί και το bancassurance) που μιλούσαν για υποχώρηση επιδόσεων των τραπεζοασφαλειών λόγω της πανδημίας. Συγκεκριμένα, πέρα από τη γενικότερη πτώση της παραγωγής κατά 5,5% έναντι της αντίστοιχης περυσινής επίδοσης, το μερίδιο που προήλθε από τη διαμεσολάβηση των τραπεζών συρρικνώθηκε από το 45,9% στο 42,6%.
Αν μάλιστα συνεκτιμηθεί πως η διείσδυση των διαδικτυακών πωλήσεων στον κλάδο ζωής παραμένει οριακή (αντίθετα είναι αξιοσημείωτο στις καλύψεις οχημάτων), τότε αναμφίβολα τον πρώτο λόγο εξακολουθούν να τον έχουν τα «φυσικά δίκτυα».