Έγραφε στις 25 Ιανουαρίου το Euro2day.gr για το ενδιαφέρον της ρωσικής Gazprom να χρησιμοποιήσει τη χωρητικότητα των αγωγών ΤΑΡ (κατασκευάζεται) και Ποσειδών (σχέδιο) που διέρχονται από την Ελλάδα, για τη μεταφορά ρωσικού αερίου στην ΕΕ.
Δεν πέρασαν δύο μέρες και οι τρεις από τους έξι μετόχους του ΤΑΡ εκδηλώθηκαν θετικά στη ρωσική πρόταση. Όπως διαβάζουμε στο Azernews, η ισπανική Enagas (μέτοχος του 16% στον ΤΑΡ) εμφανίσθηκε θετική στο να διαθέσει στους Ρώσους χωρητικότητα από τη δεύτερη φάση επέκτασης του αγωγού, αρκεί όλα να γίνουν σύμφωνα με τους κοινοτικούς κανονισμούς.
Ο αντιπρόεδρος της ιταλικής SNAM (μέτοχος του 20%) Federico Ermoli ξεκαθάρισε ότι η χωρητικότητα του αγωγού μπορεί κάλλιστα να επεκταθεί και να διατεθεί στους Ρώσους, ενώ ο CEO της βελγικής Fluxys (μέτοχος του 19%) Pascal De Buck χαρακτήρισε εξαιρετική ιδέα τη ρωσική πρόταση.
Μένει η τοποθέτηση των μετόχων BP και SOCAR, με 20% ο καθένας, και της ελβετικής ΑΧΡΟ που έχει 5%.
Ωστόσο, πιστεύουμε ότι αντιρρήσεις δεν πρόκειται να υπάρξουν από τους τρεις μετόχους και πρωτίστως από την αζέρικη SOCAR. Κυρίως όταν μετά την εκλογή Τραμπ στην προεδρία των ΗΠΑ και τις διαθέσεις προσέγγισης ΗΠΑ-Ρωσίας, οι βάνες των αμερικανο-ευρωπαϊκής έμπνευσης αγωγών, όπως ο ΤΑΡ, θα ανοίξουν εύκολα για το ρωσικό αέριο, ασχέτως αν μέχρι "χθες" επιδίωκαν να το εξοστρακίσουν.
Ποιος θα το διανοούνταν μερικά χρόνια πριν, όταν οι ειδικοί απεσταλμένοι των ΗΠΑ Μπράιζα, Μόρνινγκσταρ, Χοχστάιν κινούνταν μονίμως στο τρίγωνο Μπακού, Άγκυρα, Αθήνα, για την προώθηση του Νότιου Διαδρόμου που θα περιόριζε την εξάρτηση από τους Ρώσους, ότι τελικά θα ξόδευαν όλο αυτό το διπλωματικό κεφάλαιο της χώρας τους υπέρ... των ρωσικών συμφερόντων.
Αυτά όμως έχει η ζωή. Ή, καλύτερα, όταν η γεωπολιτική συγκρούεται με το οικονομικό συμφέρον, τότε το δεύτερο έχει πολύ μεγαλύτερες πιθανότητες να κερδίσει.