Εργα, όπως φαίνεται, υπάρχουν. Κοινοτικά κονδύλια, ιδιωτικοί πόροι και αποφασιστικότητα απαιτούνται για την υλοποίησή τους.
Μια ιδέα για τη σχετικά γρήγορη αιμοδοσία του ΑΕΠ δίνει η πρόσφατη μελέτη της εταιρείας συμβούλων PwC για τα έργα υποδομών στην Ελλάδα. Η μελέτη καταγράφει επενδυτικό κενό ύψους 1,2 ποσοστιαίας μονάδας του ΑΕΠ στις υποδομές στην Ελλάδα, το οποίο αν καλυφθεί μπορεί να οδηγήσει την ελληνική οικονομία σε ανάπτυξη.
Οι επενδύσεις υποδομών μειώθηκαν από το 3,6% το 2006 στο 1,2% του ΑΕΠ το 2012 κάτω από τη δημοσιονομική πίεση που έφερε η κρίση με τεράστιο περιορισμό, κατά 49%, και της απασχόλησης στον κατασκευαστικό κλάδο.
Η συνολική αξία των νέων έργων υποδομών μειώθηκε 67% μεταξύ του 2006 και του 2012. Η πτώση των επενδύσεων σε έργα υποδομών που σημειώθηκε την περίοδο 2006-2012 έφτασε τα 30 δισ., τα οποία μεταφράζονται σε 4,3 δισ. ευρώ ετήσιες απώλειες (περίπου 2% του ΑΕΠ).
Η κατάσταση μπορεί να αντιστραφεί, σύμφωνα με τη μελέτη της PwC, αν δεν υπάρξουν νέες καθυστερήσεις στην υλοποίηση έργων που είτε έχουν ξεκινήσει, είτε έχουν προγραμματιστεί. Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των έργων υποδομών σε εξέλιξη και όσα έχουν προγραμματιστεί χρειάζονται περί τα 20 δισ. ευρώ έως το 2022, δηλαδή περίπου 2,6 δισ. ευρώ σε ετήσια βάση. Το θετικό είναι πως το 58% του συνολικού προϋπολογισμού αφορά έργα που έχουν ήδη ξεκινήσει.
Το 57% των έργων υποδομών θα παραδοθεί το 2015 και το 2016 και η αξία τους ανέρχεται σε περίπου 5,8 δισ. ευρώ. Από τα συνολικά 71 έργα που θα παραδοθούν μέσα στα επόμενα 8 χρόνια, τα 28 αφορούν δρόμους και λιμάνια, 12 τα δίκτυα σταθερής τροχιάς (σιδηρόδρομος, μετρό κ.λπ.) και 10 τη διαχείριση αποβλήτων.
H ενέργεια περιλαμβάνει 16 έργα (34% του συνολικού ανεκτέλεστου υπολοίπου των προγραμματισμένων έργων) που αφορούν κυρίως πετρέλαιο, φυσικό αέριο και ηλεκτρική ενέργεια. Το 32% του συνολικού ανεκτέλεστου υπολοίπου αφορά σιδηροδρομικά έργα (12), ενώ το 23% (14 έργα) αφορά αυτοκινητοδρόμους.