«Η Ελλάδα όχι μόνο δεν καταστράφηκε, αλλά κατάφερε να σηκωθεί από το καναβάτσο. Η Ελλάδα συνεχίζει προς τα εμπρός κι εμείς πρέπει να ανακαλύψουμε ξανά το ρόλο μας για να προοδεύσουμε, μετέχοντας στη διαμόρφωση του μέλλοντος».
Το αισιόδοξο αυτό μήνυμα μετέφερε προς το εξωτερικό ο (εικονιζόμενος στη φωτό) joint CEO της JWT Athens Δημήτρης Κόρδας, αρθρογραφώντας πρόσφατα στη στήλη Global Viewpoint του βρετανικού site Campaign, που ειδικεύεται σε θέματα του κλάδου.
Μήνυμα με σημασία καθώς προέρχεται από στέλεχος του χώρου της διαφήμισης, δηλαδή ενός κλάδου που πέρασε τα πάνδεινα τα προηγούμενα χρόνια, με απώλειες της τάξης του 70% και σειρά… λουκέτων, αλλά και διότι προβάλλει μια νέα αντίληψη που φαίνεται να είναι διαδεδομένη μεταξύ πολλών Ελλήνων managers:
Ότι το μέλλον δεν θα μοιάζει με το παρελθόν, ότι η προσαρμογή στις νέες συνθήκες του ελληνικού (αλλά και του διεθνούς περιβάλλοντος) απαιτεί πλέον άλλη νοοτροπία.
«Όσοι μείναμε όρθιοι γινόμαστε πιο δυνατοί», γράφει σε άλλο σημείο ο κ. Κόρδας. Και πράγματι η στήλη έχει ακούσει αρκετούς managers κι επιχειρηματίες να λένε ότι επιβιώνοντας αυτά τα χρόνια «διά πυρός και σιδήρου», τόσο οι ίδιοι όσο και οι εταιρίες τους έχουν αγγίξει επίπεδα αντοχής κι αποτελεσματικότητας, απόδοσης και ικανότητας… crisis management, που θα ζήλευαν σε κάθε χώρα.
Κοινός δε τόπος μεταξύ τους είναι η αισιοδοξία για το μέλλον, η αίσθηση ότι τόσο οι ίδιοι όσο και οι εταιρείες τους είναι τώρα πολύ πιο έτοιμοι να αντιμετωπίσουν τον ανταγωνισμό, είτε εντός είτε και εκτός συνόρων.
Μήπως τελικά αυτή είναι και η βασική διαφορά των νικητών από τους ηττημένους στο επιχειρηματικό παιχνίδι; Ότι οι μεν πρώτοι προσαρμόζονται στο παρόν και βλέπουν με αισιοδοξία το μέλλον, ενώ οι δεύτεροι αρνούνται να προσαρμοστούν και μένουν να αναπολούν το… παρελθόν;