H είδηση ότι η DG Comp ζητά να αυξηθεί το τίμημα για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης του αεροδρομίου Ελευθέριος Βενιζέλος κοντά στο 1 δισ. ευρώ από κάπου 600 εκατ. προηγουμένως, έκανε μεν εντύπωση αλλά δεν εξέπληξε τους παροικούντες την Ιερουσαλήμ.
Η DG Comp είχε διαμηνύσει ανεπισήμως, χρόνια πριν, στην ελληνική πλευρά ότι τέτοιου είδους επεκτάσεις θα πρέπει να γίνονται με διαγωνισμό. Γι' αυτό πιθανόν τον λόγο η προηγούμενη κυβέρνηση προσπάθησε να «πακετάρει» την επέκταση της σύμβασης με την πώληση του 30% του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ).
Ομως, η τωρινή κυβέρνηση θεώρησε σκόπιμο και πιο επωφελές να προχωρήσει πρώτα σε υπογραφή συμφωνίας για την 20ετή επέκταση της σύμβασης παραχώρησης και μετά να δημοπρατήσει το 30% του ΔΑΑ. Θυμίζουμε ότι το δημόσιο ελέγχει το 55% του ΔΑΑ.
Γιατί το έκανε ενώ πρέπει να γνώριζε ανεπισήμως τις αντιρρήσεις της DG Comp, δεν το γνωρίζουμε. Ισως πίστευε ότι θα μπορούσε να το περάσει πολιτικά. Πάντως, είθισται σε τέτοιες περιπτώσεις οι νομικοί σύμβουλοι να επικοινωνούν με τους ανθρώπους της Κομισιόν και να θέτουν τα σχετικά ερωτήματα, όπως ισχυρίζονται οι γνωρίζοντες.
Στα χρόνια που πέρασαν, αυξήθηκε η κίνηση στο Ελ. Βενιζέλος ενώ μειώθηκε το ρίσκο της χώρας, με αποτέλεσμα η DG Comp να ζητήσει να ανέβει σημαντικά το αρχικό τίμημα, για να καλυφθεί από τη στιγμή που δεν γινόταν διαγωνισμός.
Το πρώτο ερώτημα είναι πώς θα χρηματοδοτήσει ο ΔΑΑ ένα ποσό κοντά στο 1 δισ. ευρώ. Προφανώς, θα πρέπει να πάρει δάνειο.
Ομως, το βασικό ερώτημα που τίθεται είναι ένα άλλο. Δέχονται οι Καναδοί της PSP (ασφαλιστικά ταμεία) που ελέγχουν το 40% της Διεθνής Αερολιμήν Αθηνών (ΔΑΑ) να πληρώσει η εταιρεία αυτό το τίμημα στο ελληνικό δημόσιο για την επέκταση της σύμβασης παραχώρησης;
Κι αυτό γιατί δεν υπάρχει εγγύηση ότι η PSP θα επικρατήσει στη διαδικασία πώλησης του 30% του ΔΑΑ, όπου εκτιμάται πως θα υπάρξει ενδιαφέρον κι από αλλού.
Ακόμη κι αν τα δικαιώματα διοίκησης ανήκουν στους Καναδούς μέχρι το 2026.