Η Wall Street Journal δημοσιοποίησε χθες το έγγραφο με τις δέσμες των βραχυπρόθεσμων μέτρων για την ελάφρυνση του χρέους που θα παρουσιάσει ο επικεφαλής του Κλάους Ρέγκλινγκ στο Eurogroup.
Τα μέτρα δεν εξέπληξαν αφού λίγο-πολύ έχουν διαρρεύσει στον ελληνικό Τύπο.
Το κυριότερο μέτρο αφορά στη μετατροπή των κυμαινόμενων επιτοκίων σε σταθερά για ένα μέρος των δανείων του EFSF προς την Ελλάδα, πλέον της ανταλλαγής των ομολόγων του Ταμείου που κατέχουν οι εγχώριες τράπεζες με άλλα σταθερού επιτοκίου.
Η χρήση IRS (Ιnterest Rate Swaps) μεταξύ του ESM και μεγάλων διεθνών τραπεζών θα είναι το βασικό εργαλείο.
Όμως, τα IRS δεν είναι δωρεάν. Εκείνο που προβληματίζει το ESM είναι η επίπτωση που μπορεί να έχει η εκτεταμένη χρήση των IRS στην πιστοληπτική διαβάθμιση του μηχανισμού και στο κόστος δανεισμού του.
Ο Fitch βαθμολογεί τον ESM με «ΑΑΑ» και η Moody's με Aa1.
Οι EFSF-ESM έχουν παράσχει δάνεια εκατοντάδων δισ. ευρώ σε χώρες της Ευρωζώνης. Κυρίως δάνεια κυμαινόμενου επιτοκίου. Επομένως, μια αύξηση του κόστους δανεισμού του ESM θα έχει άμεση επίπτωση στις χώρες που δανείζει.
Γι' αυτό τον λόγο ο ESM αναμένεται να είναι εξαιρετικά προσεκτικός και φειδωλός στη χρήση των IRS. Ισως λοιπόν να μη θελήσει να «κλειδώσει» τα επιτόκια όλων των εναπομείναντων δανείων του ESM προς την Ελλάδα στα τωρινά χαμηλά επίπεδα.
Θυμίζουμε πως από τα δάνεια των 131 δισ. ευρώ του EFSF προς την Ελλάδα, τα 31-32 δισ. είναι τα ομόλογα που κατέχουν οι ελληνικές τράπεζες. Επομένως, απομένουν και δάνεια ύψους 100 δισ. ευρώ περίπου, που θα μπορούσαν να υποστούν μετατροπή επιτοκίων με τη χρήση IRS.
Ο «πονοκέφαλος» του ESM είναι για ποιο ποσοστό των ανωτέρω δανείων θα χρησιμοποιήσει swaps. Αν κάνει χρήση των IRS για 60 δισ. ευρώ, θα ήταν καλά, λέμε εμείς από το κεφάλι μας...