One person with a belief is a social power equal to ninety-nine who have only interests
JOHN STUART MILL (1806-1873)
English Philosopher in Representative Government

Αποποίηση ευθυνών

Πριν λίγο καιρό είχαμε αναφέρει πως τα μαντάτα για τα τουριστικά έσοδα του Αυγούστου ήταν θετικά, με βάση τα διαθέσιμα προκαταρκτικά στοιχεία. Οι αφίξεις εμφάνιζαν αύξηση τον Αύγουστο ενώ οι εισπράξεις κινούνταν σταθεροποιητικά με θετικά, σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα το 2015, γράφαμε.

Δυστυχώς, η ένταξη περισσότερων στοιχείων δεν επιβεβαίωσε την αρχική εκτίμηση. Η τελική επεξεργασία των στοιχείων δείχνει μείωση των ταξιδιωτικών εσόδων τον Αύγουστο, όπως πληροφορούμαστε.

Αν όντως τα στοιχεία επιβεβαιωθούν προσεχώς από την Τράπεζα της Ελλάδος, όπως περιμένουμε, τότε θα μπορούμε να πούμε με μεγάλες πιθανότητες ακριβείας ότι τα φετινά έσοδα θα είναι λιγότερα από τα περσινά.

Κατά την τελευταία επίσκεψη των επικεφαλής των θεσμών στην Αθήνα, οι τελευταίοι έγιναν μάρτυρες αντιφατικών μηνυμάτων.

Από τη μια πλευρά, άκουγαν τα κυβερνητικά στελέχη να μιλάνε για στοιχεία που παραπέμπουν σε σταθεροποίηση και ανάκαμψη και από την άλλη, άκουγαν τους εκπροσώπους παραγωγικών τάξεων να περιγράφουν με μελανά χρώματα την κατάσταση.

Ο γνωστός επιχειρηματίας της αλυσίδας Jumbo κ. Βακάκης δεν πρέπει να τους συνάντησε.

Όμως, αυτά που είπε δημοσίως χθες -κάτι ασυνήθιστο για Ελληνα μεγαλοεπιχειρηματία- για την πορεία της οικονομίας είναι παρόμοια μ' εκείνα που έλεγαν άλλοι στο κουαρτέτο. «Ακούμε τις προβλέψεις της κυβέρνησης, του ΔΝΤ και του ΙΟΒΕ για επιστροφή σε θετικούς ρυθμούς το 2017, ωστόσο αυτό δεν φαίνεται να είναι ακόμη ορατό στην πραγματική οικονομία», φέρεται να είπε ο κ. Βακάκης.

Τα έργα των οδικών αξόνων θα πρέπει να έχουν παραδοθεί μέχρι τον επόμενο Μάρτιο και οι κατασκευαστικές εταιρείες τρέχουν για να προλάβουν τις ημερομηνίες.

Όμως, τα εμπόδια δεν λείπουν και γι' αυτό οι εταιρείες επιστρατεύουν τη δημιουργικότητά τους για να τα ξεπεράσουν.

Με το ανάλογο κόστος φυσικά.

Ένα από τα εμπόδια για την ολοκλήρωση των έργων παραχώρησης αυτοκινητοδρόμων είναι οι απαλλοτριώσεις. Υπό φυσιολογικές συνθήκες, το Δημόσιο θα έπρεπε να είχε προχωρήσει τις απαλλοτριώσεις, ώστε οι εταιρείες να κάνουν το έργο τους απρόσκοπτα.

Το υψηλό ρίσκο της Ελλάδας αποτελεί το μεγαλύτερο εμπόδιο στην προσπάθεια των τραπεζών και των ιδιωτικών επιχειρήσεων να αποκτήσουν πρόσβαση στις κεφαλαιαγορές.

Υπό αυτές τις συνθήκες, η άντληση 375 εκατ. ευρώ από τα ΕΛΠΕ, μέσω πώλησης 5ετούς ομολόγου που φέρει κουπόνι 4,875%, θα πρέπει να χαρακτηρισθεί επιτυχής.

Ας μην ξεχνάμε ότι η εταιρεία δεν έχει διεθνή παρουσία και επομένως θεωρείται και είναι ελληνικό ρίσκο, όπως λέγεται στις αγορές. Οι των ΕΛΠE θα πρέπει να είναι ευχαριστημένοι, γιατί θα μειώσουν το κόστος δανεισμού τους και θα επιμηκύνουν τις λήξεις.

Ο επαναπατρισμός κεφαλαίων που έφυγαν από τη χώρα κατά τη διάρκεια της κρίσης είναι επιθυμία και στόχος ταυτόχρονα των τραπεζιτών και της κυβέρνησης.

Ο Νίκος Καραμούζης αναφέρθηκε πριν λίγο καιρό σε 25 δισ. ευρώ που θα μπορούσαν υπό προϋποθέσεις να επαναπατρισθούν, τονώνοντας τη ρευστότητα του τραπεζικού συστήματος.

Η κυβέρνηση στοχεύει προς την ίδια κατεύθυνση, επιστρατεύοντας τον εκφοβισμό.

Όμως, το μεγαλύτερο πρόβλημα μοιάζει να είναι η έλλειψη εμπιστοσύνης, κατά την άποψή μας, και αυτή χρειάζεται χρόνο για να αποκατασταθεί.

v