Αποκρατικοποιήσεις: Τριπλή επίθεση τον Απρίλιο

Ο ΟΠΑΠ είναι ένα από τα ”βαριά χαρτιά” που θα χρησιμοποιήσει η κυβέρνηση προκειμένου να πετύχει τους στόχους για αυξημένα έσοδα το 2005, γράφει η εφημερίδα ”Μέτοχος”. Παράλληλα, εντός του Απριλίου μπαίνουν στην τελική ευθεία η εισαγωγή του Ταμιευτηρίου και του ”Ελ. Βενιζέλος” στη Σοφοκλέους και η ιδιωτικοποίηση της Ολυμπιακής. Τι μέλλει γενέσθαι για ΔΕΗ, ΟΤΕ και ΟΠΑΠ.

Αποκρατικοποιήσεις: Τριπλή επίθεση τον Απρίλιο
της Έλενας Λάσκαρη

Τρεις κινήσεις στο μέτωπο των αποκρατικοποιήσεων μπαίνουν στην τελική ευθεία εντός Απριλίου. Πρόκειται για την εισαγωγή του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου στη Σοφοκλέους, τη μετοχοποίηση του διεθνούς αερολιμένα ”Ελ. Βενιζέλος” και την ιδιωτικοποίηση των Ολυμπιακών Αερογραμμών.

Παράλληλα, προετοιμάζεται το έδαφος για την ανταλλαγή πακέτων μετοχών μεταξύ ΕΛΤΑ και Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου, ενώ κρατείται επτασφράγιστο μυστικό ο χρόνος και ο τρόπος διάθεσης νέων πακέτων μετοχών για τα ”βαριά” χαρτιά της ΔΕΗ, του ΟΤΕ και του ΟΠΑΠ.

Κορυφαίο στέλεχος του υπουργείου Οικονομίας επισημαίνει, πάντως, με νόημα ότι ”στο βαθμό που επιδιώκονται φέτος, έσοδα 1,6 δισ. ευρώ από αποκρατικοποιήσεις, δεν μπορεί παρά να πέσει στην αγορά και τουλάχιστον ένα από τα τρία βαριά χαρτιά”.

Η έκπληξη -κυρίως για τον ΟΠΑΠ- δεν μπορεί να αποκλειστεί ακόμα και σύντομα: παρά την πτωτική τάση της κεφαλαιαγοράς το τελευταίο διάστημα, η χρηματιστηριακή συγκυρία θεωρείται ευνοϊκή για μετοχοποιήσεις, δεδομένου του ενδιαφέροντος που έχουν επιδείξει οι ξένοι θεσμικοί, κυρίως στις τελευταίες παρουσιάσεις στο Λονδίνο από τον υπουργό Οικονομίας και Οικονομικών Γ. Αλογοσκούφη και τον γενικό γραμματέα αποκρατικοποιήσεων Λ. Παπάζογλου.

Σε κάθε περίπτωση, η χρονική πίεση για την άντληση εσόδων προκειμένου να υπάρξει η προσδοκώμενη αποκλιμάκωση του δημοσίου χρέους (από το περυσινό 110,5% του ΑΕΠ, σύμφωνα με τις δεσμεύσεις που έχουν αναληφθεί με το Πρόγραμμα Σταθερότητας, θα πρέπει φέτος να υποχωρήσει στο 108% του ΑΕΠ, προσαρμογή που συνεπάγεται άθροισμα 4 δισ. ευρώ από έσοδα αποκρατικοποιήσεων και πρωτογενή πλεονάσματα) οδηγεί σε επίσπευση των κινήσεων.

Οι στόχοι

Η αρχή θα γίνει το πρώτο δεκαήμερο του Απριλίου με την επιλογή του συμβούλου μετοχοποίησης του Ταχυδρομικού Ταμιευτηρίου (Τ.Τ.). Ανάλογα με την υπόδειξη του συμβούλου, το ποσοστό που θα εισαχθεί στη Σοφοκλέους θα κυμαίνεται μεταξύ 30% και 35%, ενώ το αρχικό χρονοδιάγραμμα προβλέπει μετοχοποίηση τον Νοέμβριο του 2005.

Το χρονοδιάγραμμα, όμως, παραμένει ανοιχτό στον βαθμό που ο σύμβουλος κρίνει ότι θα πρέπει να καθυστερήσει η εισαγωγή. Απροσδιόριστο παραμένει και το προσδοκώμενο όφελος για τα ταμεία του Δημοσίου, καθώς το οικονομικό επιτελείο δεν γνωρίζει ακόμα την ακριβή αποτίμηση του Ταμιευτηρίου.

Μια συντηρητική εκτίμηση αρμοδίου στελέχους ανεβάζει την αξία του Τ.Τ στο 1 με 1,2 δισ. ευρώ. Το ίδιο στέλεχος χαρακτηρίζει υπερβολικές τις εκτιμήσεις περί αποτιμήσεως της τάξεως του 1,5 δισ. ευρώ και επισημαίνει ότι τα προσδοκώμενα έσοδα θα κυμαίνονται από 350 εκατ. ευρώ στη χειρότερη περίπτωση έως 450 εκατ. ευρώ στην καλύτερη. Συντονιστές της έκδοσης θα είναι Έλληνες και ξένοι θεσμικοί.

Προ της εισαγωγής του Τ.Τ. στη Σοφοκλέους θα γίνει η ανταλλαγή πακέτων μετοχών 10% με τα ΕΛΤΑ. Αυτές τις ημέρες η διυπουργική επιτροπή αποκρατικοποιήσεων περιμένει την τελική έκθεση του συμβούλου Price Waterhouse Coopers και τα μέχρι σήμερα δεδομένα υποδεικνύουν ότι η ανταλλαγή των πακέτων θα γίνει πριν από το καλοκαίρι.

Παράλληλα, εντός του Απριλίου ξεκινούν οι συνομιλίες ανάμεσα στους εκπροσώπους του Ελληνικού Δημοσίου και της Hochtief, αναφορικά με την εισαγωγή του διεθνούς αερολιμένα ”Ελ. Βενιζέλος” στο Χ.Α.

Το σχέδιο του υπουργείου Οικονομίας αφορά εισαγωγή μειοψηφικού πακέτου από όλους τους υφιστάμενους μετόχους, ενώ σε κάθε περίπτωση το ποσοστό του Δημοσίου δεν πρόκειται να υποχωρήσει κάτω από το 33,33% (blocking minority), που κατοχυρώνει τα δικαιώματα της καταστατικής μειοψηφίας.

Σήμερα το Δημόσιο ελέγχει το 55% των μετοχών του διεθνούς αερολιμένα, ποσοστό 45% ελέγχει η Hochtief και το υπόλοιπο 5% ο όμιλος Horizon, συμφερόντων του επιχειρηματία Δ. Κοπελούζου. Στο βαθμό που θα υπάρξει συμφωνία μεταξύ των τριών πλευρών, τα σχέδια μετοχοποίησης θα προωθηθούν σύντομα και σε κάθε περίπτωση εντός του τρέχοντος έτους.

Επόμενο μέτωπο, στα μέσα Απριλίου, η υποβολή δεσμευτικών προτάσεων για την ιδιωτικοποίηση των Ολυμπιακών Αερογραμμών. Στον προηγούμενο γύρο του διαγωνισμού (εκδήλωση μη δεσμευτικού ενδιαφέροντος) ο σύμβουλος Lazard συνέταξε sort list με πέντε υποψήφιους επενδυτές, τις προτάσεις των οποίων ο υπουργός Μεταφορών Μ. Λιάπης χαρακτήρισε σοβαρές.

Πέραν της Aegean, στη sort list συμπεριλαμβάνονται δύο equity funds, ένας ολλανδικός και ένας γερμανικός όμιλος, οι οποίοι έχουν έμμεση σχέση με αεροπορικές εταιρείες. Στελέχη του υπουργείου Οικονομίας, πάντως, εκφράζουν ”πολύ συγκρατημένη αισιοδοξία” για την επιτυχή έκβαση του εγχειρήματος.

Η Εμπορική

Η μείωση της παρουσίας του Δημοσίου στο μετοχικό κεφάλαιο της Εμπορικής προϋποθέτει την επίλυση του Ασφαλιστικού των υπαλλήλων της. Μετά την πλήρη αποχώρηση του Δημοσίου από την Εθνική Τράπεζα, η αίσθηση που δημιουργήθηκε ήταν ότι η ηγεσία του υπουργείου Οικονομίας θα κινούνταν αναλόγως και στην Εμπορική.

Όμως, στέλεχος που είναι σε θέση να γνωρίζει, τονίζει ότι μετά την επίλυση του Ασφαλιστικού, η πλήρης αποχώρηση του Δημοσίου θα είναι σταδιακή. Η αρχή της διερεύνησης του ενδιαφέροντος θα γίνει από την Credit Agricole, που έχει το δικαίωμα της πρώτης άρνησης, αλλά στο βαθμό που οι διαπραγματεύσεις δεν έχουν αίσιο τέλος ”δεν θα πρέπει να αποκλείεται ακόμα και περαιτέρω μετοχοποίηση”.

* Αναδημοσίευση από το φύλλο 367 της εφημερίδας ”Μέτοχος & Επενδύσεις” με ημερομηνία 1η Απριλίου 2005.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v