Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Stat Bank: Η πορεία του λιανικού εμπορίου το 2003

Αυξημένα κατά 29,4% εμφανίζονται τα συνολικά κέρδη των 1.920 μεγαλυτέρων εισαγωγικών, εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας το 2003, σύμφωνα με έρευνα της Stat Bank. Μεγαλύτερο ρυθμό ανόδου παρουσίασε η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου, ενώ ακολουθεί ο κλάδος των σουπερμάρκετ, πετρελαιοειδών, φαρμακευτικών προϊόντων και τροφίμων.

Stat Bank: Η πορεία του λιανικού εμπορίου το 2003
Αυξημένα κατά 29,4% εμφανίζονται τα συνολικά κέρδη των 1.920 μεγαλυτέρων εισαγωγικών, εμπορικών επιχειρήσεων της χώρας το 2003 ξεπερνώντας τα 2 δισ. ευρώ, σύμφωνα με έρευνα της Stat Bank.

Όσον αφορά στο συνολικό τζίρο των εταιριών του δείγματος, την ίδια περίοδο, αυξήθηκε από 47,3 δισ. ευρώ το 2002 σε 51,7 δισ. ευρώ το 2003, εμφανίζοντας μια βελτίωση της τάξεως του 9%.

Όπως τονίζεται στην έρευνα, ατμομηχανή του ελληνικού εμπορίου αποτελεί η εγχώρια αγορά αυτοκινήτου η οποία, παρά τα γενικότερα προβλήματα εμφανίζει υψηλούς ρυθμούς ανόδου.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός, πως από τις 1.920 εταιρίες του δείγματος οι 261 είναι επιχειρήσεις που κινούνται στον κύκλο ”αυτοκίνητα, ανταλλακτικά, αξεσουάρ και χρηματοδότηση αγοράς αυτοκινήτου”.

Επιπλέον, οι εταιρίες αυτές διαχειρίστηκαν το 16,3% του συνολικού τζίρου των εταιριών του δείγματος ενώ απέσπασαν το 13,6% των συνολικών κερδών τους.

Επίσης, το 2003 οι εταιρίες εμπορίας αυτοκινήτων εμφάνισαν μέση αύξηση κερδών 38,9% σε σχέση με το 2002, ενώ οι προσδοκίες για αντίστοιχη πορεία της κερδοφορίας κατά το 2004 δείχνουν λογικές αφού η εγχώρια αγορά νέων επιβατικών αυτοκινήτων αυξήθηκε από 201.129 νέα επιβατικά αυτοκίνητα το 9άμηνο Ιανουαρίου – Σεπτεμβρίου 2003 σε 233.675 το αντίστοιχο διάστημα του 2004.

Σημειώνεται, πως τόσο κατά το 2003 όσο και κατά το τρέχον έτος στην εγχώρια αγορά αυτοκινήτου κυριάρχησαν οι επιχειρηματικοί όμιλοι των κκ Μανδύλα (VW, Audi), Θεοχαράκη (Nissan κλπ), Συγγελίδη (Citroen, Chrysler, Skoda), Δάβαρη (Hyundai), Μανιατόπουλου (BMW Κλπ), Σαρακάκη (Honda, Mitsubishi), Σφακιανάκη (Suzuki), Θ. Βασιλάκη (Seat, Saab), Λαϊνόπουλου (Mercedes, Smart), Πετρόπουλου (Scania, Isuzu) και Κοντέλη (Ford, Fiat κλπ).

Επίσης, από τις πολυεθνικές Toyota Hellas, Mercedes Benz Hellas, BMW Hellas, General Motors, Fiat Auto Hellas και Ford-Volvo.

Τα υψηλότερα κέρδη και το μεγαλύτερο ρυθμό αύξησης κερδοφορίας εμφάνισαν οι εισαγωγικές εταιρίες. Συγκεκριμένα, οι 43 εισαγωγικές αύξησαν τη κερδοφορία τους κατά 58,64% για να φτάσουν τα 173 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, από τη συνολική ”πίττα” των κερδών που δημιουργήθηκε στην εγχώρια αγορά των ”τεσσάρων τροχών” (αυτοκίνητα, ανταλλακτικά, αξεσουάρ, εταιρίες χρηματοδότησης), οι εισαγωγικές εταιρίες απέσπασαν περίπου το 66%.

Αντίθετα, οι εταιρίες χρηματοδότησης της αγοράς αυτοκινήτου έκαναν (ως κλάδος) ένα βήμα πίσω. Πέραν από μεμονωμένες εταιρίες που βελτίωσαν τη κερδοφορία τους οι εταιρίες χρηματοδότησης μείωσαν τα κέρδη τους κατά 16% για να φτάσουν τα 21,7 εκατ. ευρώ.

Επισημαίνεται, πως η πολυπληθέστερη κατηγορία του κλάδου είναι αυτή των dealers: οι 156 επιχειρήσεις του τομέα αύξησαν τα κέρδη τους κατά 31,94% για να φτάσουν τα 40 εκατ. ευρώ.

Ο τομέας των dealers εργάστηκε με μέσο περιθώριο κέρδους 1,7% όταν οι εισαγωγικές εταιρίες είχαν 3,61%, οι εταιρίες εμπορίας ανταλλακτικών 4,45% και αξεσουάρ 7,80%. Αντιστοίχως, το μέσο περιθώριο καθαρού κέρδους των εταιριών εμπορίας ελαστικών αυτοκινήτων ήταν 6,71%.

Ταυτόχρονα, ο κλάδος του σουπερμάρκετ ήταν ο δεύτερος σημαντικότερος από την άποψη του τζίρου. Είναι αποκαλυπτικό το γεγονός ότι οι 99 εταιρίες του κλάδου (που συμμετείχαν στο δείγμα των 1.920) διαχειρίστηκαν έναν τζίρο 8,2 δισ. ευρώ.

Έτσι, το 5,1% των εταιριών του δείγματος διαχειρίστηκε το 15,8% του συνολικού τζίρου ενώ απέσπασε το 8,6% των συνολικών κερδών.

Αποκαλυπτικό στοιχείο της πορείας του κλάδου των σουπερμάρκετ αποτελεί το γεγονός ότι οι εν λόγω επιχειρήσεις του δείγματος αυξάνουν διαρκώς τη συνολική κερδοφορία τους κατά την τελευταία τριετία.

Έτσι, το 2001 είχαν εμφανίσει συνολικά κέρδη μόλις 58,2 εκατομμύρια ευρώ για να φτάσουν το 2003 να έχουν συνολικά κέρδη αυξημένα κατά 202% στο διάστημα της τριετίας.

Επίσης, από τις 99 αλυσίδες σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων μόνο εννέα (9) εμφάνισαν ζημιογόνο δραστηριότητα.

Ο κλάδος των σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων εμφανίζει μεγάλη συγκέντρωση δυνάμεων, γεγονός που αποδεικνύεται και από την κατανομή των καθαρών κερδών του κλάδου.

Ενδεικτικό είναι το γε΄γονός, πως οι επτά πλέον κερδοφόρες επιχειρήσεις του κλάδου (Praktiker, Σκλαβενίτης, Carrefour-Μαρινόπουλος, Πέντε, Μετρό, ΑΒ Βασιλόπουλος και Μασούτης) απέσπασαν περίπου το 70% των συνολικών καθαρών κερδών των 99 επιχειρήσεων του δείγματος.

Μεταξύ των αλυσίδων σουπερμάρκετ-πολυκαταστημάτων που εμφάνισαν τις υψηλότερες αυξήσεις κερδών – έστω και αν σε ορισμένες περιπτώσεις αυτό ήταν αποτέλεσμα συγχώνευσης δραστηριοτήτων με θυγατρικές ή άλλες επιχειρήσεις – είναι και οι: Μάκρο, Άλφα Δέλτα, Ατλάντικ, Θανόπουλος, Μάρκετ In, Βερόπουλοι, Αργώ Μάρκετ, Λάρισα ΑΒΕΕ, Προμηθευτικη Τροφίμων και Μετρό.

Να σημειωθεί, πως με υψηλότερο ρυθμό από τον αντίστοιχο του δείγματος κινήθηκε η αύξηση των κερδών των εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών.

Συγκεκριμένα, το 2003 τα συνολικά καθαρά κέρδη των 54 μεγαλύτερων εταιριών εμπορίας πετρελαιοειδών προϊόντων εμφανίζονται αυξημένα κατά 36,9% σε σχέση με το 2002, όταν η μέση αύξηση των κερδών του δείγματος (των 1.920 επιχειρήσεων) ήταν 29,4%.

Μάλιστα, ο ρυθμός αύξησης των καθαρών κερδών των εταιριών εμπορίας καυσίμων ήταν 6 φορές υψηλότερος του αντίστοιχου ρυθμού αύξησης των πωλήσεων.

Πάντως, σε κανέναν άλλο κλάδο τόσο λίγες εταιρίες δεν διαχειρίζονται τόσο υψηλό τζίρο. Συγκεκριμένα, το 2,8% των εταιριών του δείγματος της έρευνας, διαχειρίζεται το 14,7% του συνολικού τζίρου.

Όσο, όμως, μεγάλη συγκέντρωση εμφανίζεται στην διαχείριση του συνολικού τζίρου της αγοράς το ίδιο μεγάλη – ίσως και μεγαλύτερη – παρουσιάζεται η συγκέντρωση στο επίπεδο κατανομής των κερδών.

Ιδιαίτερα αποκαλυπτικό είναι το γεγονός ότι τρεις μόνον εταιρίες (από τις 54 του δείγματος) αποσπούν το 76% των συνολικών κερδών του κλάδου.

Πρόκειται για τις επιχειρήσεις BP, Shell και ΕΚΟ-Εlda οι οποίες το 2003 εμφάνισαν συνολικά κέρδη 139,2 εκατομμυρίων ευρώ Ενδιαφέρον επίσης εμφανίζει το γεγονός ότι από τις 54 επιχειρήσεις μόνον 5 εμφανίζουν ζημίες.

Αντιστοίχως, από τις 37 κερδοφόρες η πλειοψηφία εμφανίζει αύξηση κερδών πάνω από 10%. Πάντως, σύμφωνα με τα στοιχεία του υπουργείου Ανάπτυξης, οι επιχειρήσεις που εμφανίζουν τους υψηλότερους ρυθμούς αύξησης πωλήσεων (μερίδια αγοράς) είναι οι: Aegean Oil, Elin, Revoil, KAOil, Dracoil, Silk Oil, Shell, ΕΚΟ και Avin.

Παράλληλα, αυξημένα κατά 20% εμφανίζονται τα συνολικά καθαρά κέρδη των 149 μεγαλύτερων (βάσει πωλήσεων) εισαγωγικών και εμπορικών επιχειρήσεων φαρμακευτικών και παρα-φαρμακευτικών προϊόντων το 2003 σε σχέση με το 2002.

Τα συνολικά κέρδη των εν λόγω εταιριών διαμορφώθηκαν έτσι στο επίπεδο των 195,7 εκατομμυρίων ευρώ. Σύμφωνα με τα στοιχεία της έρευνας της Stat Bank, η βελτίωση της κερδοφορίας στηρίχθηκε σε αύξηση του συνολικού κύκλου εργασιών των εταιριών του δείγματος κατά 12%.

Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα των μεγαλύτερων εισαγωγικών και εμπορικών φαρμακευτικών επιχειρήσεων της χώρας, αξίζει να σημειωθεί ότι το παρελθόν έτος ήταν μια καλή χρονιά για τις περισσότερες εξ αυτών.

Ενδεικτικό είναι το γεγονός ότι από τις 149 επιχειρήσεις του δείγματος οι 135 εμφάνισαν κέρδη.

Τη ”χρυσή ενδεκάδα” - αυτές δηλαδή που κατέκτησαν τις καλύτερες θέσεις στον κατάλογο με τα πιο πολλά κέρδη – συγκρότησαν οι: Genesis Pharma, Astra Zeneca, Roche Hellas, Farmaserve Lilly, Allen Φαρμακευτική, Wyeth Hellas, Μαρινόπουλος Κ.Π., Ελάνκο Ελλάς, Μαρινόπουλος ΑΒΕΤΕ, Pharma Group Μεσσηνίας και Στρούμσας.

Μεταξύ των επιχειρήσεων που εμφάνισαν την υψηλότερη αύξηση κερδοφορίας και ταυτόχρονα αξιόλογα κέρδη είναι και οι:UCB Pharma (492%), Όργαναν Ελλάς (170%), Genesis Pharma ((158%), Kleva (103%) και Συνεταιριστική Φαρμακαποθήκη 77,8%.

Aκόμη, αναφέρεται στην έρευνα, πως ο κλάδος των εμπορικών επιχειρήσεων τροφίμων αποτελεί τη δεύτερη πολυπληθέστερη κατηγορία εταιριών του ελληνικού εμπορίου.

Ο συγκεκριμένος κλάδος συμμετέχει με 234 μεγάλες επιχειρήσεις στο συνολικό δείγμα, κατορθώνοντας μάλιστα να βρεθεί και στην πρώτη πεντάδα των κλάδων που διαχειρίζονται τους υψηλότερους τζίρους.

Οι εταιρίες του κλάδου τροφίμων διαχειρίστηκαν συνολικές πωλήσεις 3,27 δισεκατομμύρια ευρώ, ποσό αυξημένο κατά 7,9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Πολύ υψηλότερος ήταν ο ρυθμός αύξησης των κερδών που ήταν πάνω από 19%.

Κυρίαρχη θέση στον κλάδο κατέχουν μεταξύ άλλων και οι εταιρίες Friesland, Δημητριακή, Ελγέκα Κατσιώτης, Elbisco, Mama Products και ΟΛΙΚΟ.

Τέλος, αναφέρεται, πως τις αμέσως επόμενες θέσεις, καταλαμβάνουν οι εταιρίες ηλεκτρικών συσκευών, των μηχανών γραφείου, της ένδυσης-υπόδησης, της κινητής τηλεφωνίας και των ειδών υγιεινής –κλιματισμού. Οι τομείς αυτοί σίγουρα προσέφεραν σημαντικές υπηρεσίες στη κινητικότητα του ελληνικού εμπορίου ενώ ο κάθε ένας εξ αυτών διαχειρίστηκε έναν τζίρο μεταξύ 1 και 2,3 δισ. ευρώ.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v