Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

ΙΟΒΕ: Η αγορά δικύκλου στην Ελλάδα

Ιδιαίτερα ευοίωνες εμφανίζονται οι προοπτικές της αγοράς δικύκλων στην Ελλάδα, σύμφωνα με τη μελέτη Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (IOBE). Η μεγαλύτερη πρόκληση έγκειται στη λήψη μέτρων, τα οποία θα περιορίσουν τα τροχαία ατυχήματα, που σήμερα επηρεάζουν αρνητικά την αγορά δικύκλων.

ΙΟΒΕ: Η αγορά δικύκλου στην Ελλάδα
Τα κυκλοφοριακά προβλήματα στα μεγάλα αστικά κέντρα και η ανάγκη για γρήγορες και αξιόπιστες μετακινήσεις θα κάνουν το δίκυκλο περισσότερο αναγκαίο στην πόλη του αύριο.

Αυτό επισημαίνεται σε μελέτη του Ιδρύματος Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (IOBE) για την εγχώρια αγορά δικύκλων, σύμφωνα με την οποία, οι προοπτικές της αγοράς δικύκλων εμφανίζονται ιδιαίτερα ευοίωνες.

Όπως προκύπτει από την μελέτη του IOBE η εγχώρια αγορά των δικύκλων βρίσκεται σε σταθερά ανοδική τροχιά την τελευταία 10ετία. Κατά την περίοδο 1992 – 2002 ο αριθμός των κυκλοφορούντων μοτοσικλετών (άνω των 50 κ.ε.) παρουσιάζει μέση ετήσια αύξηση της τάξης του 8,2%, ενώ αυτός των μοτοποδηλάτων (μέχρι 50 κ.ε.) εμφανίζει μέση ετήσια αύξηση κατά 2,9%.

Το σημείο που κάνει την διαφορά για το δίκυκλο ως μεταφορικό μέσο, είναι η λειτουργικότητά του και οι δυνατότητές του να ανταποκριθεί στις συνθήκες και στους ρυθμούς της σύγχρονης πόλης, αποτελεσματικά και αξιόπιστα.

Όπως προκύπτει από την μελέτη του IOBE ο ανταγωνισμός μεταξύ των επιχειρήσεων, ο οποίος από τη μία πλευρά συγκρατεί τις τιμές των δικύκλων σε σχετικά χαμηλά επίπεδα, ενώ από την άλλη βελτιώνει την ποιότητα των παρεχομένων υπηρεσιών καθώς και οι διευκολύνσεις μέσω προγραμμάτων χρηματοδότησης θα κάνουν ευκολότερη την απόκτηση δικύκλου τα επόμενα χρόνια.

Η ανάπτυξη της αγοράς του δικύκλου καθιστά επιτακτική την ανάγκη για βελτίωση των οδικών υποδομών πολύ περισσότερο τη στιγμή που αναμένεται σημαντική αύξηση των κυκλοφορούντων δικύκλων τα επόμενα χρόνια.

Το IOBE τονίζει ότι η μεγαλύτερη πρόκληση έγκειται στη λήψη μέτρων που θα συμβάλλουν στον περιορισμό των τροχαίων ατυχημάτων και στην εφαρμογή μιας αποτελεσματικής πολιτικής για την οδική ασφάλεια.

Σημειώνεται ότι η πλειοψηφία των εκπροσώπων του κλάδου, θεωρεί ότι η ανεπαρκής υποδομή θέτει σε άμεσο κίνδυνο την ασφάλεια των μοτοσικλετιστών, επηρεάζοντας έτσι αρνητικά την αγορά δικύκλων.

Αρνητικά επηρεάζουν ακόμα την εξέλιξη της αγοράς δικύκλου, το χαμηλό επίπεδο της παρεχόμενης εκπαίδευσης από την πολιτεία αλλά και η έλλειψη συνέπειας και επαγγελματισμού από κάποιους εμπόρους.

Η διαδικασία έκδοσης αδειών οδήγησης οφείλει να παρέχει περισσότερη αξιοπιστία προκειμένου να συνδράμει ουσιαστικά στην αύξηση της οδικής ασφάλειας.

Βασικό προαπαιτούμενο για την επίτευξη αυτού του στόχου αποτελεί η ένταξη της διαδικασίας χορήγησης αδειών οδήγησης για δίκυκλα κάτω των 50κ.ε. σε ένα ενιαίο σύστημα εκπαίδευσης και εξέτασης των οδηγών, με αρμόδιο φορέα το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών.

Οι επιμέρους κατευθύνσεις που αφορούν τη διαδικασία έκδοσης αδειών οδήγησης, θα μπορούσαν να περιλαμβάνουν ενέργειες όπως:

* Άδειες οδήγησης μοτοποδηλάτου σε κατόχους αδείας οδήγησης αυτοκινήτου. Οι άδειες αυτές μπορούν να δίνονται χωρίς την απαίτηση εξετάσεων και εκπαίδευσης, με όριο ηλικίας (π.χ. 21 έτη) ή με τον προσδιορισμό ελάχιστης περιόδου κατοχής άδειας οδήγησης αυτοκινήτου.

* Διεύρυνση των ηλικιακών ορίων απόκτησης άδειας οδήγησης μοτοποδηλάτου και μοτοσικλέτας με ταυτόχρονη αναμόρφωση του συστήματος, δίδοντας έμφαση στον τομέα της εκπαίδευσης προκειμένου να βελτιωθεί το επίπεδο ασφάλειας. Απαραίτητη προϋπόθεση για τη χορήγηση των αδειών οδήγησης σε ανηλίκους θα πρέπει να είναι η συγκατάθεση των γονέων ή των κηδεμόνων.

Επίσης, η θέσπιση τακτικών και αυστηρών τεχνικών ελέγχων, ειδικότερα στις μεταχειρισμένες μοτοσικλέτες κρίνεται απαραίτητη, προκειμένου να διαπιστωθεί η συμβατότητά τους τόσο σε τεχνικά ζητήματα, απαραίτητα για την ασφαλή οδήγηση, όσο και στις περιβαλλοντικές απαιτήσεις.

Τέλος, η εφαρμογή αυστηρότερων εμπορικών πολιτικών σε σχέση με την επιλογή και τη λειτουργία των εμπόρων-μελών των επίσημων δικτύων θα λειτουργήσει ευεργετικά.

Σημειώνεται, πως η ζήτηση δικύκλων συνδέεται με σειρά παραγόντων όπως το θεσμικό πλαίσιο, τη φορολογία, τις τιμές, το εισόδημα των καταναλωτών, τη διαφήμιση, τα διάφορα προγράμματα χρηματοδότησης, την τεχνολογική εξέλιξη, τις συνήθειες και προτιμήσεις των καταναλωτών.

Θετικά συμβάλουν και τα κίνητρα που δόθηκαν πρόσφατα για την ανανέωση του στόλου των δικύκλων, αν και δεν αφορούν τα μοτοποδήλατα και το οικονομικό όφελος είναι ιδιαίτερα περιορισμένο. Η μείωση των φορολογικών συντελεστών έχει εκτιμηθεί ότι επιδρά θετικά στη ζήτηση των δικύκλων, μεσαίου και μεγάλου κυβισμού αφού επηρεάζει σημαντικά την τελική τιμή πώλησης τους.

Η Ελλάδα, όπως προκύπτει από την ανάλυση του ΙΟΒΕ, παρουσιάζει πολύ μικρή παραγωγική δραστηριότητα στον κλάδο κατασκευής μοτοσικλετών. Αντίθετα, η εμπορική δραστηριότητα του κλάδου είναι ιδιαίτερα δυναμική. Το εμπορικό ισοζύγιο, είναι ελλειμματικό, με τάσεις διεύρυνσης την περίοδο 1994-2001 κατά μέσο όρο ίσης με 13,1% σε όρους αξίας.

Τα εισαγόμενα δίκυκλα για την περίοδο 1994-2001 ανήλθαν στα 876.022 σημειώνοντας μέσο ετήσιο ρυθμό μεγέθυνσης 1,27% σε όρους ποσότητας και 13% σε όρους αξίας. Οι κυριότεροι εισαγωγικοί εταίροι είναι η Ιταλία με μερίδιο ίσο με 27,5% στη συνολική αξία των ελληνικών εισαγωγών, η Ιαπωνία (20,5%) και η Γερμανία (7,5%). Οι χώρες εκτός Ε.Ε. συμμετείχαν με ποσοστό 52,1% στο σύνολο των εγχώριων εισαγωγών, ενώ οι αντίστοιχες ενδοκοινοτικές εισαγωγές ανήλθαν στο 47,8%.

Η διεθνής αγορά δικύκλου χαρακτηρίζεται από υψηλό βαθμό συγκέντρωσης. Οι δυο μεγαλύτερες αγορές, ΕΕ και Ιαπωνία, παρήγαγαν αθροιστικά 3.442.949 οχήματα το 2002, που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 80% της παγκόσμιας παραγωγής δικύκλων.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v