Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

”Ψαλίδι” στις αρμοδιότητες ΕΕΤΤ από κυβέρνηση

Την ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής (ΕΕΤΤ) επιχειρεί, μεταξύ άλλων, να καταργήσει το νομοσχέδιο του ΥΜΕ για τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες, ενώ, όπως επισημαίνουν οι αρμόδιοι φορείς, αποτελεί τροχοπέδη στην ουσιαστική απελευθέρωση της τηλεπικοινωνιακής αγοράς όπως αυτή είχε σχεδιασθεί παλαιότερα.

”Ψαλίδι” στις αρμοδιότητες ΕΕΤΤ από κυβέρνηση
Πληθαίνουν οι αντιδράσεις παραγόντων της αγοράς για το νέο σχέδιο νόμου που προωθεί το Υπουργείο Μεταφορών και Επικοινωνιών και αφορά τις ηλεκτρονικές επικοινωνίες.

Το νέο νομοσχέδιο που δημοσιεύθηκε στις 18 Ιουνίου, τέθηκε υπ’ όψιν των ενδιαφερομένων πλευρών με σκοπό τη δημόσια διαβούλευση σε μια χρονική περίοδο που λήγει σήμερα.

Όπως υποστηρίζουν ενώσεις πολιτων, θεσμικά επιχειρηματικά όργανα, αλλά και εταιρίες, το νέο νομοσχέδιο (με συγκεκριμένα άρθρα του) απειλεί ουσιαστικά την ανεξαρτησία της ρυθμιστικής αρχής και αποτελεί τροχοπέδη στην ουσιαστική απελευθέρωση της τηλεπικοινωνιακής αγοράς όπως αυτή είχε σχεδιασθεί παλαιότερα.

Σκοπός του ΥΜΕ με τη δημιουργία ενός τέτοιου νομοθετικού σχεδίου είναι, σύμφωνα με τη σχετική ανακοίνωση, η ενσωμάτωση 5 κοινοτικών οδηγιών, ενώ ρυθμίζονται θέματα που αφορούν την συνολική αγορά των ηλεκτρονικών επικοινωνιών σε επίπεδο διοίκησης, ρύθμισης, ασφάλειας, ανταγωνισμού, εξυπηρέτησης των χρηστών και ανάπτυξης.

Σύμφωνα με την Ένωση πολιτών για την Παρέμβαση που απέστειλε τρισέλιδη επιστολή για το θέμα, το διάστημα της δημόσιας διαβούλευσης θεωρείται ”απαράδεκτα μικρό”, ενώ η πίεση στην διαδικασία της διαβούλευσης ενισχύεται από το γεγονός ότι οι οδηγίες προβλέπουν ως τελευταία ημερομηνία ενσωμάτωσης την 24η Ιουλίου 2003.

Ο περιορισμένος χρόνος της διαβούλευσης (συνεχίζει η επιστολή) δεν δικαιολογείται, καθώς το κείμενο των οδηγιών ήταν διαθέσιμο από την 7η Μαρτίου 2002, δηλαδή για 15 ολόκληρους μήνες. Στην ίδια επιστολή γίνεται λόγος για το ρόλο του ΥΜΕ ως ρυθμιστη και ταυτόχρονα εκπροσώπου του κράτους που ελέγχει σημαντικά ποσοστά σε εταιρίες τηλεπικοινωνιών.

Ιδιαίτερα σημαντικά για την ανεξαρτησία της αρχής είναι -σύμφωνα με διευθυντικά στελέχη εταιριών του χώρου της σταθερής τηλεφωνίας το σύνολο των οποίων συμμετείχαν στη διαβούλευση- τα άρθρα 53- 57 του νομοσχεδίου, όπου αναφέρεται ότι οι αποφάσεις και γενικά οι πράξεις της ως Αρχής, υπόκεινται σε έλεγχο νομιμότητας, αυτεπάγγελτα ή μετά από άσκηση διοικητικής προσφυγής.

Επιπλέον, τα μέλη της ΕΕΤΤ υπέχουν πειθαρχική ευθύνη, η οποία ελέγχεται από πειθαρχικό συμβούλιο το οποίο συγκροτείται με απόφαση του ΥΜΕ, ενώ δεν υιοθετείται η λύση της προσωπικής και λειτουργικής ανεξαρτησίας των μελών της ΕΕΤΤ, όπως των μελών του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης.

Ακόμη, αντίδραση των εταιριών προκαλεί η διάταξη που αναφέρει ότι η προηγούμενη γνώμη της ΕΕΤΤ δεν είναι προαπαιτούμενη για την όποια νομοθετική πρωτοβουλία του ΥΜΕ στο χώρο των τηλεπικοινωνιών.

Πρός την ίδια κατεύθυνση κινούνται και οι απόψεις του ΣΕΠΕ (Σύνδεσμος Επιχειρηματιών Πληροφορικής Ελλάδος) που έστειλε σχετική επιστολή στον Υπουργό Μεταφορών και επικοινωνιών την Παρασκευή.

Σύμφωνα με πηγές που πρόσκεινται στο ΣΕΠΕ, το άρθρο 54 που αποτελέι ”μετάφραση” της κοινοτικής οδηγίας, προβλέπει ώς δευτεροβάθμιο όργανο που ελέγχει τις αποφάσεις της ΕΕΤΤ ώς προς τη νομιμότητα αλλά και τη σκοπιμότητα τους, το διοικητικό εφετείο.

Στη βάση αυτή ο ρόλος του ΥΜΕ ώς ελεγκτη της νομιμότητας είναι περιττός και ενδεχομένως προκαλεί προβλήματα, καθώς το κράτος ελέγχει ποσοστά σε εταιρίες του χώρου.

Στελέχη του ΣΕΠΕ αναφέρουν ότι ο νόμος κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση αλλά χρειάζεται προσοχή σε διάφορα σημεία του, δεδομένου ότι μπορεί να δημιουργήσει σημαντικές στρεβλώσεις στην αγορά.

Ανάλογη επιστολή προετοιμάζεται σύμφωνα με πληροφορίες και από τον ΣΕΒ (Σύνδεσμος Ελλήνων Βιομηχάνων) ενώ η Ιταλική εταιρία Wind που δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά μέσω της Tellas προτίθεται σύμφωνα με πληροφορίες να προσφύγει στην Κομισσιόν σε περίπτωση που δεν αναμορφωθεί το κείμενο του νομοσχεδίου.

Αρμόδιο στέλεχος του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών αναφέρει ότι στοχος του Υπουργείου δεν είναι να περικόψει τις αρμοδιότητες της ΕΕΤΤ ή να πλήξει την ανεξαρτησία της αλλά να περιφρουρήσει την απελευθέρωση της αγοράς πρός όφελος του τελικού καταναλωτή και να διαφυλάξει τη νομιμότητα των αποφάσεών της.

Σε κάθε περίπτωση, η διαβούλευση και οι τροποποιήσεις δεν μπορούν να παραταθούν χρονικά δεδομένουν ότι η χώρα μας πρέπει να εναρμονισθεί με τις κοινοτικές οδηγίες το αργότερο μέχρι την 24η Ιουλίου 2003.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v