Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ”καθοδική περιδίνηση” του αεροπορικού κλάδου

Η διεθνής κρίση στον αεροπορικό κλάδο καλά κρατεί. Κυρίαρχοι είναι οι φόβοι ότι περισσότερες μεγάλες αεροπορικές εταιρίες είναι πιθανό να εξωθηθούν σε χρεοκοπία, κάτι που οδήγησε τις ΗΠΑ και την Ευρωπαϊκή Ένωση στη λήψη μέτρων για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων του πολέμου. Πως διαμορφώνεται τώρα το σκηνικό στον κλάδο και τι αναμένεται για τη συνέχεια.

Η ”καθοδική περιδίνηση” του αεροπορικού κλάδου
Η ένταση της διεθνούς κρίσης στον αεροπορικό τομέα, με τελευταίο θύμα την Air Canada, οδήγησε τις αρμόδιες επιτροπές του Κοινουβουλίου και της Γερουσίας στις ΗΠΑ, να εγκρίνουν πακέτο βοηθείας που ξεπερνά τα 3 δισ. δολάρια, φτάνοντας τον έκτακτο προϋπολογισμό για την χρηματοδότηση του πολέμου στα 80 δισ. δολάρια.

Προκειμένου να συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα, οι αερομεταφορείς θα πρέπει να ”παγώσουν” τις αποδοχές των πέντε πλέον υψηλόβαθμων στελεχών τους.

Σε αντάλλαγμα, η κυβέρνηση θα παραιτηθεί από αμοιβές ύψους 3,2 δισ. δολαρίων που της οφείλουν από ασφαλιστικές εισφορές οι εταιρίες για τους έξι μήνες έως τις 30 Σεπτεμβρίου, ενώ θα επιστρέψει τα χρήματα που έχουν καταβάλλει από τον Φεβρουάριο του προηγούμενου έτους.

Στο ίδιο πνεύμα, τη λήψη μέτρων για την αντιστάθμιση των επιπτώσεων του πολέμου στις ευρωπαϊκές αεροπορικές εταιρίες αποφάσισε το Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της Ευρωπαϊκής Ένωσης, κατόπιν μάλιστα πρότασης του Έλληνα υπουργού Μεταφορών, Χρ. Βερελή.

Πολλές εταιρίες έχουν ανακοινώσει περικοπές στις θέσεις εργασίας και στις πτήσεις προκειμένου να αντιμετωπίσουν την κρίση στον κλάδο, που επιδεινώθηκε με τον πόλεμο στο Ιράκ, ενώ ο θανατηφόρος ιός της πνευμονίας έχει προκαλέσει νέες ανησυχίες στους ταξιδιώτες, και έχει ”αδυνατίσει” τις αεροπορικές διασυνδέσεις με την Ασία.

”Ποτέ στην ιστορία των αερομεταφορών δεν υπήρχαν τόσοι πολλοί αρνητικοί παράγοντες εκτός του ελέγχου των εταιριών και υπάρχουν φόβοι ότι περισσότερες μεγάλες εταιρίες ενδέχεται να εξωθηθούν σε χρεοκοπία”, παρατηρεί αμερικανός αναλυτής.

Τελευταίο θύμα της κρίσης στον αεροπορικό τομέα, είναι η Air Canada, η ενδέκατη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία στον κόσμο, που ζήτησε προστασία κατά της χρεοκοπίας.

Στις ΗΠΑ, η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία στον κόσμο, η American Airlines μετά βίας απέφυγε να ζητήσει στην προστασία του δικαστηρίου κατά της χρεοκοπίας (chapter 11), ανακοινώνοντας ωστόσο περικοπές τόσο στις θέσεις εργασίας, όσο και στους μισθούς. Η δεύτερη μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία στον κόσμο, UAL, βρίσκεται ήδη υπό την δικαστική επιτήρηση και προσπαθεί να ανακάμψει.

Η US Airways Group, η έβδομη μεγαλύτερη εταιρία, μόλις τη Δευτέρα εξήλθε από το καθεστώς επιτήρησης, παραμένοντας ωστόσο ζημιογόνα. Η Continental Airlines, η πέμπτη μεγαλύτερη εταιρία των ΗΠΑ, ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να μειώσει τα δρομολόγιά της, ενώ θα προχωρήσει και σε 1.200 απολύσεις.

Οι επόμενες στη λίστα, φαίνεται ότι θα είναι η Delta Airlines και η Northwest Airlines, που ήδη διαπραγματεύονται την μείωση των μισθών με τα σωματεία των εργαζομένων. Η Northwest ανακοίνωσε το Μάρτιο ότι θα προχωρήσει στην απόλυση επιπλέον 4.900 εργαζομένων, λόγω της κατά 12% μείωσης των δρομολογίων της.

Η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρία της Αυστραλίας, η Qantas, θα προχωρήσει σε περικοπή 1.000 θέσεων εργασίας, ενώ πολλές ασιατικές εταιρίες έχουν ανακοινώσει ότι περιορίζουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες τους.

Στην Ευρώπη, η KLM δήλωσε ότι θα προχωρήσει σε περικοπές των δαπανών της και σε απολύσεις, ενώ παρόμοιες κινήσεις έχουν προηγηθεί από την British Airways, την Air France και την Lufthansa.

Ελένη Ακρίβα

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v