Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

H Worldwide και ο ”μαέστρος” με τη... Lotus

Σοβαρά ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα των ελεγκτικών αρχών που έκαναν επί μήνες (!!) τακτικό έλεγχο στη Worldwide, όπως και για την ”επιμέλεια” του ομίλου HSBC, που συνεργαζόταν με την εταιρία, δημιουργούν οι νέες πτυχές της υπόθεσης που φέρνει στην επιφάνεια το euro2day.gr.

H Worldwide και ο ”μαέστρος” με τη... Lotus
του Γιώργου Παπανικολάου

Άκρως αποκαλυπτικές αποδεικνύονται οι πληροφορίες που σταδιακά έρχονται στην επιφάνεια, μετά το ”κανόνι” της Worldwide ΑΕΠΕΥ και την εξαφάνιση των βασικών στελεχών της, το οποίο υπολογίζεται ότι ξεπέρασε τα 2 δισ. δρχ. *

Πληροφορίες που δημιουργούν ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα της εποπτείας της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στελέχη της οποίας σύμφωνα με πλήρως διασταυρωμένες πληροφορίες, διεξήγαγαν από το…καλοκαίρι τακτικό έλεγχο στη συγκεκριμένη εταιρία!!!

Κι αυτό ενώ οι πρώτες πληροφορίες κάνουν λόγο για ”διπλούς λογαριασμούς πελατών”, εξαφάνιση χρηματικών ποσών που υποτίθεται ότι τοποθετούνταν στο εξωτερικό και άλλες σημαντικές παρατυπίες.

Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, η εταιρία Worldwide δημιουργήθηκε το 1999 από το βασικό πρόσωπο της υπόθεσης τον κ. Δαμιανό Καστρινάκη (βλ. φωτογραφία στην αρχή της σελίδας) και τον αποβιώσαντα το 2000 γνωστό δικηγόρο των Αθηνών, Ανδρέα Κίτσο ο οποίος υπήρξε και πρόεδρος της.



Συνδετικός κρίκος μεταξύ των δύο ανδρών, η 37χρονη κόρη του τελευταίου, Αθηνά Κίτσου, επίσης δικηγόρος στο επάγγελμα, η οποία διατηρούσε τότε σχέση και εν συνεχεία αρραβωνιάστηκε για ένα διάστημα με τον κ. Καστρινάκη.

Τα πρώτα γραφεία της Worldwide στεγάστηκαν άλλωστε στο δικηγορικό γραφείο της οικογενείας στη Λεωφόρο Αλεξάνδρας, ενώ η εταιρία μετακόμισε αργότερα σε νέα γραφεία στον Πύργο των Αθηνών.

”Κομψός”, ψηλός αδύνατος και ”γαλανομάτης με διαπεραστικά μάτια”, όπως τον περιγράφουν όσοι τον γνώρισαν, ο κ. Καστρινάκης φαίνεται ότι είχε πρωτίστως το ταλέντο να ”κερδίζει” και να εντυπωσιάζει τους συνομιλητές του, πολλοί εκ των οποίων γίνονταν στη συνέχεια πελάτες του.

Η επίκληση της εμπειρίας του ως ”οικονομολόγου και συμβούλου” εδώ και στις Ηνωμένες Πολιτείες, αλλά και του διπλώματος master to οποίο υποστήριζε ότι κατείχε, σε συνδυασμό με την εμφάνιση του ως ”άνθρωπου του κόσμου” και την επίδειξη ”επιφάνειας” ακόμη και μέσω του αυτοκινήτου μάρκας Lotus, μάλλον καθησύχαζε τους υποψήφιους πελάτες.

Γιατρούς, δικηγόρους και άλλους ευκατάστατους επαγγελματίες από την Αθήνα και την επαρχία, ενώ κάποιοι αναφέρουν ακόμη τη χαρακτηριστική περίπτωση μεγαλο-πελάτισσας που μετέφερε στη Worldwide το σύνολο των επενδύσεων της παρότι η ίδια ήταν στέλεχος ιδιωτικής τράπεζας μεσαίου μεγέθους!!

Κάποιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η εν λόγω κυρία μετέφερε και πελάτες στην ΑΕΠΕΥ, όπως άλλωστε και ένας πράκτορας ασφαλίσεων, με αντιπαροχή προμήθειας.



Τα μέλη της οικογενείας Κίτσου που παραμένουν στην Ελλάδα, (η ίδια η Αθηνά φέρεται να έχει ακολουθήσει τον Καστρινάκη, την πρώην σύζυγο του Γιούλη Παπαδημητρακοπούλου και το παιδί τους στο εξωτερικό) υποστηρίζουν ότι έπεσαν θύματα της ιστορίας.

Η Αθηνά Κίτσου ήταν μέτοχος και εκτελεστικός αντιπρόεδρος με διοικητικές αρμοδιότητες ενώ ο αδελφός της Κώστας φέρεται να εργάστηκε ένα διάστημα ως υπεύθυνος μηχανοργάνωσης και παρέμεινε μέλος του διοικητικού συμβουλίου.

Ωστόσο πολυάριθμα μέλη της ίδιας της οικογένειας και συγγενικά τους πρόσωπα φέρονται να έδωσαν στον κ. Καστρινάκη σημαντικά χρηματικά ποσά, σε πολλές περιπτώσεις ”εν λευκώ”, για να τα διαχειριστεί, στηριζόμενοι στη πολύχρονη γνωριμία και τις προσωπικές σχέσεις.

Πελάτες της εταιρίας, οι περισσότεροι των οποίων έχουν καταθέσει ατομικές και ομαδικές αγωγές, (μία εκ των οποίων αφορά ποσό της τάξεως των 700 εκατ. δραχμών) αναφέρουν ότι τόσο οι αποδόσεις που υποσχόταν ο κ. Καστρινάκης όσο και η μεθοδολογία του φαίνονταν ”υπεράνω υποψίας”.

Στο σημείο αυτό θα πρέπει να σημειωθεί ότι σημαντικό ρόλο στην Worldwide φέρεται να έπαιζε η πρώην σύζυγος του κ. Καστρινάκη, Γιούλη Παπαδημητρακοπούλου, η οποία όπως αναφέρουν πελάτες και συνεργάτες της εταιρίας, έπαιζε το ρόλο της γραμματέως αλλά και του ταμία, ως ”δεξί χέρι του Καστρινάκη”.

Οι πελάτες, οι οποίοι σημειωτέον έπρεπε να έχουν τουλάχιστον 10 εκατ. δρχ. κεφάλαιο αλλιώς δεν περνούσαν το ”κατώφλι”, υπέγραφαν στη πλειονότητα τους εξουσιοδοτήσεις, αναθέτοντας τη διαχείριση των κεφαλαίων τους στην εταιρία.

Πολλοί εξ αυτών επέλεγαν τη λύση της ”απόδοσης άνευ κινδύνου” που ως λένε, υποσχόταν ο Καστρινάκης, μία απόδοση –καθαρή- της τάξεως του 7,5-8%, ή μια απόδοση στη περιοχή του 11-12% με κίνδυνο ”περίπου 5% στο χαρτοφυλάκιο” όπως τους διαβεβαίωνε.

Στις ερωτήσεις πώς επενδύονται αυτά τα χρήματα, ο ίδιος έλεγε ότι επρόκειτο για σύνθετες τοποθετήσεις στις ισοτιμίες των νομισμάτων, αλλά και σε εμπορεύματα όπως ο καφές, ενώ όλοι ”γνώριζαν” επίσης ότι ήταν έμπειρος και με ”προσωπικές επαφές” στο εσωτερικό κύκλωμα του χρηματιστηρίου της Ν. Υόρκης.

Ελκυστικό στους πελάτες φαινόταν και το γεγονός ότι μπορούσαν να αποσύρουν τα κεφάλαια τους, χωρίς ”ποινή” και μέσα σε διάστημα τριών ημερών, πράγμα που κάποιοι εξ αυτών διαβεβαιώνουν ότι είχε συμβεί σε περιπτώσεις τις οποίες γνώριζαν.

Τώρα πάντως, υποψιάζονται ότι –πέραν των όσων έγιναν στα παράγωγα και στις ξένες επενδύσεις- στη πραγματικότητα ακόμη και οι υποτιθέμενες ασφαλείς τοποθετήσεις, λειτουργούσαν ως ”αεροπλανάκι” όπου τα νέα κεφάλαια απλά έδιναν... αποδόσεις στα προηγούμενα!!

Υπάρχουν επίσης καταγγελίες για την ύπαρξη πλαστών ”ενημερωτικών δελτίων” που αποστέλλονταν σε πελάτες, κυρίως σε ότι αφορά υποτιθέμενες τοποθετήσεις τους στο εξωτερικό, σε μετοχές αλλά και εμπορεύματα, όπως το πετρέλαιο, ενώ συνεργάτες της εταιρίας υποστηρίζουν την ύπαρξη ενδείξεων ότι μεγάλα ποσά πελατών ουδέποτε καταχωρούνταν στα βιβλία της Worldwide!!

Οι πληροφορίες αυτές, όχι μόνον αποκαλύπτουν νέες πτυχές της υπόθεσης Worldwide πέραν των όσων έγιναν στο Χρηματιστήριο Παραγώγων Αθηνών, αλλά καθιστούν ακόμη πιο επιτακτικά τα ερωτήματα για τις ενέργειες των εποπτικών αρχών καθώς όλα αυτά φαίνεται ότι συνέβαιναν , την ίδια ώρα που η εταιρία ήταν σε συνεχή επαφή για ελεγκτικούς λόγους ”ραπορτάροντας” επί μήνες στοιχεία στις αρμόδιες υπηρεσίες της Επιτροπής Κεφαλαιαγοράς, στελέχη της οποίας ”μπαινόβγαιναν” σχεδόν καθημερινά στα γραφεία της.

Άλλα ερωτήματα ανακύπτουν για την εκκαθαρίστρια τράπεζα HSBC και την θυγατρική της ΑΧΕΠΕΥ, καθώς όπως προκύπτει τα statements των πελατών πήγαιναν στην ίδια την Worldwide και όχι και στους πελάτες τους οποίους αφορούσαν.

Κι ακόμη επειδή, όπως επισημαίνουν στελέχη της αγοράς αλλά και των ”μηχανισμών του ΧΠΑ, ”αρμόδια” είτε να αυξήσει το margin των πελατών με δική της πρωτοβουλία, είτε και να διεξάγει stress test (ως προβλέπουν οι μηχανισμοί της αγοράς) για να δει αν οι κωδικοί ήταν εν δυνάμει ”επικίνδυνοι” ήταν πρωτίστως η ίδια η τράπεζα.

Σε κάθε περίπτωση, κατόπιν των όσων συνέβησαν, ευαίσθητη καθίσταται και η θέση εκείνων των στελεχών της εταιρίας που σύμφωνα με τις διαθέσιμες πληροφορίες, δεν έχουν εξαφανιστεί προς άγνωστη κατεύθυνση.

Οι καταθέσεις των συγκεκριμένων προσώπων, ανάμεσα τους και ο κ. Γιώργος Βλατάκης, ο οποίος φέρεται να κατείχε τη θέση του ”αναπληρωτή” διευθύνοντος συμβούλου της εταιρίας, ενδεχομένως έχοντας άγνοια για όσα συνέβαιναν στο... βάθος, αναμφίβολα θα ρίξουν περισσότερο ”φως” στην υπόθεση.

Υ.Γ. Λεπτομερές ρεπορτάζ για τα όσα συνέβησαν με τους κωδικούς της Worldwide ΑΕΠΕΥ στο Χρηματιστήριο και τα ερωτήματα για τα ”κενά” στο λειτουργικό πλαίσιο της αγοράς τα οποία εκμεταλλεύθηκε, υπάρχει στο COVER STORY της εφημερίδας ΜΕΤΟΧΟΣ που κυκλοφόρησε την Παρασκευή.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v