Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποιος ”δάγκωσε” το hamburger της παγκοσμιοποίησης

Τα 47 χρόνια λειτουργίας της Mc Donald’s συνέπεσαν με την καταγραφή των πρώτων ζημιών στο δ΄ τρίμηνο του 2002, ενώ οι αναλυτές τονίζουν πως το σύμβολο της παγκοσμιοποίησης, εισπράττει την αυξανόμενη δυσαρέσκεια των αντιτιθέμενων στην πολιτική των ΗΠΑ, σε συνδυασμό με προβλήματα κόστους και λανθασμένων επιλογών.

Ποιος ”δάγκωσε” το hamburger της παγκοσμιοποίησης
Tου Αρ. Δαμουλάκη

Τα 47 έτη συνεχούς δραστηριότητας και επέκτασης της Mc Donald’s συνέπεσαν με ένα ρεκόρ που προκάλεσε πλήθος ερωτημάτων για την εταιρία και την πολιτική της: Την καταγραφή ζημιών για πρώτη φορά στην ιστορία της, αποτέλεσμα ενός συνδυασμού αρνητικών παραγόντων που έπληξαν την κερδοφορία της.

Οι αναλυτές στη Wall Street περιορίστηκαν να εκφράσουν την απογοήτευσή τους, αφού επαληθεύτηκαν οι προβλέψεις τους για την εταιρία, έσπευσαν όμως να τονίσουν τις επιφυλάξεις τους για το πρόγραμμα οικονομικής αναδιάρθρωσης που εφαρμόζει η (σχετικά) νέα διεύθυνση της Mc Donald’s.

Η τελευταία αποτελεί την ισχυρότερη εταιρία ”εστιατορίων μαζικής εστίασης” με συνολικό αριθμό 30.000 περίπου καταστημάτων (περιλαμβάνονται και τα καταστήματα Franchise), αλλά και σύμβολο του ”αμερικανικού ιμπεριαλισμού”, τουλάχιστον σύμφωνα με ακτιβιστικές οργανώσεις και αναλυτές.

Ιδρύθηκε το 1955 και δέκα έτη μετά εισήχθη στο χρηματιστήριο, ενώ από το 1985 διαπραγματεύεται στο δείκτη Dow Jones. Η εταιρία απασχολεί περίπου 395.000 υπαλλήλους.

Χρηματιστές της Wall Street καταγράφουν ως έναν από τους κυριότερους λόγους για τις ζημιές της εταιρίας τον πόλεμο τιμών στον οποίο έχει εμπλακεί με την Burger King, που αποτελεί την μεγαλύτερη ανταγωνίστρια της Mc Donald’s και τη νούμερο 2 εταιρία στον κλάδο της.

Η Mc Donald’s εισήγαγε προσφάτως το μενού ενός δολαρίου, κίνηση που την έφερε σε ευθεία αντιπαράθεση με την Burger King, αλλά και τη Wendy’s. Αν και το μενού ενός δολαρίου ενίσχυσε την κίνηση στα εστιατόρια της Mc Donald’s, δημιούργησε πιέσεις στα περιθώρια κέρδους της εταιρίας, όπως τονίζεται από αναλυτές της αγοράς.

Παράλληλα, η εταιρία αντιμετωπίζει αυξημένο ανταγωνισμό από εταιρίες ”σάντουιτς” (Panera Bread επί παραδείγματι), με τους καταναλωτές να επιδεικνύουν αυξημένη προτίμηση σε αντίστοιχες εταιρίες.

Αμερικανοί δημοσιογράφοι και αναλυτές τονίζουν επίσης πως η Mc Donald’s αντιμετωπίζει αυξανόμενη δυσαρέσκεια από το πελατολόγιό της, τόσο για την ποιότητα του παρεχόμενου φαγητού, όσο και των υπηρεσιών της, ενώ και η αγορά των εστιατορίων μαζικής εστίασης δεν βρίσκεται και στο ζενίθ της, όπως επισημαίνεται χαρακτηριστικά.

Προβλήματα αντιμετωπίζει ακόμα από τα διαρκώς αυξανόμενα έξοδα διαφήμισης, αλλά και τα τεχνολογικά κόστη, ο συνδυασμός των οποίων συμπιέζει περαιτέρω τα περιθώρια κέρδους της εταιρίας.

Ως αποτέλεσμα των παραπάνω η εταιρία όχι μόνο ανακοίνωσε ζημιές ύψους 343,8 εκατ. ευρώ, αλλά επιπροσθέτως προτίθεται να κλείσει συνολικά 719 εστιατόρια κυρίως σε ΗΠΑ και Ιαπωνία, δύο από τις μεγαλύτερες και σημαντικότερες αγορές της.

Διεθνείς αναλυτές και οικονομολόγοι επισημαίνουν ακόμα άλλο ένα μείζονα λόγο για τον οποίο τα αποτελέσματα της Mc Donald’s διαμορφώθηκαν αρνητικά και συγκεκριμένα το διαρκώς αυξανόμενο κύμα δυσαρέσκειας απέναντι στις ΗΠΑ και την ιμπεριαλιστική πολιτική της, αφού μαζί με μια σειρά άλλες αμερικανικές εταιρίες (Coca Cola, Citibank, Pizza Hut επί παραδείγματι) λειτουργούν ως κόκκινο πανί γiα τους απανταχού θιασώτες του αντιαμερικανισμού.

Ενδεικτική του παραπάνω δεδομένου αποτελεί η άποψη του διεθνούς φήμης οικονομολόγου, Th. Friedman, ο οποίος δήλωσε πως η Mc Donnell Douglas (εταιρία κατασκευής πολεμικού εξοπλισμού) χρειάζεται και μια Mc Donald’s ως υποστήριξη για να επιτύχει τους σκοπούς της.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v