Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ο ΟΤΕ και οι ευρωπαίοι ανταγωνιστές

Στο 74,5% ανέρχεται ο μέσος όρος των μεριδίων που κατέχουν οι τηλεπικοινωνιακοί κολοσσοί της Ευρώπης στις εγχώριες αγορές, έναντι 98% του ΟΤΕ, επισημαίνεται σε έκθεση της Deutsche Bank, όπου σκιαγραφείται το τοπίο στην ευρωπαϊκή σταθερή τηλεφωνία. Ποιά είναι η διαβάθμιση με βάση τα 5 κριτήρια της τράπεζας.

Ο ΟΤΕ και οι ευρωπαίοι ανταγωνιστές
Τις εκτιμήσεις της Deutsche Bank σχετικά με τον ευρωπαϊκό κλάδο των τηλεπικοινωνιών και συγκεκριμένα αυτόν της σταθερής τηλεφωνίας, καθώς και συγκριτικά σχόλια για κάθε μεγάλη ευρωπαϊκή εταιρία του κλάδου, περιλαμβάνει έκθεση της γερμανικής τράπεζας, με ημερομηνία 16 Οκτωβρίου.

Η έκθεση εκτιμά τους ρυθμιστικούς κανόνες, που διαμορφώνουν το ευρωπαϊκό περιβάλλον ως ”κλειδί” για την κερδοφορία των επιχειρήσεων, οι οποίες δραστηριοποιούνται σε αυτό. Όπως σχολιάζεται, η εναρμόνιση της τηλεπικοινωνιακής πολιτικής στα πλαίσια της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί κεντρικό στόχο, ενώ η οπισθοχώρηση στον τομέα της θέσπισης αυστηρών κανόνων ”διογκώνει την ασυμμετρία στην πολιτική των κρατών μελών”.

Περισσότερο ευάλωτες στην εναρμόνιση των ρυθμιστικών κανόνων είναι, σύμφωνα με τη Deutsche Bank αυτές οι εταιρίες, που μέχρι τώρα δεν έχουν δεχτεί παρόμοιες ”δεσμεύσεις”. Συνεπώς, στην πρώτη θέση της σχετικής λίστας φιγουράρει ο ΟΤΕ, με την Telefonica και την Telecom Italia να ακολουθούν.

Άλλος παράγοντας, που η Deutsche Bank πιστεύει πως θα επηρεάσει την πορεία του κλάδου, είναι η εισαγωγή της προεπιλογής φορέα παροχής δικτύου (CPS). Σύμφωνα με αυτή, κάθε χρήστης που επιθυμεί, επί παραδείγματι, να καλεί από σταθερό του σε κινητό, θα μπορεί να προεπιλέξει η χρέωση να γίνεται βάσει της εταιρίας Χ, ενώ κάποιος που επιθυμεί να καλεί από κινητό σε κινητό, μπορεί να προεπιλέξει αυτό να συμβαίνει μέσω της εταιρίας Ψ, χωρίς να απαιτείται να πληκτρολογεί πριν συγκεκριμένα ψηφία.

Η εισαγωγή του CPS, που για την ελληνική αγορά έχει προγραμματιστεί την 1η Απριλίου 2003, κόστισε σε αρκετές μεγάλες εταιρίες, όπως η France Telecom, σημαντικότατο μερίδιο αγοράς, μόλις στους πρώτους έξι μήνες του 2002. Ανάλογα, αυξημένο ανταγωνισμό αναμένεται να αντιμετωπίσει και ο ΟΤΕ, ο οποίος τώρα, σχολιάζεται, έχει απέναντί του υβριδικής μορφής ανταγωνισμό.

Η απόπειρα των ανταγωνιστών του ΟΤΕ να αποκτήσουν μερίδιο αγοράς από τον οργανισμό αποτελεί ”πρόκληση” επισημαίνει η Deutsche Bank, δεδομένης μάλιστα και της αποτυχία παρόμοιων προσπαθειών από άλλες εταιρίες σε αγορές πολύ πιο ελκυστικές.

Το ποσοστό αγοράς που κατέχει ο ΟΤΕ είναι το μεγαλύτερο όλων των εταιριών που περιλαμβάνονται στο report και ανέρχεται στο 98%. Το χαμηλότερο μερίδιο αγοράς εμφανίζει η Telekom Austria με 57,6%, ενώ ο μέσος όρος διαμορφώνεται στο 74,5%.

Σε ξεχωριστή ενότητα, αφιερωμένη στον Οργανισμό τηλεπικοινωνιών Ελλάδας, η έκθεση αναφέρει ότι παρά το συντριπτικό μερίδιο αγοράς, τα περιθώρια κέρδους είναι ”σφιγμένα”, λόγω κυρίως της δυσκολίας που έχει η εταιρία να μειώσει το προσωπικό της. Εξάλλου, αν και το φτηνό συγκριτικά τιμολόγιο του ΟΤΕ είναι σημαντικό του ”όπλο” κατά της εισαγωγής του CPS, κάποια απώλειες μεριδίου αγοράς πρέπει να θεωρείται αναπόφευκτη. Μιλώντας με αριθμούς, η Deutsche περιμένει πτώση 10% στις τοπικές κλήσεις, μέσα στο 2003.

Η έκθεση περιλαμβάνει αξιολόγηση (από το 1 έως το 13, με το 13 να είναι η χειρότερη διαβάθμιση) των εταιριών με τις οποίες ασχολείται, λαμβάνοντας υπόψη της παράγοντες όπως είναι το περιθώριο EBITDA, τα έσοδα ανά υπάλληλο, τις συνδέσεις ανά υπάλληλο, το λόγο υπαλληλικών κόστων προς έσοδα και τα έσοδα ανά σύνδεση.



Ο ΟΤΕ, στη κατηγορία του λόγου κόστους υπαλλήλλου προς έσοδα, βαθμολογείται με 10, με το χειρότερο rating να είναι αυτό της Telekom Austria και το καλύτερο αυτό της Telenor. Στην κατηγορία εσόδων ανά υπάλληλο ”παίρνει” 11 (καλύτερο rating Telenor με 1, χειρότερο της France Telecom με 13). Στο περιθώριο EBITDA ο ΟΤΕ παίρνει 7, ο ”καλύτερος” (Telecom Italia) βαθμολογείται με 1.

Στην κατηγορία συνδέσεων ανά υπάλληλο, ο ΟΤΕ παίρνει 10, με την Telekom Austria στο 13 και την Telenor στο 1, ενώ σε αυτήν των εσόδων ανά σύνδεση η ελληνική εταιρία παίρνει 8, η Telefonica 13 και η British Telecom 1. Στη συνολική αξιολόγηση η ελληνική εταιρία, με 10, εμφανίζεται σε μία από τις χειρότερες θέσεις, μπροστά ωστόσο από τις France Telecom (13), Telekom Austria (12) Deutsche Telekom (11).

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v