Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ACS, οι συμβάσεις και οι Γερμανοί της Hochtief

Πολλές λεπτομέρειες, ενδιαφέρουσες για τη διαμόρφωση των ισορροπιών και των νέων συμμαχιών που θα υπάρξουν, κρύβει η πρόταση της Hochtief για την επέκταση της σύμβασης λειτουργίας - εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) ”Ελ. Βενιζέλος”. Τι ζητήματα θέτει η ισπανογερμανική εταιρία.

Η ACS, οι συμβάσεις και οι Γερμανοί της Hochtief
Πολύ δυνατά μπαίνει στο παιχνίδι η ισπανογερμανική Hochtief θέτοντας ευθέως θέμα επέκτασης της σύμβασης λειτουργίας - εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) ”Ελ. Βενιζέλος”.

Οι υπεύθυνοι του σχήματος ενδιαφέρονται σφόδρα να εξασφαλίσουν το ταχύτερο δυνατό την άδεια της πολιτικής ηγεσίας για την παράταση πέραν του 2020 του δικαιώματος λειτουργίας του χρυσοφόρου ΔΑΑ.

Παράγοντες του κατασκευαστικού κλάδου εκτιμούν πως η πρόταση της Hochtief κρύβει πολλές... λεπτομέρειες, ενδιαφέρουσες για τη διαμόρφωση των ισορροπιών και των νέων συμμαχιών που θα υπάρξουν.

Κατ’ αρχάς, η Hochtief δεν ζητά μόνο την επέκταση της σύμβασης, αλλά συνδυαστικά αιτείται ευθέως τη διαχείριση του διεθνούς αεροδρομίου Μακεδονία της Θεσσαλονίκης και την εισαγωγή του φορέα λειτουργίας του ΔΑΑ στο Χρηματιστήριο Αθηνών, προσφέροντας έμμεσα την κατασκευή του περιφερειακού αερολιμένα στο Καστέλι της Κρήτης.

Οι ίδιοι παράγοντες εκτιμούν πως η σπουδή του ξένου ομίλου οφείλεται στην προσπάθειά του να κλείσει δύο πολύ σημαντικά θέματα, όπως είναι η εισαγωγή στο Χ.Α. και η επέκταση της σύμβασης. Χρήζει επίσης αναφοράς πως σε... εκκρεμότητα βρίσκεται ακόμα μία πρόταση από τον όμιλο της Ελληνικής Τεχνοδομικής (Άκτωρ) για επέκταση της Αττικής Οδού έναντι αντισταθμιστικών μέτρων.

Για τη Hochtief όμως τα δύο θέματα είναι αλληλένδετα, καθώς πιθανή επέκταση της σύμβασης ισχυροποιεί διαπραγματευτικά την προοπτική εισόδου στο Χ.Α. η οποία δεν φαίνεται να ενοχλεί τους ιθύνοντες του υπουργείου Οικονομίας, καθώς το Δημόσιο ελέγχει το 55% του μετοχικού κεφαλαίου του φορέα, με τον ξένο όμιλο να συμμετέχει με 40,01%.

Να σημειωθεί εδώ ότι ανεπίσημες εκτιμήσεις τραπεζικών κύκλων ανεβάζουν τη συνολική αποτίμηση του φορέα διαχείρισης του ”Ελ. Βενιζέλος” στα 5 - 5,5 δισ. ευρώ...

Αυτό όμως που φαίνεται να αποκτά μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η σπουδή των ξένων να ισχυροποιήσουν περισσότερο τη θέση τους στην ελληνική αγορά πριν ολοκληρωθούν τα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα.

Έλληνες επιχειρηματίες δίνουν μια εξήγηση γι’ αυτό, που κατά την εκτίμησή τους σχετίζεται με τη μετοχική σύνθεση της Hochtief και με την ισχυρή μετοχική παρουσία των Ισπανών της Actividades de Construcciόn y Servicios (ACS).

Η ACS, ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους παγκοσμίως, θεωρείται από τους ισχυρότερους παίκτες στον τομέα εκμετάλλευσης συμβάσεων παραχώρησης.

Η εξαγορά πέρυσι του 25% από τον Γερμανό μεγαλοεπιχειρηματία κ. August von Finck προσφέρει στους Ισπανούς άμεση (είτε έμμεση) πρόσβαση στο πλούσιο χαρτοφυλάκιο των έργων της Hochtief. Το ποσοστό του κ. von Finck στη Hochtief διεκδικούσε και ο Ρώσος μεγιστάνας κ. Oleg Deripaska, ο οποίος τελικά έμεινε με το 10% της γερμανικής εταιρίας που είχε συγκεντρώσει από την αγορά.

Η ACS ισχυροποιεί μεθοδικά τη θέση της και στην ελληνική αγορά, καθώς έχει συμμετάσχει σε όλους τους διαγωνισμούς για τα μεγάλα αυτοχρηματοδοτούμενα έργα, ενώ σε ευρωπαϊκό επίπεδο χτίζει σταθερά ένα από τα μεγαλύτερα χαρτοφυλάκια συμβάσεων παραχώρησης.

Στην εγχώρια αγορά η ACS έχει αναλάβει από κοινού με την επίσης ισπανική Cintra και τον όμιλο ΓΕΚ την κατασκευή και εκμετάλλευση της Ιονίας Οδού, ενώ είναι μειοδότης στους διαγωνισμούς για τα έργα Μαλιακός - Κλειδί και στον οδικό άξονα από Ελευσίνα - Πάτρα προς Πύργο – Τσακώνα, στην Πελοπόννησο.

Το τι θα γίνει βέβαια τελικά, όσον αφορά στην... ικανοποίηση των αιτημάτων της Hochtief, θα φανεί ίσως και πριν από το καλοκαίρι καθώς οι ξένοι πιέζουν και η πολιτική ηγεσία θέλει να δείξει έργο (εάν μάλιστα επιτύχει και κάποια έσοδα στα ταμεία της, ακόμη καλύτερα), καθώς οι Έλληνες επιχειρηματίες ετοιμάζουν τις δικές τους κινήσεις.

Παράγοντες του κλάδου θεωρούν πως ο νέος γύρος συγκέντρωσης στις κατασκευές θα σηματοδοτηθεί από τη στάση που θα τηρήσουν τα συναρμόδια υπουργεία (ΥΠΕΧΩΔΕ - Οικονομίας) σε μια περίοδο όπου ξεκινά η κατασκευή δύο αυτοχρηματοδοτούμενων έργων και ισχυρές τεχνικές εταιρίες ενδιαφέρονται έμπρακτα για τη συμμετοχή τους στα λιμενικά έργα.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v