Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Συντάξεις πείνας, ένδειας και φτώχειας…

Συνήθως, η Τράπεζα της Ελλάδος λέει όσα πρέπει να πει, αλλά με έναν τρόπο βελούδινο και βεβαίως αναίμακτο. Στη χθεσινή της έκθεση, όμως, είπε τα πράγματα με το όνομά τους. Μας περιμένουν συντάξεις πείνας έως το 2060….

Συντάξεις πείνας, ένδειας και φτώχειας…

Φίλτατοι, καλή σας ημέρα!

Συντάξεις φτώχειας.

Αυτές θα είναι οι συντάξεις που θα παίρνει όποιος θεωρείται σήμερα «μέσος εργαζόμενος» την περίοδο 2020 – 2060, σύμφωνα με την έκθεση Νομισματικής Πολιτικής 2012-2013 που έδωσε χθες στη δημοσιότητα ο διοικητής της Τραπέζης της Ελλάδος, Γ.Προβόπουλος.

Η Τράπεζα της Ελλάδος δεν είναι μια οντότητα που μας έχει συνηθίσει σε μεγαλοστομίες ή ιαχές.

Ο λόγος που χρησιμοποιεί στις ετήσιες ή σε άλλες εκθέσεις της είναι αμιγώς τεχνοκρατικός και συνήθως χαρακτηρίζεται από μετριοπάθεια και συντηρητισμό.

Στη χθεσινή της έκθεση, ωστόσο, ακόμη και αυτός ο τρόπος διατύπωσης των πραγμάτων οδηγεί σε μια εκκωφαντική αλήθεια.

Από εδώ και εμπρός, ο μέσος εργαζόμενος μπορεί να περιμένει στο τέλος του εργασιακού του βίου μόνον μια σύνταξη πείνας, εκτός και εάν έχει ιδιωτική ή επαγγελματική ασφάλιση, κάτι που όμως στη χώρα μας απλώς δεν γίνεται...

Σύμφωνα με την ΤτΕ, αν και η ασφαλιστική μεταρρύθμιση του 2010 ενίσχυσε σημαντικά τη μακροχρόνια βιωσιμότητα του δημόσιου συνταξιοδοτικού συστήματος, «...το ύψος των συντάξεων που παρέχει ο πρώτος πυλώνας (σ.σ. δηλαδή το Δημόσιο) έχει πλέον περιοριστεί σημαντικά, εγείροντας θέμα επάρκειας, καθώς το μειωμένο ποσοστό αναπλήρωσης θα οδηγεί κάτω από το όριο της φτώχειας όσους κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου λάμβαναν εισοδήματα κάτω του μέσου όρου».

Τι είναι το ποσοστό «αναπλήρωσης» που επικαλείται η ΤτΕ;

Σύμφωνα με τον ορισμό του ΟΟΣΑ, είναι ο λόγος της μικτής σύνταξης προς τις μέσες μικτές αποδοχές του συνολικού εργασιακού βίου ενός εργαζομένου.

Η Ελλάδα πριν από το 2010 «...εμφάνιζε το υψηλότερο ποσοστό αναπλήρωσης πρώτου πυλώνα μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ (95,7%)».

Ωστόσο, σύμφωνα με την ΤτΕ, «το συνολικό ποσοστό αναπλήρωσης εκτιμάται ότι θα περιοριστεί κατά μέσο όρο σε 48,5% την περίοδο 2020-2060, έναντι 95,7% πριν από την ασφαλιστική μεταρρύθμιση», του 2010.

Με άλλα λόγια, λιγότερα από τα μισά λεφτά...

Λεφτά που δεν θα φτάνουν για στοιχειωδώς αξιοπρεπή διαβίωση και σε περίπτωση απουσίας άλλων πηγών εισοδήματος θα οδηγούν «κάτω από το όριο της σχετικής ένδειας όσους κατά τη διάρκεια του εργασιακού τους βίου λάμβαναν μέχρι και 1,2 φορά το διάμεσο εισόδημα».

Με άλλα λόγια, αν αφαιρέσουμε από την κλίμακα των εισοδημάτων τα δύο άκρα, δηλαδή τα υψηλότερα και τα χαμηλότερα, προσδιορίζουμε το λεγόμενο «διάμεσο εισόδημα».

Όσοι ή όσες, λοιπόν, λαμβάνουν ως αποδοχές 1,2 φορά αυτό το διάμεσο εισόδημα, τότε μπορούν να προσδοκούν μόνον σε συντάξεις ένδειας ή φτώχειας...

Μόνη οδός διαφυγής των συνταξιούχων από την κατάσταση αυτή, σύμφωνα με την ίδια έκθεση, είναι η ύπαρξη άλλων πηγών εισοδήματο,ς και συγκεκριμένα ο λεγόμενος δεύτερος και τρίτος ασφαλιστικός πυλώνας, δηλαδή η επαγγελματική και η ιδιωτική ασφάλιση, οι οποίες στη χώρα μας είναι σχεδόν ανύπαρκτες.

Όχι μόνον είναι ανύπαρκτες διότι έως τώρα ο πρώτος πυλώνας ήταν «γενναιόδωρος», όπως τον χαρακτηρίζει η ΤτΕ, αλλά και επειδή το φορολογικό καθεστώς και οι γραφειοκρατικές αγκυλώσεις της χώρας εμποδίζουν την ανάπτυξή τους.

Πρώτα από όλα, πρόσφατα καταργήθηκαν οι φοροαπαλλαγές που αφορούν στην ιδιωτική ασφάλιση (Ν.4110/2013) και άρα οι σχετικές δαπάνες δεν εκπίπτουν του φορολογητέου εισοδήματος.

Δεύτερον, σε ό,τι αφορά την επαγγελματική ασφάλιση, η πλειονότητα των επιχειρήσεων στην Ελλάδα είναι μικρού μεγέθους, γεγονός που δυσχεραίνει τη δυνατότητά τους να παράσχουν τέτοιου είδους καλύψεις ενώ οι μεγαλύτερες επιχειρήσεις προσκρούουν σε ένα τείχος γραφειοκρατίας...,

Ακόμη, όμως, και αυτός ο τρόπος ασφάλισης, δηλαδή, η ιδιωτική και η επαγγελματική, δεν είναι δίχως επιπτώσεις στην οικονομική δραστηριότητα της χώρας, καθώς περιορίζουν το αποταμίευμα και άρα τη δυνατότητα των τραπεζών να διοχετεύσουν ρευστότητα σε επιχειρήσεις και νοικοκυριά...

Έτσι, μένουμε και πάλι στα τυχόν έσοδα που ενδεχομένως έχει ένας συνταξιούχος από ενοίκια ή άλλες πηγές....

Εκεί, όμως, συναντάμε τον φόρο της ακίνητης περιουσίας, αλλά και τον αυτοτελή φόρο επί εσόδων από ενοίκια....

Καλύτερα, αφήστε τα...

*Συμφωνείτε ή διαφωνείτε με τον αρθρογράφο;

Τι γνώμη έχετε;To Εuro2day.gr ενθαρρύνει τον διάλογο και την έκφραση απόψεων από τους αναγνώστες. Σχολιάστε το άρθρο και πείτε την άποψή σας δημόσια για όσα συμβαίνουν και μας αφορούν όλους. Αν θεωρείτε το άρθρο σημαντικό, διαδώστε το με τα εργαλεία κοινωνικής δικτύωσης.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v