Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Κυβέρνηση ή... Μπαμπούλας Α.Ε.;

Το κράτος είναι απέναντι κι όχι δίπλα στους πολίτες. Εισπράττει εισφορές και φόρους, χωρίς να ασκεί αποτελεσματική κοινωνική πολιτική, χωρίς ανταποδοτικά οφέλη. Τι πρέπει να γίνει. Η επιστολή του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών. Γράφει ο Ν. Κυριακόπουλος.

  • του Νικόλαου Κυριακόπουλου*
Κυβέρνηση ή... Μπαμπούλας Α.Ε.;

Στο σημείο που έχουμε φτάσει, θα πρέπει να δράσουμε γρήγορα, αποφασιστικά και με επιχειρηματικό σχέδιο, χαρακτηριστικά τα οποία δεν υπάρχουν τόσο από αυτή την κυβέρνηση έως αυτή την στιγμή, όσο και από τις προηγούμενες.

Και πώς να υπάρχουν, αφού τα στελέχη και οι σύμβουλοι του κου Τρύφωνα Αλεξιάδη υποστηρίζουν ακόμα και στις μέρες μας:

α) την επιστροφή της θεώρησης των βιβλίων και στοιχείων

β) την πάση θυσία επιστροφή του αφορολόγητου

γ) τη θεσμοθέτηση του περιουσιολογίου και

δ) τις πωλήσεις των εταιριών του δημοσίου όπως όπως, διότι χρειάζονται χρήματα για τους δημόσιους υπαλλήλους και τους συνταξιούχους... Μάλλον τους δημόσιους υπαλλήλους, γιατί τους συνταξιούχους θα τους «ρίξει» πάλι.

Ο Τζον Πόλσον πολλές φορές έχει αναφέρει ότι χωρίς προστασία του ιδιωτικού φορέα και μείωση της φορολογίας, δεν πρόκειται να έλθουν επενδυτές.

Όσον αφορά στην επιστροφή της θεώρησης των βιβλίων και στοιχείων, με όποια μορφή ή παραλλαγή επανέλθει, την έχει κρίνει ο επιχειρηματικός κόσμος και μάλιστα σφόδρα αρνητικά. Άλλωστε σε κανένα ανεπτυγμένο κράτος δεν ισχύει.

Τώρα για την επιστροφή του αφορολόγητου, πιστεύω ότι δεν έχει κανένα νόημα η ύπαρξη αφορολόγητου σε πλασματικό ποσό. Τουναντίον, θα έχει νόημα αλλά και αποτέλεσμα η χαμηλή φορολόγηση σε όλο το πραγματικό ποσό που έχει εναπομείνει στο κάθε φυσικό, νομικό πρόσωπο ή οντότητα, εφόσον από τα έσοδα αφαιρεθούν τα έξοδα.

Τι περιμένει το κράτος να εισπράξει από κάποιον που έχει έσοδα 15.000€ και έξοδα 13.000€; Του μένουν 2.000€. Φορολογήστε του το 25%, όχι το 200%.

Είναι φυσικό κι επόμενο ο κάθε φορολογούμενος να προσπαθήσει με κάθε τρόπο να επιβιώσει, να εξασφαλίσει τα προς το ζην. Και σε αυτό το σημείο, η ιστορία επαναλαμβάνεται. Για να μπορέσει να επιβιώσει, θα εμπέσει και σε πράξεις φοροδιαφυγής, το κράτος από την πλευρά του θα επιβάλει υπέρογκα πρόστιμα και θα λάβει άδικα μέτρα, ενώ στην ουσία είναι ο πρώτος διδάξας! Όπως λέει και μια λαϊκή παροιμία, «Το ψάρι βρωμάει από το κεφάλι» .

Το κράτος είναι απέναντι κι όχι δίπλα στους πολίτες. Εισπράττει εισφορές και φόρους χωρίς να ασκεί αποτελεσματική κοινωνική πολιτική, χωρίς ανταποδοτικά οφέλη, χωρίς οικονομική συνέπεια όσον αφορά στις υποχρεώσεις του απέναντι στους φορολογούμενους πολίτες. Και μετά από όλα αυτά, έχει και το θράσος να θεωρεί ότι οι πολίτες λειτουργούν εκ προοιμίου σε βάρος του. Απαιτεί, διεκδικεί και εισπράττει περισσότερα από όσα εκκαθαρίζει ο φορολογούμενος κάθε χρόνο.

Το κράτος λειτουργεί σε βάρος των πολιτών. Δεν πληρώνει έγκαιρα τους γιατρούς, τα νοσοκομεία, τους φαρμακοποιούς, τις εταιρείες με τις οποίες συνεργάζεται κ.ά., ώστε να λειτουργήσει σωστά το κύκλωμα της ταχύτητας ρευστότητας της αγοράς.

Εάν κάποιος πολίτης κάνει τώρα αίτηση για σύνταξη, θα πάρει τα χρήματά του μετά από 3-4 χρόνια και μάλιστα άτοκα.

Ποιος σας είπε ότι ο εν δυνάμει συνταξιούχος έχει χρήματα που του επαρκούν για να επιβιώσει τουλάχιστον 3-4 χρόνια, μέχρι να συνταξιοδοτηθεί;

Δεν μπορείς να κόβεις συντάξεις και να λες στα νέα παιδιά να επενδύσουν σε προσδοκίες.

Δώστε ζωή στις πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις. Καταργήστε τον ΦΠΑ στις χονδρικές πωλήσεις και εφαρμόστε τον μόνο στις λιανικές πωλήσεις με άμεση αυτόματη αποφορολόγηση, μέσω των φορολογικών μηχανισμών, των λιανικών πωλήσεων και δέσμευση του εν λόγω ποσού (του ΦΠΑ) από το κράτος.

Με αυτόν τον τρόπο, ένα πολύ μεγάλο μέρος των πλαστών και εικονικών τιμολογίων αντιμετωπίζεται, όπως και ένα πολύ μεγάλο μέρος από τον ανείσπρακτο έως τώρα ΦΠΑ.

Η χρήση της πιστωτικής κάρτας ή χρεωστικής ή prepaid ήταν πολύ σωστό μέτρο, το οποίο σας το έχουμε προτείνει εδώ και πολύ καιρό τώρα, αλλά είχαμε τονίσει ότι θα έπρεπε να εφαρμοστούν κι άλλα προαπαιτούμενα για να επιτευχθεί το επιθυμητό αποτέλεσμα, τα οποία έχουν αναφερθεί στην παρακάτω επιστολή του Λ.Σ.Α.:

«ΠΡΟΣ
Υπουργείο Οικονομικών
Αναπ. Υπ. Οικονομικών, κα Βαλαβάνη Νάντια

Αθήνα, 17 Μαρτίου 2015

Θέμα: «Συνάντηση του Δ.Σ. του Λ.Σ.Α. με την Αν. Υπ. Οικ., κα Βαλαβάνη»

Αξιότιμη κυρία Βαλαβάνη,

Ύστερα από την από 13/03/2015 τηλεφωνική επικοινωνία της κας Βεγίρη με τον πρόεδρο του Λ.Σ.Α., κ. Κυριακόπουλο Νικόλαο, σας στέλνουμε τα θέματα για την έναρξη ενός εποικοδομητικού διαλόγου μαζί σας, που θα αφορά την παράθεση προβλημάτων και την επίλυσή τους, καθώς και προτάσεις για τη δημιουργία ενός δίκαιου και εκσυγχρονισμένου φορολογικού συστήματος:

1. Όλες οι συναλλαγές άνω των 250€ για τα Φ.Π. να γίνονται με τραπεζικό μέσο (πχ. χρεωστική κάρτα, πιστωτική κάρτα, κάρτα prepaid, επιταγή ή μεταφορά μέσω e-banking), με σκοπό σε 4 έτη το όριο να γίνει 25€. Από την άλλη μεριά, τα Ν.Π. θα πρέπει να επιδοτηθούν μέσω ΕΣΠΑ για την αγορά του POINT OF SALE (p.o.s.), το οποίο και θα διαχωρίζει την καθαρή αξία από το Φ.Π.Α. Η καθαρή αξία θα κατατίθεται στον λογαριασμό του επιτηδευματία και το Φ.Π.Α. στον λογαριασμό του Δημοσίου.

2. Αλλαγές στη Φορολογία εισοδήματος

α) Φυσικά Πρόσωπα
• Όλα τα έξοδα του Φ.Π. πρέπει να εκπίπτουν από τα πάσης φύσεως έσοδα του Φ.Π. Αυτό δημιουργεί το αίσθημα δίκαιου φόρου, δεδομένου ότι τα Φ.Π. φορολογούνται στο εισόδημα που τους έχει απομείνει.
Έσοδα - Έξοδα= Φορολογητέο Εισόδημα

β) Νομικά Πρόσωπα
• Τα έξοδα των Ν.Π. - οντοτήτων θα πρέπει να εκπίπτουν από όλο τον κύκλο εργασιών, χωρίς να παρεμβαίνει η φορολογική διοίκηση, για το αν θα πρέπει να εκπίπτουν ή όχι.

• Εάν υπάρχει ζημία πάνω από 3 έτη, τότε θα γίνεται έλεγχος, από όπου θα προκύπτει εάν υπάρχουν κίνδυνοι που δημιουργούν αμφιβολία για τη δυνατότητα συνέχισης της δραστηριότητας ή όχι του Ν.Π.

3. Βελτίωση του Ν. 4172/2013: Για να διευκολυνθεί η Διοίκηση και οι φορολογούμενοι, θα πρέπει να τροποποιηθούν κάποια άρθρα του νόμου (π.χ. Άρθρο 22, άρθρο 23).

4. Δημιουργία ενός εντύπου για τη δήλωση στοιχείων φορολογούμενων Φ.Π. (εκτός της ακίνητης περιουσίας), όπου ο φόρος θα είναι κλιμακωτός (π.χ. 15% στα χαμηλά εισοδήματα έως 50% στα υψηλά).

5. Συμψηφισμός απαιτήσεων όλου του Δημοσίου με απαιτήσεις των οντοτήτων (Φ.Π. και Ν.Π.).

6. Ενιαίος φορολογικός συντελεστής για όλες τις επιχειρήσεις έως 15% (flat tax): για λόγους ανταγωνιστικότητας με τις γειτονικές μας χώρες.

7. Μείωση του ανώτατου συντελεστή Φ.Π.Α., που δυστυχώς σήμερα αποτελεί το ¼ της συνολικής αξίας του αγαθού ή της υπηρεσίας. Εφαρμογή μειωμένων συντελεστών για τα είδη πρώτης ανάγκης (π.χ. τρόφιμα, φάρμακα) και για εκείνες τις υπηρεσίες ή τα αγαθά που δημιουργούν προστιθέμενη αξία και συμμετέχουν σημαντικά στο Α.Ε.Π. (π.χ. τουρισμός, εστίαση, κτλ.).

8. Όλες οι εργασίες (π.χ. έναρξη, μεταβολή, κτλ.) να γίνονται από τον λογιστή.

9. Απογραφή περιουσιακής κατάστασης-κινητής και ακίνητης περιουσίας.

10. Κατάργηση «τέλους επιτηδεύματος»: Δεν υπάρχει ανταποδοτικότητα.

11. Κατάργηση έκτακτων εισφορών.

12. Κατάργηση φόρων υπέρ τρίτων.

13. Κατάργηση Συγκεντρωτικών καταστάσεων ΜΥΦ.

14. Κατάργηση υπέρογκων προστίμων

15. Εκτελωνισμός: Έλεγχος από τις τράπεζες του προτιμολογίου με το τελικό τιμολόγιο στις εισαγωγές.

16. Πιστοποίηση του Συστήματος Taxisnet: Θα έπρεπε να υπάρχει πιστοποίηση Tier 4, που αφορά όλα τα συστήματα διαχείρισης ευαίσθητων δεδομένων. Το ισχύον σύστημα δεν είναι πιστοποιημένο, είναι free tier.

17. Μετατροπή του επιδόματος ανεργίας σε επίδομα εργασίας: Είναι προτιμότερο να δίνονται χρήματα από το κράτος στον άνεργο μέσω του εργοδότη, έτσι ώστε κάθε άνεργος να προσφέρει εργασία.

18. Πληρωμές προσωπικού μέσω τραπέζης.

19. Μεταβίβαση προσωπικών εταιριών (ΟΕ, ΕΕ, ατομικές κ.α.): Υπάρχουν προβλήματα στον προσδιορισμό αρχικής αξίας (κτήσης) για να υπολογιστεί η τυχόν υπεραξία.

20. Εφαρμογή Ε.Λ.Π. από έτος 2016.

Οι προτάσεις 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 18 θα πρέπει να γίνουν ταυτόχρονα και άμεσα για να υπάρξει σωστό αποτέλεσμα, καθώς και να υπάρχει 10ετής δέσμευση των παραπάνω, ώστε οι επενδυτές να νιώθουν ασφαλείς για τις μελλοντικές τους επενδύσεις.

Σε αναμονή της ενημέρωσής σας για την ημερομηνία της συνάντησης, ώστε να σας τεκμηριώσουμε τις παραπάνω προτάσεις.

Σας ευχαριστούμε πολύ εκ των προτέρων για την ανταπόκρισή σας.

Με τιμή,

Το Δ.Σ.»

Να τονίσουμε ότι πρέπει να συμμορφωθεί η ελληνική κυβέρνηση σε συνδυασμό με τις τράπεζες, όσον αφορά στον κανονισμό της Ε.Ε. 2015/751 της 29/04/2015 σχετικά με τις τραπεζικές προμήθειες για πράξεις με χρεωστική και πιστωτική κάρτα σε ποσοστό 0,2% και 0,3% αντίστοιχα.

Όσον αφορά στο περιουσιολόγιο, δεν έχει διευκρινίσει το κράτος τι το θέλει. Μιλήστε ξεκάθαρα στον λαό και πείτε του τι το θέλετε επίσημα. Θα βάλετε φόρο; Γιατί αυτό δεν είχε τα ανάλογα αποτελέσματα στα κράτη που το επέβαλαν, και το ξέρετε.

Πρώτη φορά βλέπουμε μία κυβέρνηση τόσο εγωιστική. Ο εγωισμός σε συνδυασμό με την ημιμάθεια είναι καταστροφικός. Και θα καταστρέψει κι εμάς, όσους από εμάς απομείνουν ή έχουν απομείνει, αφού γνωρίζετε ότι το brain drain έχει φτάσει σε πολύ υψηλά επίπεδα και ο ρυθμός αύξησής του είναι αμείωτος.

Επιτέλους και οι 300 συνεννοηθείτε και πείτε μας τι θέλετε;

Θέλετε αξιόπιστο κράτος και πολίτες ή όχι; Εάν θέλετε απλά να συνεχίσει η λειτουργία του πελατειακού κράτους, ας είμαστε ειλικρινείς για μία έστω φορά, για να πάρει ο καθένας τον δικό του δρόμο κι όπου μας βγάλει.
Σταματήστε να μας «φοβίζετε» γιατί αυτό μας διώχνει.

 

* Ο κ. Νικόλαος Κυριακόπουλος είναι Πρόεδρος του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών.


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v