Για μια ακόμα φορά, η κυβέρνηση βρίσκεται σε αναζήτηση νέων εισπρακτικών μέτρων για να καλύψει τις μαύρες τρύπες των κρατικών ταμείων, να βρει ισοδύναμα για την αναστολή του ΦΠΑ στην εκπαίδευση και να ικανοποιήσει τις δανειακές της υποχρεώσεις ενόψει της επόμενης δόσης.
Στην προσπάθειά της αυτή, εξαντλεί κάθε δυνατό και αδύνατο πόρο που έχει στη διάθεσή της μέσω των νέων μέτρων που κατέθεσε την προηγούμενη εβδομάδα και εκείνων που θα καταθέσει την εβδομάδα που διανύουμε.
Στο πολυνομοσχέδιο που κατατέθηκε και ψηφίστηκε την προηγούμενη βδομάδα προβλέπεται κατάργηση της έκπτωσης του ειδικού φόρου κατανάλωσης πετρελαίου που είχαν μέχρι τώρα οι αγρότες. Για κάθε 1.000 λίτρα, η επιβάρυνση του Ε.Φ.Κ. θα είναι 200€ έναντι των 66€ που ίσχυε μέχρι τώρα.
Υπενθυμίζεται ότι για τους αγρότες, όπως και για τις υπόλοιπες κατηγορίες επαγγελματιών, ισχύουν επιπλέον και οι υπόλοιπες φορολογικές αυξήσεις που έχουν ήδη ψηφιστεί και αφορούν όλες τις επιχειρήσεις, οι οποίες είναι, δηλαδή, η αύξηση του φορολογικού συντελεστή και της προκαταβολής φόρου εισοδήματος.
Γίνεται κατανοητό, λοιπόν, πως εκτός από τη δυσβάστακτη φορολόγηση, στην οποία υποβάλλονται όλες οι επιχειρήσεις και που οδηγεί στη μείωση των εσόδων και των κερδών τους, όπως έχουμε αναλύσει σε προηγούμενα άρθρα, οι επιτηδευματίες έρχονται αντιμέτωποι με επιπλέον μείωση εσόδων και κερδών καθώς, είτε θα κληθούν να απορροφήσουν τις αυξήσεις, είτε, σε περίπτωση που το μετακυλίσουν στον αγοραστή, θα δουν τους τζίρους τους να μειώνονται και κατά συνέπεια, το κράτος θα εισπράξει λιγότερα φορολογώντας μειωμένα έσοδα, ενώ πάντα θα ελλοχεύει η αύξηση της ανεργίας, ως αποτέλεσμα του φαινομένου.
Στη φορολογική ατζέντα της εβδομάδας έχουν τεθεί τα κάτωθι ζητήματα:
1) Αύξηση εσόδων από τον επαναπροσδιορισμό της πληρωμής των τελών κυκλοφορίας.
- Κίνητρα που είχαν δοθεί για την αγορά φιλικών προς το περιβάλλον οχημάτων καταργούνται, αφού θα κληθούν να πληρώσουν τέλη έως 50 € αυτοκίνητα χαμηλών ρύπων που μέχρι σήμερα απαλλάσσονταν του φόρου.
- Αυξάνονται τα τέλη για αυτοκίνητα μεγάλου κυβισμού (> 1.800 cc) και μεγάλης εμπορικής αξίας.
- Μειώνονται τα τέλη για παλαιά οχήματα μεγάλου κυβισμού που έχουν χάσει την εμπορική τους αξία.
Η προσπάθεια του κράτους να συνδέσει την εμπορική αξία και την ηλικία των οχημάτων με τα τέλη κυκλοφορίας αποτελεί έναν θετικό προσανατολισμό. Ωστόσο, για ακόμα μία φορά, το κράτος αποτυγχάνει να τηρήσει τις υποσχέσεις του για την απαλλαγή των ''καθαρών οχημάτων'' από τα τέλη κυκλοφορίας, η οποία αποτελούσε μέχρι τώρα σημαντικό κίνητρο για την αγορά τους.
2) Κατάρτιση περιουσιολογίου, στο οποίο θα καταγράφονται όλα τα περιουσιακά στοιχεία των πολιτών, συμπεριλαμβανομένων των:
- Τραπεζικών καταθέσεων, μετοχών
- Περιεχομένων των τραπεζικών θυρίδων σε εσωτερικό ή εξωτερικό
- Μετρητών που διακρατώνται εκτός τραπεζικών ιδρυμάτων
- Τιμαλφών, πολύτιμων λίθων, έργων τέχνης κ.λπ.
Οι πολίτες θα κληθούν να δηλώσουν οικειοθελώς την πάσης φύσης περιουσία τους και να φορολογηθούν γι' αυτή. Όσοι όμως προβούν σε απόκρυψη αυτής και εντοπιστούν, θα πληρώσουν τσουχτερά πρόστιμα.
Απορίας άξιο είναι βέβαια, εάν και πώς θα μπορέσει το κράτος να διαπιστώσει και να εντοπίσει αδήλωτη και αδικαιολόγητη περιουσία πολιτών, εφόσον αυτή δεν δηλωθεί οικειοθελώς στο περιουσιολόγιο, λαμβανομένου υπόψη πως τα τελευταία χρόνια τέτοιου είδους προσπάθειες και έλεγχοι κινούνται με υπερβολικά αργούς ρυθμούς και επομένως, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα, ελλείψει επαρκούς και επαρκώς καταρτισμένου προσωπικού.
Επιπλέον, πρακτικά είναι αρκετά δύσκολο να αποτιμηθούν τιμαλφή, έργα τέχνης κ.λπ., αφού για την εξεύρεση της πραγματικής τους αξίας θα έπρεπε ο κάθε πολίτης να απευθυνθεί σε επαγγελματία εκτιμητή.
Παρακολουθώντας, λοιπόν, την απελπισία της κυβέρνησης για εξεύρεση νέων πόρων προς χρηματοδότηση των απαιτήσεων των δανειστών μας, βλέπουμε καθημερινώς στη φορολογική ατζέντα της νέα μέτρα αμφιβόλου αποτελεσματικότητας και εισπραξιμότητας, τα οποία η μόνη σίγουρη κατάληξη που θα έχουν είναι η εξόντωση των επιχειρήσεων και η παντελώς οικονομική αποδυνάμωση των νοικοκυριών και των απλών ανθρώπων.
*Ο κ. Μιχάλης Πόλυγγερ είναι φοροτεχνικός-λογιστής και επίτιμος πρόεδρος του Λογιστικού Συλλόγου Αθηνών. Η κ. Χριστίνα Κολίντζα είναι φοροτεχνικός και λογιστής.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.