Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Γιατί η σύγχρονη εταιρεία χρειάζεται έναν corporate folklorist

Κάθε οργανισμός έχει πολλές «ανέκδοτες» ιστορίες να διηγηθεί στους καταναλωτές και είναι κρίσιμο να μπορεί να το κάνει. Ποιος είναι ο ρόλος του corporate folklorist στη σύγχρονη εποχή. Γράφει ο Αθ. Χ. Παπανδρόπουλος.

Γιατί η σύγχρονη εταιρεία χρειάζεται έναν corporate folklorist

Μπορεί κάποιοι να ειρωνεύονται και να ξορκίζουν τον ρόλο που έχουν οι μάρκες στην οικονομική ζωή και τη λειτουργία των επιχειρήσεων, ωστόσο αυτές, στον σημερινό χαοτικό κόσμο αμέτρητων αγαθών, αποτελούν πολύτιμο άϋλο κεφάλαιο.

Παράλληλα η ταυτοτική αξία μας εταιρείας, είναι ζωτικό εργαλείο παρουσίας της σε αγορές όλο και πιο δύσκολες και με απαιτητικούς καταναλωτές.

Είναι συνεπώς ιδιαίτερα σημαντικό για τις επιχειρήσεις να διαμορφώνουν μια ισχυρή ταυτότητα γύρω από το brand τους και να επικοινωνούν με ουσιαστικό τρόπο με το κοινό τους. Σε αυτό το πλαίσιο, η ανάγκη για ένταξη ενός corporate folklorist στο δυναμικό των οργανισμών είναι πιο ζωτική από ποτέ.

Ο ρόλος του corporate folklorist έχει στοιχεία από δημοσιογραφία, ιστορική έρευνα, marketing και βιβλιοθηκονομία. Είναι ο άνθρωπος που μελετά την κουλτούρα, το ιστορικό, τις αξίες και τις αλλαγές στη στρατηγική μιας επιχείρησης, με σκοπό να «ντύνει» με ιστορίες την branding επικοινωνία του οργανισμού, αλλά και τις marketing ενέργειες του - είναι στην ουσία ο θεματοφύλακας της συλλογικής μνήμης του οργανισμού.

Κάθε οργανισμός έχει πολλές «ανέκδοτες» ιστορίες να διηγηθεί, για τις καταβολές του, τους αρχικούς ιδρυτές του, τα προϊόντα που εισήγαγε (επιτυχημένα ή όχι) στην αγορά. Όμως οι ιστορίες αυτές, που αποτυπώνουν με τον βέλτιστο τρόπο το «πνεύμα» ενός οργανισμού, δεν βγαίνουν όσο θα έπρεπε προς τα έξω.

Αυτό συμβαίνει διότι, συχνά, οι εργαζόμενοι των εταιρειών περιορίζονται στο «silo» του τμήματος τους και δεν μοιράζονται τα βιώματά τους με τους συναδέλφους τους. Για παράδειγμα, οι πωλητές μιας εταιρείας εκφράζουν μεταξύ τους τις απόψεις των πελατών τους για την εταιρεία και τα προϊόντα της, όμως αυτά τα testimonials δεν ενσωματώνονται ποτέ στην αφήγηση για το πως έφτασε ένας οργανισμός στη θέση που κατέχει σήμερα.

Οι άνθρωποι που μπορούν να διηγηθούν ιστορίες για την εξέλιξη ενός οργανισμού είναι συνήθως οι υπάλληλοι που βρίσκονται χρόνια στην εταιρεία, όμως οι εξιστορήσεις τους σπάνια απευθύνονται στο ευρύ κοινό, παρά μόνο σε νεαρούς συναδέλφους, στην ώρα του διαλείμματος.

Ποιες ικανότητες πρέπει να έχει ένας corporate folklorist; Χρειάζεται να είναι κάποιος με ερευνητικές και επικοινωνιακές ικανότητες ώστε να συγκεντρώνει εύκολα τις ιστορίες της εταιρείας και να δημιουργεί το ανάλογο περιεχόμενο -κείμενα, εικαστικά, videos κ.ά.

Πάνω απ' όλα όμως, ο άνθρωπος αυτός θα πρέπει να είναι σε θέση να αντιληφθεί σε ένα συνολικό πλαίσιο την πορεία της εταιρείας, να κατανοεί με ποιον τρόπο συγκεκριμένα στοιχεία ενσωματώθηκαν στην κουλτούρα της και να αντιλαμβάνεται τη σύνδεση ανάμεσα στο παρελθόν και το παρόν ενός οργανισμού.

Η θέση αυτή δικαιωματικά «ανήκει» στο τμήμα marketing, καθώς κάθε στοιχείο του marketing mix μπορεί να ενισχυθεί σημαντικά από τις εταιρικές διηγήσεις. Στο εξωτερικό, η θέση αυτή μπορεί να συνδέεται με πολλούς διαφορετικούς τίτλους, όπως «corporate historian», «official archivist» ή «chiefstoryteller».

Θα μπορούσαμε βέβαια να πούμε ότι οι διαφορετικοί τίτλοι είναι όσοι και οι οργανισμοί που έχουν προβλέψει τη δημιουργία μιας τέτοιας θέσης στο οργανόγραμμά τους, καθώς μόνο εταιρείες που είναι παγκόσμιοι ηγέτες στον κλάδο τους ή πολυεθνικές επιχειρήσεις με έντονο marketing προσανατολισμό έχουν κάνει το αντίστοιχο βήμα.

Η κατάσταση αυτή αναμένεται να αλλάξει σύντομα, καθώς οι ιστορίες είναι το όχημα για την «καρδιά» του σύγχρονου καταναλωτή, στην εποχή της υπερπληροφόρησης. Μια υπερπληροφόρηση εξάλλου, η οποία είναι χαοτική και όχι λίγες φορές οδηγεί σε καταστάσεις εκτός ελέγχου.

Από την άλλη πλευρά, η κατάσταση αυτή προσφέρει νέες ευκαιρίες και στα μέσα μαζικής επικοινωνίας, στον βαθμό που μπορούν να καταλάβουν τι αλλάζει στους τρόπους προβολής αγαθών και υπηρεσιών.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v