Κερδίζουν ολοένα και περισσότερο «έδαφος» οι ανέπαφες συναλλαγές, καταγράφοντας νέα εντυπωσιακά νούμερα από τη μία μέρα στην άλλη. Το contactless είναι ήδη στα καλύτερά του, αφού ήδη από πέρυσι τρέχει με υπερδιπλάσιο ρυθμό.
Την εικόνα, αλλά και τα νέα δεδομένα περιγράφει στο Euro2day.gr, η Ανδριάνα Παππά, Head of Visa Greece.
Μεταξύ άλλων, αναφέρεται στη συμβολή της Fintech την τρέχουσα περίοδο αλλά και τον ρόλο του marketing στην αλλαγή των καθιερωμένων πρακτικών καταναλωτικής συμπεριφοράς.
Κυρία Παππά, η αύξηση του ορίου στις ανέπαφες συναλλαγές στα 50 ευρώ ΡΙΝ έδωσε μια «ανάσα» στον καταναλωτή. Πόσο εκτιμάτε ότι θα αυξηθούν οι συγκεκριμένες συναλλαγές;
Όλοι προσαρμοζόμαστε στις δραματικές αλλαγές που επέφερε η πανδημία του νέου κορωνοϊού στην καθημερινή μας ζωή. Επικροτούμε το ελληνικό οικοσύστημα ψηφιακών πληρωμών για την αύξηση του ορίου των ανέπαφων συναλλαγών μέσω κάρτας στα €50 και την άμεση εφαρμογή όλων των απαραίτητων τεχνικών αλλαγών, καθώς πρόκειται για ένα σημαντικό βήμα που μπορεί να βοηθήσει στην προστασία των Ελλήνων καταναλωτών και ταυτόχρονα να διευκολύνει γρήγορες, αξιόπιστες και εξαιρετικά ασφαλείς ψηφιακές πληρωμές. Αυτός είναι άλλωστε ο στόχος της Visa: η απρόσκοπτη και ασφαλής διαδικασία πληρωμών. Στην Ελλάδα, οι ανέπαφες συναλλαγές σχεδόν διπλασιάστηκαν το 2019. Ωστόσο, είναι πολύ νωρίς για να κάνουμε προβλέψεις σχετικά με την περαιτέρω αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών που θα επιφέρει η αύξηση του ορίου, καθώς η πανδημία του Covid-19 βρίσκεται σε εξέλιξη.
Σε ποιο βαθμό χρησιμοποιεί ο Έλληνας την πιστωτική του κάρτα για μικρές συναλλαγές; Έχετε στοιχεία για την προ της τρέχουσας κρίσης περίοδο;
Οι πληρωμές μέσω καρτών στην Ελλάδα αυξήθηκαν το 2019 σχεδόν κατά 30%. Την ίδια περίοδο, οι ανέπαφες συναλλαγές, όπως ήδη ανέφερα, σχεδόν διπλασιάστηκαν. Αυτό δείχνει ότι οι Έλληνες καταναλωτές προτιμούν την άνεση και την ασφάλεια των ανέπαφων πληρωμών, ακόμα και για μικρά ποσά. Η εισαγωγή στην ελληνική αγορά μεθόδων πληρωμής για κινητές συσκευές, είτε με τη μορφή τραπεζικών πορτοφολιών, είτε με τη μορφή xPays όπως είναι οι ανέπαφες συναλλαγές μέσω κινητών τηλεφώνων, θα συμβάλει επίσης στην περαιτέρω υιοθέτηση των ανέπαφων συναλλαγών.
Ποια είναι η τάση που διαμορφώνεται; Τι σας δείχνει η σχεδόν δίμηνη χρήση μέσα στην κρίση αυτή, ειδικά μετά το lockdown και το «Μένουμε Σπίτι»;
Οι πληρωμές με κάρτα στην Ελλάδα έως τον Νοέμβριο του 2019, αυξήθηκαν κατά 25% σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Επιπλέον, η ετήσια αύξηση των ανέπαφων συναλλαγών στην Ελλάδα υπερδιπλασιάστηκε. Αυτό δείχνει σαφώς τη σημαντική δυναμική του τομέα. Δεδομένων των εξαιρετικών προκλήσεων που αντιμετωπίζουμε όλοι, η Visa έχει λάβει μέτρα τόσο για να εξασφαλίσει την αξιοπιστία του δικτύου, να διευκολύνει τους καταναλωτές και το οικοσύστημα πληρωμών, όσο και να διασφαλίσει ότι οι ανέπαφες συναλλαγές (ή tap-to-pay όπως τις ονομάζουμε), θα παραμείνουν μεταξύ των ασφαλέστερων τρόπων πληρωμής με φυσική παρουσία του αγοραστή στο ταμείο. Επιτρέψτε μου να επισημάνω στο σημείο αυτό, ότι πρόκειται για ένα μέτρο που βοηθά επίσης τη λειτουργία των μικρών επιχειρήσεων, τη ραχοκοκαλιά της ελληνικής οικονομίας, σε αυτή τη δύσκολη περίοδο.
Θα ήθελα να επωφεληθώ της ευκαιρίας, για να επισημάνω τη δέσμευση της Visa στην υποστήριξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων. Έχουμε για παράδειγμα ξεκινήσει μια εκστρατεία στην Ελλάδα για την υποστήριξη και ενίσχυση των μικρών συνοικιακών επιχειρήσεων, συγκεκριμένα των φούρνων/μικρών ζαχαροπλαστείων, παρέχοντας κίνητρα στους κατόχους καρτών Visa να πραγματοποιούν με αυτές τις αγορές τους, στις εν λόγω επιχειρήσεις. Η καμπάνια μας, ευθυγραμμίζεται με τη δέσμευση της Visa διεθνώς απέναντι στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις που αποτελούν σημαντικό πυλώνα της παγκόσμιας οικονομίας, αντιπροσωπεύοντας πάνω από το 90% των επιχειρήσεων και συμβάλλοντας στο 50 με 60% της απασχόλησης. Πρόσφατα, το Ίδρυμα Visa ανακοίνωσε μια πενταετή, στρατηγική δέσμευση 200 εκατομμυρίων δολαρίων για τη στήριξη μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων σε όλο τον κόσμο, με επίκεντρο την προώθηση της οικονομικής ευημερίας των γυναικών. Υπάρχει ένα ετήσιο πιστωτικό έλλειμμα ύψους 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τη χρηματοδότηση γυναικών-ιδιοκτητών μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων, το οποίο αναμένεται να αυξηθεί λόγω της οικονομικής αναταραχής που οφείλεται στον COVID-19. Η δράση αυτή επεκτείνει τη μακροχρόνια στήριξη του Ιδρύματος Visa στις μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις παγκοσμίως.
Πλαστικό χρήμα και ασφάλεια συναλλαγών. Πόσο ασφαλείς είμαστε σήμερα και πώς η Fintech «επενδύει» στον τομέα αυτό;
Στη Visa, χρησιμοποιούμε την τεχνολογία, τις συνέργιες και την εκτενή εμπειρία των ανθρώπων μας για να διατηρούμε τα συστήματά μας ασφαλή και τις απόπειρες εξαπάτησης των καταναλωτών σε ιστορικά χαμηλά επίπεδα. Οι προσπάθειές μας επικεντρώνονται σε τέσσερις βασικούς τομείς:
• Προστασία δεδομένων: Όπου είναι εφικτό, μειώνουμε τον κίνδυνο παραβίασης δεδομένων βελτιώνοντας τις τεχνικές κρυπτογράφησης και εφαρμόζοντας κανόνες που περιορίζουν τον τρόπο και τον τόπο αποθήκευσης ευαίσθητων πληροφοριών στα συστήματα των εμπόρων.
• Περιορισμός διάθεσης δεδομένων: Η Visa έχει αναπτύξει τεχνολογίες όπως το EMV chip και το tokenization που μετατρέπουν τα ευαίσθητα δεδομένα ενός λογαριασμού σε τέτοια μορφή που καθιστά αδύνατη τη χρήση τους με δόλο. Σήμερα, η υπηρεσία Visa Token αντικαθιστά ευαίσθητες πληροφορίες λογαριασμού, όπως τον 16ψήφιο αριθμό του λογαριασμού, με ένα μοναδικό ψηφιακό αναγνωριστικό που ονομάζεται "token". Το στοιχείο αυτό, επιτρέπει την επεξεργασία μίας πληρωμής χωρίς να εκτίθενται τα πραγματικά στοιχεία του λογαριασμού, τα οποία θα μπορούσαν ενδεχομένως να παραβιαστούν.
• Αξιοποίηση δεδομένων: Το δίκτυο της Visa, το VisaNet, αποτελεί ένα ισχυρό εργαλείο για την καταπολέμηση της απάτης. Στο Cyber Fusion Center της Visa συγκεντρώνονται οι πλέον πρόσφατες καινοτομίες για τον συντονισμό των επιχειρήσεων κυβερνοάμυνας, ενώ επιτρέπει την ταχεία απόκριση και ανταλλαγή πληροφοριών. Το Cyber Fusion Center εκμεταλλεύεται περισσότερα από έξι petabytes δεδομένων, ώστε να αναπτύσσει μοντέλα ανίχνευσης απειλών και να βοηθά τους επιστήμονες δεδομένων να οπτικοποιούν και να ανταποκρίνονται καλύτερα στις απειλές.
• Ενδυνάμωση των καταναλωτών: Οι ιδιοκτήτες λογαριασμών Visa, βρίσκονται στην πρώτη γραμμή προστασίας του συστήματος ψηφιακών πληρωμών. Παρέχοντάς τους υπηρεσίες ειδοποίησης και ελέγχου των συναλλαγών, τους βοηθάμε να παρακολουθούν τη δραστηριότητα του λογαριασμού τους σε σχεδόν πραγματικό χρόνο.
Στη Visa δεσμευόμαστε να παρέχουμε εύκολες και ασφαλείς πληρωμές και να προσφέρουμε απρόσκοπτες καθημερινές συναλλαγές στους πελάτες. Στόχος μας είναι να ελαχιστοποιήσουμε τα εμπόδια στην αγοραστική εμπειρία των καταναλωτών και ταυτόχρονα να ενισχύσουμε την ασφάλεια πληρωμών. Στο Innovation Program της Visa, που τρέχουμε στην Ελλάδα σε συνεργασία με την Crowdpolicy, συμμετέχουν ελληνικές εταιρείες fintech, προκειμένου να δημιουργήσουμε νέους τρόπους πληρωμών. Όπως η ανάπτυξη καινοτόμων λύσεων ψηφιακών πληρωμών που κάνουν τη ζωή μας καλύτερη (π.χ. διέλευση στα μέσα μαζικής μεταφοράς, πολιτιστικές επιχειρήσεις ), ξεκλείδωμα νέων ροών πληρωμών όπως B2B, C2G, P2P κ.λπ., καθώς και δημιουργώντας νέες μεθόδους πληρωμών για τον τομέα της λιανικής.
Με αφορμή την πρόσφατη καμπάνια για συμμετοχή στην κλήρωση των 500 ευρώ, μέσω αγορών με κάρτες Visa, πόσο πιστεύετε ότι το marketing, η διαφήμιση και οι αντίστοιχες προσφορές ενθαρρύνουν αποτελεσματικά την χρήση της κάρτας; Έχετε κάποια συγκρίσιμα στοιχεία από κάποια αντίστοιχη παλαιότερη πρωτοβουλία;
Γνωρίζουμε σίγουρα ότι τέτοιου είδους καμπάνιες, μας βοηθούν να χτίσουμε τη συνήθεια πληρωμών με κάρτες Visa και ταυτόχρονα να δείξουμε πόσο εύκολος, ασφαλής και βολικός είναι αυτός ο τρόπος πληρωμής για τον καταναλωτή, σε σύγκριση με τη χρήση μετρητών. Η αποστολή μας είναι να συνδέσουμε τον κόσμο μέσω του πιο ασφαλούς και αξιόπιστου δικτύου πληρωμών, που βοηθά τις επιχειρήσεις, τα άτομα και τις οικονομίες να ευδοκιμήσουν. Όλες οι ενέργειες μας, έχουν σχεδιαστεί ακριβώς με αυτόν τον στόχο. Έχουμε σχεδιάσει ένα ευρύ πρόγραμμα μάρκετινγκ στην Ελλάδα, που ενθαρρύνει τους κατόχους των καρτών Visa να εκμεταλλευτούν τις καμπάνιες μας. Για παράδειγμα, δείχνουμε την ταχύτητα, την ασφάλεια και την ευκολία των ανέπαφων πληρωμών στους κατόχους των καρτών μας, μέσω μιας καμπάνιας μάρκετινγκ. Καθώς το ηλεκτρονικό εμπόριο αυξάνεται παντού, και στην Ελλάδα, "τρέξαμε" εκστρατείες μαζί με συνεργαζόμενες εταιρείες σε μια προσπάθεια να ενθαρρύνουμε την αλλαγή των καταναλωτικών συνηθειών, όπως για παράδειγμα αντί να πληρώνουν με μετρητά κατά την παράδοση ενός προϊόντος, να πληρώνουν με κάρτα. Οι ανέπαφες συναλλαγές, ήταν ένας ακόμη βασικός τομέας στον οποίο επικεντρωθήκαμε πέρυσι καθ' όλη τη διάρκεια του έτους μέσω συνολικών ενεργειών επικοινωνίας και διαφήμισης, καθώς και προωθητικών ενεργειών σε εθνικό επίπεδο, αλλά και συνεργασιών με εμπόρους. Αυτήν την περίοδο σχεδιάζουμε να ξεκινήσουμε μια ενημερωτική εκστρατεία, για την αύξηση του ορίου ανέπαφων πληρωμών στην Ελλάδα.
Θα θέλατε να μας δώσετε κάποια στοιχεία για το μέσο ύψος συναλλαγής με πιστωτική/ χρεωστική κάρτα; Και για τον αριθμό συναλλαγών ανά μήνα;
Με μεγάλη μου χαρά θα μοιραστώ μαζί σας στατιστικά στοιχεία της Visa στην Ελλάδα. Ο όγκος πληρωμών της Visa αυξήθηκε κατά 15% το 2019, ενώ οι συναλλαγές πληρωμών αυξήθηκαν κατά σχεδόν 30%. Επιπροσθέτως, οι συναλλαγές πρόσωπο-με-πρόσωπο σε POS, αυξήθηκαν πάνω από 30%. Αυτά τα στοιχεία μας δείχνουν ότι οι Έλληνες καταναλωτές αντικαθιστούν όλο και περισσότερες τα μετρητά με κάρτες στις καθημερινές τους συναλλαγές.