Η στήλη έτυχε να γίνει αποδέκτης της πληροφορίας την προηγούμενη εβδομάδα.
Σύμφωνα μ’ αυτή την πληροφορία που μας είπαν πως ήταν εν γνώσει της ΑΑΔΕ, αρκετοί μικρομεσαίοι-πιθανόν πολλοί- χρησιμοποιούν ένα ειδικό λογισμικό για να «πειράζουν» τις ταμειακές μηχανές ώστε να τσεπώνουν τον ΦΠΑ και να πληρώνουν πολύ χαμηλότερο φόρο εισοδήματος.
Δεν εκπλαγήκαμε λοιπόν καθόλου, διαβάζοντας την χθεσινή είδηση ότι ελεγκτές της ΑΑΔΕ σε gelateria στη Χερσόνησο Ηρακλείου «ανακάλυψαν ότι υπήρχε εγκατεστημένο ένα ειδικό λογισμικό, που στο τέλος κάθε ημέρας διέγραφε το 80% των αποδείξεων που είχαν εκδοθεί και εμφάνιζε στην εφορία μόνον το 20% από αυτές.
Το κλιμάκιο των ελεγκτών διαπίστωσε πως μόνον σε μια μέρα το λογισμικό είχε σβήσει 291 αποδείξεις και εκτιμά ότι το τελευταίο 15νθήμερο είχαν διαγραφεί περισσότερες από 3.000 αποδείξεις.»
Η τιμωρία ήταν η αναστολή λειτουργίας της επιχείρησης για 48 ώρες και η αλήθεια είναι πως μοιάζει με χάδι.
Επιπλέον, ο ιδιοκτήτης θα ελεγχθεί εξονυχιστικά τόσο για την τρέχουσα χρήση, όσο και για τις χρήσεις των προηγούμενων ετών για το εισόδημα και τον ΦΠΑ.
Η εξέλιξη επαναφέρει το θέμα με τις ταμειακές μηχανές και την σύνδεσή τους με τους κεντρικούς servers της ΓΓΠΣ.
Όμως, το θέμα δεν βρίσκεται στην κυβερνητική ατζέντα που ανακοινώθηκε για την ενίσχυση των ηλεκτρονικών πληρωμών και την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, π.χ. ηλεκτρονικά τιμολόγια, e-books κ.τ.λ.
Φυσικά, ούτε η προηγούμενη κυβέρνηση έκανε κάτι πρακτικό γι’ αυτό το θέμα.
Ισως γιατί οι ψήφοι των μικρομεσαίων είναι πολλοί και όλα τα κόμματα γνωρίζουν τι γίνεται με τις αποδείξεις σε ολόκληρους κλάδους και επαγγέλματα και απλά υποκρίνονται.
Από την σκοπιά τους, πολλοί μικρομεσαίοι ισχυρίζονται πως δεν θα έβγαιναν αν δεν το έκαναν λόγω της υψηλής φορολογίας και των εισφορών.
Από την δική τους πλευρά, οι επικριτές τονίζουν ότι τα ίδια έκαναν και όταν οι φόροι και οι εισφορές ήταν πολύ χαμηλότεροι.
Το αποτέλεσμα είναι σημαντικό μέρος των φορολογουμένων, ιδίως ελεύθεροι επαγγελματίες και αγρότες, να δηλώνουν φτωχοί με ετήσιο εισόδημα είτε χαμηλότερο από το αφορολόγητο όριο είτε λίγο μεγαλύτερο.
Το ερώτημα είναι τι γίνεται μετά μάλιστα την αποκάλυψη της κομπίνας με το ειδικό λογισμικό που «πειράζει» τις ταμειακές μηχανές.
Η απάντηση είναι απλή σύμφωνα με τους επαΐοντες.
Από την στιγμή που μεγάλο μέρος των ταμειακών μηχανών δεν έχουν τις προδιαγραφές για να συνδεθούν κεντρικά, π.χ. ασύρματα, και δεν πρέπει να επιτρέπονται «παρεμβάσεις», το κράτος θα πρέπει να επιβάλλει την αντικατάσταση όλων των υφισταμένων με νέες ταμειακές μηχανές το συντομότερο.
Γι’ αυτό θα πρέπει να δώσει γενναία κίνητρα και στην ανάγκη να τις αγοράσει το ίδιο με κοινοτικά λεφτά, π.χ. του ΕΣΠΑ, και να τις δωρίσει στους μικρομεσαίους που θα τις αντικαταστήσουν.
Εκτιμάται πως το κόστος μιας τέτοιας μηχανής που λειτουργεί σε κλειστό σύστημα ανέρχεται σε 250-300 ευρώ και η συνολική δαπάνη για ένα κλειστό σύστημα μερικών χιλιάδων ταμειακών θα μπορούσε να ανέλθει σε 200-300 εκ. ευρώ.
Η απόσβεση θα ήταν ταχύτατη με δεδομένες τις μεγάλες απώλειες σε ΦΠΑ κ.τ.λ..
Πιλοτικά, σε πρώτη φάση, θα μπορούσε να περιλαμβάνει μερικές χιλιάδες μηχανές σε κλάδους όπως η εστίαση, π.χ. καφετέριες, ταβέρνες, εστιατόρια, όπου η παραβατικότητα εκτιμάται πως είναι μεγάλη τονίζουν οι επαΐοντες.
Υπάρχει η πολιτική βούληση για μια τέτοια μεταρρύθμιση που θα μπορούσε να φέρει δισ. ευρώ στον κρατικό κορβανά, δημιουργώντας δημοσιονομικό χώρο για μεγαλύτερες μειώσεις φόρων και εισφορών;
Θα το ευχόμασταν αλλά δεν θα στοιχηματίζαμε κιόλας.
Δεν είναι τυχαίο ότι έχουν περάσει αρκετά χρόνια από το 2013-2014 που η τότε υπεύθυνη ξεκίνησε την προσπάθεια διασύνδεσης των ταμειακών μηχανών με τους κεντρικούς υπολογιστές της ΓΓΠΣ κι ακόμη είμαστε στην αρχή.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.