Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Ποντάρουν σε παροχές και φοροελαφρύνσεις

Tο πρώτο μεγάλο στοίχημα που καλείται να κερδίσει η κυβέρνηση είναι το δημοσιονομικό καθώς οι προεκλογικές παροχές της προηγούμενης και οι φοροελαφρύνσεις της τωρινής αποτελούν κατάρα και ευχή ταυτόχρονα.

Ποντάρουν σε παροχές και φοροελαφρύνσεις

Η νέα κυβέρνηση του Κυριάκου Μητσοτάκη έχει δεσμευθεί να σεβαστεί τον δημοσιονομικό στόχο του 2019, που μεταφράζεται σε πρωτογενές πλεόνασμα 3,5% του ΑΕΠ.

Όμως, κουβαλάει ήδη ένα μεγάλο βάρος.

Η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ είχε εκτιμήσει το προεκλογικό πακέτο παροχών ή μέτρων (επιλέξτε ανάλογα με την κομματική σας τοποθέτηση) στο 1,14 δισ. ευρώ.

Ως γνωστόν, το πακέτο περιελάμβανε το επίδομα ή 13η σύνταξη, τη μείωση του ΦΠΑ στο ρεύμα και στο φυσικό αέριο στο 6% από 13%, την επιλεκτική μείωση του ΦΠΑ στην εστίαση στο 13% από 24% και τη μετάταξη των επεξεργασμένων και συσκευασμένων τροφίμων στο 13% από 24%.

Η κυβέρνηση της ΝΔ ανακοίνωσε επίσης τη μείωση του ΕΝΦΙΑ κατά 22% μεσοσταθμικά από φέτος καθώς και τη μείωση του φόρου στα κέρδη των επιχειρήσεων στο 24% από το 28% για τη φετινή χρήση και τη μείωση του φόρου στα μερίσματα από το 10% στο 5% από το 2019.

Η έξτρα επιβάρυνση του προϋπολογισμού από τη μείωση του ΕΝΦΙΑ εκτιμάται σε 265 με 300 εκατ. ευρώ.

Δεν υπάρχουν εκτιμήσεις για την απώλεια εσόδων από τη μείωση των υπόλοιπων φόρων.

Και φυσικά υπάρχει επίσης το ερώτημα για την επίπτωση της ρύθμισης των 120 δόσεων στα κρατικά έσοδα, που η πλέον αισιόδοξη εκτίμηση μιλά για μηδαμινές απώλειες και η πλέον αρνητική για εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.

Τέλος, υπάρχει το ερώτημα για την μείωση του ΦΠΑ σε καφέ, τσάι, αναψυκτικά από το φθινόπωρο.

Με χονδρικούς υπολογισμούς, οι συνολικές απώλειες στα φετινά έσοδα φθάνουν ή και ξεπερνούν το 1,5 δισ. ευρώ.

Από την άλλη πλευρά, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι ακόμη κι αυτό το μεγάλο νούμερο αποδεικνύεται  σχετικά μικρό, αν συγκριθεί με το πρωτογενές υπερπλεόνασμα του 2018, που ανήλθε σε 2,5 δισ. ευρώ.

Από εκείνο το ποσό, 822 εκατ. ευρώ διανεμήθηκαν στους ένστολους και άλλες ειδικές κατηγορίες δημ. υπαλλήλων και 770 εκατ. ευρώ ήταν το «κοινωνικό μέρισμα».  

Φυσικά, άλλο ο προϋπολογισμός του 2018 και άλλο του 2019. Όμως, δεν αποκλείεται η ανωτέρω σύγκριση να έχει βάση.  

Πολύ περισσότερο, όταν η νέα κυβέρνηση ποντάρει στις προεκλογικές παροχές και τις φοροελαφρύνσεις για ένα πιο οικονομικά ισχυρό δεύτερο εξάμηνο.

Αξίζει να σημειωθεί ότι μόλις το 35% με 40% των ετήσιων αγαθών και υπηρεσιών παράγονται στην Ελλάδα (ΑΕΠ) το διάστημα Ιανουαρίου-Ιουνίου.

Το 60%-65% του ετήσιου ΑΕΠ παράγεται το δεύτερο εξάμηνο.

Θυμίζουμε πως μερικές προβλέψεις θέλουν την ελληνική οικονομία να αναπτύσσεται με ρυθμό 1,8% το 2019.

Αν λοιπόν υποθέσει κανείς πως 900 εκατ. ευρώ ή 0,5% του ΑΕΠ περίπου από το 1,5 δισ. ευρώ πέσουν στην οικονομία το δεύτερο εξάμηνο, η ελληνική οικονομία ίσως αναπτυχθεί με ρυθμό 2,1%-2,3% το 2019.    

Με άλλα λόγια, το ΑΕΠ ίσως αυξηθεί με ρυθμό που θα είναι κοντά στην πρόβλεψη του φετινού προϋπολογισμού.

Και φυσικά θα το οφείλει εν πολλοίς στις προεκλογικές παροχές και τις φοροελαφρύνσεις, στις οποίες ποντάρουν στην κυβέρνηση. 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v