Από το υψηλό επίπεδο του 2016 μέχρι το 3ο τρίμηνο του 2018, τα μη εξυπηρετούμενα ανοίγματα (ΜΕΑ) των ελληνικών τραπεζών μειώθηκαν κατά 24 δισ. ευρώ περίπου.
Το ποσό είναι σημαντικό αλλά ο δείκτης των ΜΕΑ παρέμεινε στο υψηλό επίπεδο του 47% περίπου γιατί μειώθηκε επίσης ο παρονομαστής, δηλαδή το υπόλοιπο των δανείων.
Ακόμη κι ο κυπριακός δείκτης ΜΕΑ βρίσκεται σε χαμηλότερα επίπεδα κοντά στο 34%-35%.
Όμως, η Ελλάδα δεν μπορεί να ελπίζει σε μια λύση για τράπεζα ή τράπεζες, όπως αυτή που ενέκρινε η Κομισιόν για την Συνεργατική Τράπεζα στη Μεγαλόνησο.
Η Κομισιόν αποδέχθηκε μια ερμηνεία για την κρατική ενίσχυση που παρέπεμπε στο 2014, δηλαδή πριν την εφαρμογή της ευρωπαϊκής ντιρεκτίβας για το «κούρεμα» (bail in ) των καταθέσεων σε περίπτωση που μια τράπεζα βρεθεί σε αδυναμία.
Με το δείκτη ΜΕΑ στην Ευρωζώνη να βρίσκεται κοντά στο 3,8%, ο ελληνικός θα είναι κάπου πέντε φορές υψηλότερος το 2021 ακόμη κι αν τα σχέδια των τραπεζών που υποβλήθηκαν στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) υλοποιηθούν πλήρως.
Το γεγονός ότι ο SSM δεν αμφισβήτησε κάποιες από τις αισιόδοξες υποθέσεις που έχουν ενσωματωθεί στα σχέδια των ελληνικών τραπεζών, π.χ. τη σημαντική βελτίωση στο ποσοστό ίασης των δανείων από το 2019, δεν σημαίνει πως δεν θα έχει απαιτήσεις από τις τράπεζες αν διαπιστώσει παρεκκλίσεις.
Ολοι αναγνωρίζουν πως χρειάζεται επιπρόσθετη προσπάθεια για να συρρικνωθεί το βουνό των κόκκινων δανείων αλλά και χρόνος.
Οι δυο συστημικές προτάσεις, δηλαδή το αποκαλούμενο «ιταλικό» σχέδιο των 15-20 δισ. ευρώ σε ΜΕΑ και εκείνο της ΤτΕ των 40 δισ. ευρώ, θα χρειασθούν μήνες για την πλήρη εφαρμογή τους σύμφωνα με τους επαΐοντες.
Είναι λογικό να χρειάζεται περισσότερους μήνες εκείνο της ΤτΕ, αν φυσικά λάβει τελικά το πράσινο φως καθώς θα πρέπει να απαντηθούν πειστικά κάποιες αιτιάσεις σχετικά με τις αναβαλλόμενες φορολογικές απαιτήσεις (DTCs).
Oι αιτιάσεις σχετίζονται με την φύση των DTCs από την στιγμή που θα μετατραπούν σε διαπραγματεύσιμους τίτλους μετά την μεταφορά τους στο όχημα ειδικού σκοπού (SPV).
Από την άλλη πλευρά, η μεταφορά των CDS ίσως βοηθήσει εμμέσως τις τράπεζες. Κι αυτό γιατί καθιστά πιο διαχειρίσιμο το ύψος των ελάχιστων κερδών που θα πρέπει να βγάζει ετησίως το τραπεζικό σύστημα, αποφεύγοντας δυσάρεστες για τους μετόχους καταστάσεις.
Εκτιμάται πως κέρδη ύψους 1,6 δισ. ευρώ αντιστοιχούν σε DTCs ύψους 1 δισ. ευρώ.
Με δεδομένο ότι οι της Κομισιόν (DG Comp) θα κατεβάσουν τα μολύβια μερικές εβδομάδες πριν τις ευρωεκλογές του Μαΐου είναι σημαντικό το υπουργείο Οικονομικών να υποβάλλει τις δυο συστημικές προτάσεις στις αρμόδιες αρχές, δηλαδή τον SSM και την DG Comp, το συντομότερο.
Απ’ όσο κατανοούμε η αρμόδια διεύθυνση του SSM για τις ελληνικές τράπεζες είναι ανοικτή σε όλες τις προτάσεις αφού σκοπός της είναι να μειωθούν δραστικά τα «κόκκινα» δάνεια.
Είναι επίσης προφανές πως τα λεφτά είναι πολλά και πολλοί θέλουν κομμάτι της πίτας σε μια χώρα που τα MEA είναι το κύριο πιάτο (δυστυχώς).
Γι’ αυτό άλλωστε έχουν φτιαχτεί και πάρει άδειες αρκετές servicing companies.
Κλείνοντας θα θέλαμε να υπενθυμίσουμε πως ένα από τα συνθήματα της «Πολιτιστικής Επανάστασης» στην Κίνα στις αρχές της δεκαετίας του 1960 ήταν το «αφήστε όλα τα λουλούδια να ανθίσουν.»
Φυσικά, όλοι γνωρίζουμε που κατέληξε η «Πολιτιστική Επανάσταση» με τις εκτελέσεις εκατομμυρίων αντιφρονούντων του καθεστώτος ως και τον θάνατο του «Τιμονιέρη» το 1976.
Στη δική μας περίπτωση, θεωρούμε σωστό να αφήσουν οι αρμόδιοι όλες τις προτάσεις για τα κόκκινα δάνεια να ανθίσουν για να αποφευχθεί η αιματοχυσία των μετόχων και των φορολογουμένων.
Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.