Δείτε εδώ την ειδική έκδοση

Η ελάφρυνση του χρέους ακυρώνει την «κάβα» των νέων μέτρων

Είναι φυσικό η είδηση για το απόθεμα των νέων μέτρων που ζητούν οι δανειστές για να γεφυρώσουν τις δικές τους διαφορές και να κλείσει η αξιολόγηση να προκαλεί απαισιοδοξία. Όμως, η κατάσταση δεν είναι ακριβώς έτσι.

Τον Δεκέμβριο του 2014, στέλεχος της τρόικας μας έλεγε ότι το δημοσιονομικό κενό της Ελλάδας εκτιμάτο σε 1,7 δισ. ευρώ.

Ως γνωστόν, το e-mail Χαρδούβελη περιελάμβανε μέτρα ύψους 980 εκατ. ευρώ, ενώ υπήρχε κι ένα συμπληρωματικό πακέτο 500 εκατ. ευρώ σε περίπτωση που οι δημοσιονομικοί στόχοι δεν πιάνονταν.

Πιθανόν, ο τελικός λογαριασμός να ήταν κοντά στο 1,5-1,7 δισ. ευρώ.

Αυτό το ντιλ θα μπορούσε να το είχε κλείσει είτε η προηγούμενη κυβέρνηση, αν δεν γίνονταν εκλογές, είτε η νέα κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ, αν είχε άλλη ατζέντα και στρατηγική.

Μάλιστα, η δεύτερη θα μπορούσε να εξασφαλίσει ακόμη καλύτερο ντιλ, δηλαδή λιγότερα μέτρα λιτότητας, αν πιστέψουμε τα λεγόμενα στελέχους της τρόικας τον Ιανουάριο ή Φεβρουάριο του 2015 (δεν θυμόμαστε την ακριβή ημερομηνία).

Θα ήταν μια χειρονομία καλής θέλησης των δανειστών προς τη νέα, αριστερή κυβέρνηση.

Ενάμιση περίπου χρόνο μετά, η κατάσταση είναι τελείως διαφορετική.

Οι δημοσιονομικές παρεμβάσεις ξεπέρασαν το 1 δισ. ευρώ το 2015 και εκτιμώνται σε 5,7 δισ. ευρώ φέτος, με βάση τον προϋπολογισμό του 2016 που ψηφίσθηκε.

Επιπλέον, προβλέπονται νέες παρεμβάσεις 1% του ΑΕΠ για τη διετία 2017-2018, που θα νομοθετηθούν φέτος.

Οι θεσμοί διαφωνούν ως προς τις εκτιμήσεις τους για το ύψος των μέτρων που χρειάζονται ώστε να επιτευχθεί ο στόχος για πρωτογενές πλεόνασμα ύψους 3,5% του ΑΕΠ το 2018.

Όμως, οι λανθασμένοι χειρισμοί στο θέμα των υποκλοπών των τηλεφωνικών συνομιλιών των στελεχών του ΔΝΤ ενίσχυσαν τη θέση και τον ρόλο του Ταμείου στο κουαρτέτο.

Σύμφωνα με ξένα δημοσιεύματα, η νέα, κοινή γραμμή των δανειστών θέλει την Ελλάδα να υιοθετεί το πακέτο μέτρων ύψους 5,4 δισ. ευρώ και να ετοιμάζει επιπλέον μέτρα ύψους 2,5-3 δισ. ευρώ σε περίπτωση που χαθούν οι στόχοι για να κλείσει η αξιολόγηση και να ξεκινήσει η συζήτηση για το χρέος.

Η κυβέρνηση ουσιαστικά αποδέχεται την πρόταση, παρότι εμφανίζεται να την αρνείται, προβάλλοντας διαδικαστικά θέματα, π.χ. τα επιπρόσθετα μέτρα να συζητηθούν μαζί με το χρέος.

Προφανώς, για πολιτικούς λόγους.

Όμως, η «κάβα» των νέων μέτρων, όπως αποκαλείται, θα ακυρωθεί ουσιαστικά, αν η ελάφρυνση του ελληνικού δημόσιου χρέους είναι ουσιαστική.

Αυτό θα συμβεί γιατί εξ ορισμού η ελάφρυνση του χρέους θα οδηγήσει σε χαμηλότερους στόχους πρωτογενών πλεονασμάτων ως προς το ΑΕΠ από το 2018 και μετά.

Ηδη, τα μέτρα ύψους 5,4 δισ. ευρώ ή 3% του ΑΕΠ εκτιμάται πως επιτυγχάνουν πρωτογενές πλεόνασμα 2,5% του ΑΕΠ το 2018, σύμφωνα με το ΔΝΤ.

Ακόμη κι αν η ελάφρυνση του χρέους δεν οδηγήσει σε στόχο για πρωτογενές πλεόνασμα 1,5% του ΑΕΠ το 2018 όπως προκρίνει το ΔΝΤ, θα ήταν απίθανο να μη χαμηλώσει τον στόχο στο 2,5% του ΑΕΠ τουλάχιστον.

Υπό αυτή την έννοια, οι συζητήσεις για την «κάβα» των νέων μέτρων δεν έχουν τόση σημασία.

Η ελάφρυνση του χρέους θα ακυρώσει λογικά την «κάβα», χαμηλώνοντας τον στόχο για το πρωτογενές πλεόνασμα.

Το ζήτημα θα προκύψει αν η ελάφρυνση του χρέους καθυστερήσει πολύ ή είναι διακοσμητική.

Dr. Money

 


Oι απόψεις που διατυπώνονται σε ενυπόγραφο άρθρο γνώμης ανήκουν στον συγγραφέα και δεν αντιπροσωπεύουν αναγκαστικά, μερικώς ή στο σύνολο, απόψεις του Euro2day.gr.

ΣΧΟΛΙΑ ΧΡΗΣΤΩΝ

blog comments powered by Disqus
v